Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DDAHLIN
Jag har en 850 från -94 med 144hk motorn som gått 20k mil. bilen är alltid servad enl boken.. dom senaste månaderna när jag kallstartat den så har har motorn betett sig konstigt den första minuten den är igång. Bilen är lättstartad och man märker ingenting förens man gasar då håller motorn på att dö så jag får släppa på gasen och låta bilen stå en minut innan jag kan köra iväg varje morgon.
Jag lämnade in bilen på verkstad som felsökte några timmar utan att hitta felet, det finns inga felkoder som kan kopplas till problemet. Är det någon som kan ge mig några tips om vad jag ska kolla på?

Mvh D

(tillägg... sedan en längre tid tillbaka har ibland lambdalampan tänds men bara när jag kört längre sträckor och haft en högre hastighet felkoden som låg bakom var då 2-3-1
LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)
Denna felkod raderade dom och sa att det inte hade med kallstartsproblemet att göra och lampan har inte tänds igen under dom 3 dagar jag haft bilen sen den var inlämnad.)
av *pettson*
DDAHLIN skrev:Jag har en 850 från -94 med 144hk motorn som gått 20k mil. bilen är alltid servad enl boken.. dom senaste månaderna när jag kallstartat den så har har motorn betett sig konstigt den första minuten den är igång. Bilen är lättstartad och man märker ingenting förens man gasar då håller motorn på att dö så jag får släppa på gasen och låta bilen stå en minut innan jag kan köra iväg varje morgon.
Jag lämnade in bilen på verkstad som felsökte några timmar utan att hitta felet, det finns inga felkoder som kan kopplas till problemet. Är det någon som kan ge mig några tips om vad jag ska kolla på?

Mvh D

(tillägg... sedan en längre tid tillbaka har ibland lambdalampan tänds men bara när jag kört längre sträckor och haft en högre hastighet felkoden som låg bakom var då 2-3-1
LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)
Denna felkod raderade dom och sa att det inte hade med kallstartsproblemet att göra och lampan har inte tänds igen under dom 3 dagar jag haft bilen sen den var inlämnad.)
Min första tanke är spjällhuskontakten.. Men ärligt så är det svårt att ge tips för felsökning, det är lättare att felsöka bilen IRL. För att kunna felsöka så måste man höra bilen, går den tungt? fett? magert? Går den jämt? vilket varvtal?. Hur låter den när den inte reagear.. så man får fason på vad som fattas.. eller är för mycket av.
Så tyvärr.. återigen.. inte lätt att ge tips..
Hej och tack för ditt svar... jag har idag filmat undertiden jag startade bilen... nu blev inte resultatet jättebra ljudet är lågt så man får dra upp voymen, dessutom syns inte instrumentpanelen lika bra som jag tänkt mig. Men om det är till någon hjälp kan jag göra om det imorgon.
Hur som helst så låter det lite som när man chokar en bil som inte behöver choke.. altså som på dom gamla bilarna när det inte var automatiskt. så länge bilen står på tomgång står den still i backen med drive ilagd men som det går att se på filmen så börjar bilen rulla bakåt när jag gasar.. den blir altså svagare....
http://hem.bredband.net/dankop76/Index2 ... vie002.mpg

Mvh D
av *pettson*
DDAHLIN skrev:Hej och tack för ditt svar... jag har idag filmat undertiden jag startade bilen... nu blev inte resultatet jättebra ljudet är lågt så man får dra upp voymen, dessutom syns inte instrumentpanelen lika bra som jag tänkt mig. Men om det är till någon hjälp kan jag göra om det imorgon.
Hur som helst så låter det lite som när man chokar en bil som inte behöver choke.. altså som på dom gamla bilarna när det inte var automatiskt. så länge bilen står på tomgång står den still i backen med drive ilagd men som det går att se på filmen så börjar bilen rulla bakåt när jag gasar.. den blir altså svagare....
http://hem.bredband.net/dankop76/Index2 ... vie002.mpg

Mvh D
Har nån kikat på slangen till mapsensorn. Bilen går inte korrekt nån gång.. Den går på programmerat värde.
Du har slangar under huven mellan insuget och hyllan ovanför kylaren, kika på dom.
Hej, tack för ditt svar... jag var ute imorse och kollade men har lite svårt att se vilka slangar det skulle vara (är som du kanske förstår inte van att felsöka bilar) det går en del kablar från hyllan avanför kylaren men slangar ser jag inga som går till insuget... hur som helst ska jag be en kompis hjälpa mig att kolla så jag återkommer om resultatet.

Mvh D
av *pettson*
DDAHLIN skrev:Hej, tack för ditt svar... jag var ute imorse och kollade men har lite svårt att se vilka slangar det skulle vara (är som du kanske förstår inte van att felsöka bilar) det går en del kablar från hyllan avanför kylaren men slangar ser jag inga som går till insuget... hur som helst ska jag be en kompis hjälpa mig att kolla så jag återkommer om resultatet.

Mvh D
Från insuget har du tunna slangar som går över emot hyllan ovanför kylaren. Slangarna är lila, gul, vit osv.. kolla att alla är hela och att allas gummikrökar är hela.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.