Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen skaffat mig en Volvo 245 av 89 års modell. Batteriet var dåligt så jag har därför bytt ut det mot ett nytt. Efter batteribytet har jag fått problem med larmet. Bilen reagerar inte längre när jag försöker öppna/stänga centrallåset med fjärrkontrollen. Startspärren är aktiverad hur jag än försöker starta bilen. Larmet går igång när jag öppnar en dörr. Har studerat larmets instruktionsbok utan att kunna hitta något sätt att få ordning på bilen igen. Larmet är original Volvo Guard. Har någon ett tips som kan hjälpa mig? Tack på förhand!
Jag har ett Volvo Guard larm till 240 -93, alltså original. I min nykelhållare är det fyra batterier, stora som 10-öringar, ungefär. Det är väldigt dålig hållbarhet på dom. Dom räcker inte länge. Speciellt när man har nycklarna i en ytterficka på vintern vid kyla. Rent teoretiskt kan dom ju också vara urladdade redan i butiken.
Sedan kan man ju naturligtvis tänka sig dålig kontakt mellan batterierna, eller att man har vänt dom fel t.o.m.
Jag bytte faktiskt ut batterierna i en av mina två fjärrkontroller. Det gjorde dessvärre ingen skillnad. Det verkar vara något med larmet eller att koden för kommunikationen mellan fjärrkontroll och larm blivit ändrat. Jag vet bara inte hur jag skall kunna återställa systemet.
Jag har åtminstone kunnat starta bilen nu. Efter att ha studerat kopplingsschemat tog jag bort alla (tre) säkringarna för larmets styrenhet. Konsekvensen är att jag inte kan använda fjärrkontrollen längre utan måste öppna bilen med nyckeln. Larmet är dock helt urkopplat och bilen kan starta igen. Lite opraktiskt men definitivt skönt att kunna använda bilen igen.
Jag lyfter denna tråd.

Jag letar batterier till mitt gamla(men fungerande) VG1-larm. Det är den stora ovala gråa dosan som behöver fyra små lite tjockare batterier.
På Bilia Haga Norra är de restade och jag bestälde innan jul och ännu inga batterier.
De heter 2223 eller 2289, frågan är bara var kan jag hitta dessa? Inte en enda bensinmack har dem och ELFA har inga med samma nummer? Vad göra?

Eftersom larmet kan vara nyckfullt är det lite otäck med bara en dosa som funkar.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]