Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
#16425
Airbag och knallgas har i detta fall inget med varandra att göra och det är inte därför man ska vara försiktig. Min gissning är att man ska sätta startnyckeln i läge II innan man kopplar till batteriets minuspol för att TVINGA fram problemet i samma ögonblick som minuspolen tillkopplas (och ingen sitter i bilen).

Ta exemplet där du kopplat in radioknappar i ratten och när du stänger locket så har du råkat klämma två kablar, nämligen en kabel med ständig + (när tändningen är igång) och kabeln som bara ska ha + när airbagen ska utlösas. När allt är tillbakamonterat och minuspolen kopplas tillbaka på batteriet i bagageluckan så händer ingenting. Men när du sätter dig i bilen och ska starta - då kommer en kudde rätt i ansiktet när du passerar II med startnyckeln. Det hade väl varit bättre om detta skett när du stod bakom bilen?


Vid laddning av batteriet bildas knallgas, och det har inget med airbagen att göra. För att airbagen ska utlösas behövs ingen plus, den styrs av digitalasignaler från SRS-enheten, om man mot förmodan skulle klämma en kabel från krocksensor på b-stolpen så att den kortsluts då skall IC-gardinen utlösas????. Ähm, nej det gör den inte, allt styrs av digitala signaler, SRS-enhet känner av dom digitala signalerna, som varken är plus eller minus, Om du nu klämmer en kabel i ratten, som tillhör radioknapparna som kommer din radio inte fungera som bra, klämmer du en kabel till airbagen som kommer du få ett meddelande, och du får en röd triangel i instrumentet. Om man behöver lossa ratten av ngn anledning, så för att ställa ratten rätt vilket man gör med vadis om bilen är utrustad med DTSC vilket dom flesta är, så det ända sättet att få ratten rätt(man måste ta hänsyn rattvinkelgivaren) Du har loss airbagen, rattbulten borta, vrider ratten till ändlägena med motorn igång annars kan du inte läsa av värdet på rattvinkelgivaren. Varje gång du ska flytta ratten ett hack eller två, så måste du lyfta av airbagen från ursprunliga plats och flytta ratten, och sedan sätta tillbaka airbagen på plats, med motorn igång. Om man inte gör detta med VADIS så kommer felkoderna rassla in.
Användarvisningsbild
av hozz
#16429
Härligt förtydligande.......applåder!
(W)
Användarvisningsbild
av CarMan
#16456
1. Man flyttar aldrig ratten !!! den har sitt läge, är det fel så är det fel vig styrstagen !!!

2. man kan utlösa en airbag med vanlig ström !!! men ej genom att ha klämt en kabel.
av Knasen
#16476
Man flyttar aldrig ratten !!! den har sitt läge, är det fel så är det fel vig styrstagen !!!
Om du byter styrkolonnen så måste du ta av ratten, eller vid fel i SWM, om du ska justera framvagnen så justerar du styrstagen,men ratten måste ändå vara fixerad i nollläge för du ska kunna justera toe-in. Har ratten varit bort monterad så måste du ändå kolla rattens läge, ett hack räcker för att du ska få en felkod i BCM. Sen naturligvis så kan du alltid justera toe-in och ändå få ratten rätt, men detta gäller bilar utan DTSC, bilar med DTSC kan man inte göra så, för att du har rattvinkelgivaren att hänsyn till.
av tobmag
#16483
Citat från Knasen:

"Ähm, nej det gör den inte, allt styrs av digitala signaler, SRS-enhet känner av dom digitala signalerna, som varken är plus eller minus."

Du får nog ta och studera ämnet vidare. Om nu en digital signal inte består av en spänning i en kabel hur funkar det då :shock: ? med olja :roll:


Tobmag
Användarvisningsbild
av CarMan
#16486
Knasen skrev:
Man flyttar aldrig ratten !!! den har sitt läge, är det fel så är det fel vig styrstagen !!!
Om du byter styrkolonnen så måste du ta av ratten, eller vid fel i SWM, om du ska justera framvagnen så justerar du styrstagen,men ratten måste ändå vara fixerad i nollläge för du ska kunna justera toe-in. Har ratten varit bort monterad så måste du ändå kolla rattens läge, ett hack räcker för att du ska få en felkod i BCM. Sen naturligvis så kan du alltid justera toe-in och ändå få ratten rätt, men detta gäller bilar utan DTSC, bilar med DTSC kan man inte göra så, för att du har rattvinkelgivaren att hänsyn till.
Ja om man är klantig o inte tänker på vad man gör så får man flytta ratten vid do 2 jobb som du nämde. Men en normal mekaniker brukar ställa rattan rakt innan han demonterar de gamla sakerna & då ska den ju bara dit rakt igen.


