Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anthrax
Köpte för några månader min första automat volvo det är en V70N 2,4 T -00 som har rullat ca 40 000 mil som taxi.
Motorn är bytt och har gått ca 8000.
Men problemet är dock att växellådan dom sista dagarna börjat uppföra sig lite lustigt.
Fenomenet är följande: Vid nästan varje växling kopplar lådan ur och varvräknaren sticker 500 -1000 varv innan nästa växel läggs i.
Man kan nästan jämföra det med att köra en manuell bil och inte släppa gasen när man växlar så att motorn rusar tills kopplingen är uppe igen.

Är det någon som kanske har en idé vad det kan vara?

Tänkte höra lite här innan jag lämnar över till verkstad för felsökning.

Mvh/ Daniel
Användarvisningsbild
av wissel
Tjaba, du säger inget om autoljan ? Hur ser den ut, färg, lukt osv ?
Väntar med spänning ?
;-))
Användarvisningsbild
av Degnell
Hade samma problem med min gamla volvo v70 2,4t automat -00:a. Oftast var det om man buskört lite och sen körde lugnare så uppförde sig lådan väldigt lustigt och höll kvar växlarna länge och slog ibland i växlarna lite. Detta var extra påtagligt om man buskört och sedan parkerade för att kallköra bilen dagen där på. Dock upphörde problemet efter ett tag av sig självt och sen var det inga problem med lådan. Kanske var det på grund av den adaptiva lådan. Att den på något vis lärde sig det hårda körsättet och därför tog lite tip på sig att anpassa sig till att köra lugnt och fint sen.
av Anthrax
Kollade oljan och den är lite rödbrunaktig och luktar lite brändare än ny vxllådsolja.
Det visade sig också att det är för mycket olja i lådan då det är ca en cm över nivåsträcket för varm olja även när oljan var kall....
Ska testa att spola lådan på Onsdag så får vi se om det var det som var felet.

Bilen är körd ganska lugnt dom senaste dagarna.
Går det att "nolla" den adaptiva lådan genom att ta bort + polen på batteriet över natten för att få den att läsa in nya värden?

Tack för svaren hittils!
Användarvisningsbild
av wissel
Hoppsan, det verkar som om SKÖLJNING är ett bra sätt att få lådan på gott humör igen, inte att förväxla med "oljebyte" sedan är det inte fel att lossa minuskabeln heller. Tänk på att cirka 18 liter olja behöver du ha hemma. Jag utgår från att du kollade på stickan på "rätt" sätt eljest får du mätvärden som är för höga :!: och att du verkligen gör en riktig sköljning som det finns beskrivet med bilder o allt här på forumet. :D Lycka till.
Användarvisningsbild
av hollan
wissel skrev:Hoppsan, det verkar som om SKÖLJNING är ett bra sätt att få lådan på gott humör igen, inte att förväxla med "oljebyte" sedan är det inte fel att lossa minuskabeln heller. Tänk på att cirka 18 liter olja behöver du ha hemma. Jag utgår från att du kollade på stickan på "rätt" sätt eljest får du mätvärden som är för höga :!: och att du verkligen gör en riktig sköljning som det finns beskrivet med bilder o allt här på forumet. :D Lycka till.
7liter får vi ut på jobb när lådan ska sköljas/bytaolja den rymmer 7,2l enl min lokala bildelsförsäljare så skall man andvända volvos olja till dom adaptiva lådorna som han inte ens säljer
Användarvisningsbild
av wissel
Tips, kolla länken på forumet om hur sköljning går till, du pratar om BYTE,jag om SKJÖLJNING :D :D
av JK24T
Rusar den i alla växlar eller bara 2-3 och 3-2 ?
Användarvisningsbild
av hollan
stef1957 skrev:Hollan, vad anvander ni for olja da? Saab 3309 eller Gm 93160393? Ska anvanda denna olja (samma) nar jag skoljer min lada i helgen. :-O)

stef
volvos egen olja 1l 1161540 4l 1161640 olje kvalitet JWS 3309

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.