- fre 16 sep 2005, 18:59
#16425
Vid laddning av batteriet bildas knallgas, och det har inget med airbagen att göra. För att airbagen ska utlösas behövs ingen plus, den styrs av digitalasignaler från SRS-enheten, om man mot förmodan skulle klämma en kabel från krocksensor på b-stolpen så att den kortsluts då skall IC-gardinen utlösas????. Ähm, nej det gör den inte, allt styrs av digitala signaler, SRS-enhet känner av dom digitala signalerna, som varken är plus eller minus, Om du nu klämmer en kabel i ratten, som tillhör radioknapparna som kommer din radio inte fungera som bra, klämmer du en kabel till airbagen som kommer du få ett meddelande, och du får en röd triangel i instrumentet. Om man behöver lossa ratten av ngn anledning, så för att ställa ratten rätt vilket man gör med vadis om bilen är utrustad med DTSC vilket dom flesta är, så det ända sättet att få ratten rätt(man måste ta hänsyn rattvinkelgivaren) Du har loss airbagen, rattbulten borta, vrider ratten till ändlägena med motorn igång annars kan du inte läsa av värdet på rattvinkelgivaren. Varje gång du ska flytta ratten ett hack eller två, så måste du lyfta av airbagen från ursprunliga plats och flytta ratten, och sedan sätta tillbaka airbagen på plats, med motorn igång. Om man inte gör detta med VADIS så kommer felkoderna rassla in.
Airbag och knallgas har i detta fall inget med varandra att göra och det är inte därför man ska vara försiktig. Min gissning är att man ska sätta startnyckeln i läge II innan man kopplar till batteriets minuspol för att TVINGA fram problemet i samma ögonblick som minuspolen tillkopplas (och ingen sitter i bilen).
Ta exemplet där du kopplat in radioknappar i ratten och när du stänger locket så har du råkat klämma två kablar, nämligen en kabel med ständig + (när tändningen är igång) och kabeln som bara ska ha + när airbagen ska utlösas. När allt är tillbakamonterat och minuspolen kopplas tillbaka på batteriet i bagageluckan så händer ingenting. Men när du sätter dig i bilen och ska starta - då kommer en kudde rätt i ansiktet när du passerar II med startnyckeln. Det hade väl varit bättre om detta skett när du stod bakom bilen?
Vid laddning av batteriet bildas knallgas, och det har inget med airbagen att göra. För att airbagen ska utlösas behövs ingen plus, den styrs av digitalasignaler från SRS-enheten, om man mot förmodan skulle klämma en kabel från krocksensor på b-stolpen så att den kortsluts då skall IC-gardinen utlösas????. Ähm, nej det gör den inte, allt styrs av digitala signaler, SRS-enhet känner av dom digitala signalerna, som varken är plus eller minus, Om du nu klämmer en kabel i ratten, som tillhör radioknapparna som kommer din radio inte fungera som bra, klämmer du en kabel till airbagen som kommer du få ett meddelande, och du får en röd triangel i instrumentet. Om man behöver lossa ratten av ngn anledning, så för att ställa ratten rätt vilket man gör med vadis om bilen är utrustad med DTSC vilket dom flesta är, så det ända sättet att få ratten rätt(man måste ta hänsyn rattvinkelgivaren) Du har loss airbagen, rattbulten borta, vrider ratten till ändlägena med motorn igång annars kan du inte läsa av värdet på rattvinkelgivaren. Varje gång du ska flytta ratten ett hack eller två, så måste du lyfta av airbagen från ursprunliga plats och flytta ratten, och sedan sätta tillbaka airbagen på plats, med motorn igång. Om man inte gör detta med VADIS så kommer felkoderna rassla in.