(nån som vill betala timmpenning för att mekanikerna inte tänker ? eller är fast pris bra?)
Användarvisningsbild
av hozz
#16512
(nån som vill betala timmpenning för att mekanikerna inte tänker ? eller är fast pris bra?)
Fast pris är bra om man kan pruta. Timmpenning är bra om mecken är snabb och tänker rätt med en gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
#16515
hozz skrev:
(nån som vill betala timmpenning för att mekanikerna inte tänker ? eller är fast pris bra?)
Fast pris är bra om man kan pruta. Timmpenning är bra om mecken är snabb och tänker rätt med en gång.
ja vist, men hur vetmanom meken är duktig?
Och det är ju inte altid mekens fel om det tar tid, det kan ju vara så att en vis del är fastrostad eller att ett specialverktyg pajat eller ej köpts in.

om man har timdebitering kan man kanske strunta i att köpa vissa verktyg, då det inte finns nån vinst i att införskaffa dom.
av Knasen
#16540
Du får nog ta och studera ämnet vidare. Om nu en digital signal inte består av en spänning i en kabel hur funkar det då ? med olja
Ok, kanske uttryckte mej lite oklart, vad jag menade var det ju inte precis vanlig plus + och minus, som finns där, utan dom digitala signalerna består av ettor och nollor, dvs information om vad som händer i bilen, har du provat att koppla in en glödlampa i kabel med digitalasignaler ngn gång. Lampan kommer aldrig att lysa, förrän du skaffar en styrenhet som kan ta emot signalerna, som säger "nu lampan vara tänd" först då tänds lampan, exempel, du skall tända ljuset bak, du trycker på ljusknappen, CEM registerar att nu har du tryckt på knappen, CEM:en skickar ut ettor och nollor"signaler" till REM:en(som sitter bak i bilen) REM:en tar emot signalerna, och verkställer din order, men "späningen till lampan" går inte via ljusknappen utan går via REM:en, från batteriet, den späningen som REM:en skickar till lampan " PWM-signaler, där har du en vanlig späning, med den stora skillnaden att spänningen pulserar. Och den späningen går att mäta. För att återvända till dom digitala signalerna så skickas en massa information mellan styrenheterna hela tiden, bromsa,blinka,kör bakrutetorkare,spinner något hjul, lås upp,fönsterhiss ner föraredörr osv, och alla dessa signaler skickas i CAN-BUSSARNA.
Och allt sker i två trådar(ett nätverk mellan styrenheter som utbyter information(ettor och nollor)). Sedan finns ju andra kablar i bilen oxå som strömförsörjning till olika delar, allting ska jordas i karosssen, där tillkommer kablar.

Råder det nu några tvivel på vad jag pratar om :?: För enkelhetens skull har jag valt bakljuset, men eftersom det är halvljusautomatik på bilarna lyser bakljusen ändå, men med bilar utan halvljusautomatiken(Tyskland) som funkar det så.

Men visst har du rätt att det måste finnas späning, det går ju inte med olja, men fråga är kan du mäta den späningen med voltmeter :?: :?: eller kan det behövas lite annan utrustning
Senast redigerad av 3 Knasen, redigerad totalt 0 gång.
av Knasen
#16542
Ja om man är klantig o inte tänker på vad man gör så får man flytta ratten vid do 2 jobb som du nämde. Men en normal mekaniker brukar ställa rattan rakt innan han demonterar de gamla sakerna & då ska den ju bara dit rakt igen.


(nån som vill betala timmpenning för att mekanikerna inte tänker ? eller är fast pris bra?)
Självklart ställer han allting rakt innan man börjar jobba med bilen, och sätter detaljerna på samma sätt igen, men brukligt är man ändå kollar rattläget med VADIS, kollen tar två-minuter, hellre att ta den tiden, istället för få tillbaka en argkund, för något kan ju faktiskt gå fel, eller hur??. Och dessutom så tar väll verkstaden betalt för kolla rattläget med rätt utrustning,om "mekanikern" inte gör det, så har han tagit betalt för ett jobb han inte gjort.
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]