Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pylonper
Hej alla kunniga

Jag fick motorn bytt på min 850 GLT -95'a av en mindre bra verkstad för ett tag sen, och efter dom bytt motor jag fick problem med rassel i lådan när man står stilla på tomgång och dessutom läcker den olja mellan lådan o motorn. Tydligen bytte dom inte vevtätning fast jag bad dom göra det medans dom ändå rev...suck, så nu i veckan ska dom få göra om jobbet..

Men nu till saken:
Jag tycker den verkar ganska trött, och efter att ha sökt på forumet såg jag att *pettson* tipsade att om kamremmen sitter ett hack fel så kan den bli det. Och med tanke på hur den här verkstan gjorde resten av jobbet så är jag lite misstänksam..
Så idag öppnade jag på "fördelarlock sidan", men jag kan inte riktigt bedöma om det är OK eller inte, så jag tog en bild på hur det ser ut.

Vad tror ni, ser det OK ut eller är det lite snett?

Bild

Tack på förhand

/Per
Senast redigerad av 4 pylonper, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
pylonper skrev:Hmm, såg bra ut när jag tittade själv på inlägget. Men jag såg inte heller bilden om jag bytte till en annan webläsare?
Märkligt. Men nu har jag lagt in en länk tilll bilden istället.

Hoppas det går att se nu.

http://picasaweb.google.com/Pylonper/Vo ... 8097861826

Mvh

/Per
Dom ligger i linje.. insug under linjen och avgas över linjen.. precis som tänkt. Men vad är det för motor vi pratar om?.. menar finns mera än en anledning till slöhet..
av pylonper
Hej

Ok, tack, då blev det rätt i alla fall.

Det är en B5254S, ska visst vara 170 hästar, verkar dock som några tagit ledigt, kompet ska vara jämnt 13, motorn går jämnt och fint.
Hittade att det saknades packningen till flamfällan, antar att det är ngn form av o-ring som ska sitta där.
Satte dit en o-ring som jag hade liggandes, dock var den något liten, men jag tror det blev tätt. Hursomhelst blev det ingen skillnad.
Ibland tar den ett varv eller två för mycket på startmotorn innan den startar, vet inte om det har ngt med saken att göra.
Har inga felkoder.

Toppar någonstans runt 170, och på lågvarv känns det som den får för lite soppa eller ngt.
Drar väl hyfsat om man växlar ner och inte kör för fort, men det jag stör mig på är också att den drar ca 1-2 dl/mil mer än min gamla motor, som i och för sig var ganska snål. Landsväg laglig fart drog min gamla 0.75 och den här ligger på 0.95...

Kollade stiften och dom ser lite sotiga ut i kanterna, kan inte bedöma om det är olja eller fet blandning.
Kan du läsa ut ngt från dom?

http://picasaweb.google.com/Pylonper/Vo ... 6016990450

Mvh

/Per
av *pettson*
pylonper skrev:Hej

Ok, tack, då blev det rätt i alla fall.

Det är en B5254S, ska visst vara 170 hästar, verkar dock som några tagit ledigt, kompet ska vara jämnt 13, motorn går jämnt och fint.
Hittade att det saknades packningen till flamfällan, antar att det är ngn form av o-ring som ska sitta där.
Satte dit en o-ring som jag hade liggandes, dock var den något liten, men jag tror det blev tätt. Hursomhelst blev det ingen skillnad.
Ibland tar den ett varv eller två för mycket på startmotorn innan den startar, vet inte om det har ngt med saken att göra.
Har inga felkoder.

Toppar någonstans runt 170, och på lågvarv känns det som den får för lite soppa eller ngt.
Drar väl hyfsat om man växlar ner och inte kör för fort, men det jag stör mig på är också att den drar ca 1-2 dl/mil mer än min gamla motor, som i och för sig var ganska snål. Landsväg laglig fart drog min gamla 0.75 och den här ligger på 0.95...

Kollade stiften och dom ser lite sotiga ut i kanterna, kan inte bedöma om det är olja eller fet blandning.
Kan du läsa ut ngt från dom?

http://picasaweb.google.com/Pylonper/Vo ... 6016990450

Mvh

/Per
Stiften verkar okej .. men 170 knyck är inte helt rätt.. Känns inte som om bilen riktigt svarar?..
Att den kan ta mera bränsle i början är naturligt eftersom styrdonets justeringsvärden inte är korrekta ännu. (beroende på hur långt den gått efter bytet..) det tar runt 10 mil att ställa in allt. Gör en felkodsläsning i din bil för att se om den klagar på nåt?.. Alla koder tänder inte motorlampan.
av pylonper
Hej, tack än en gång för din hjälp.

Jag har läst ur felkoderna, men den klagar inte på något alls.

Däremot tittade jag på det variabla insuget idag, och det beter sig skumt.
Det rör sig inte när jag står stilla och gasar upp från tomgång till 4000 varv, så jag felsökte lite vidare.
I avstängt läge är den längst ner, när jag slår på tändningen höjs den faktiskt, men när jag startar motorn går den ner igen. Spelar ingen roll hur mycket jag gasar så rör den sig inte.

Det visade sig att solenoiden faktiskt inte får någon signal heller från styrenheten när motorn går, bara när tändningen är på och motorn inte går så är det 12 volt över spolen.

Kan det vara så att styrenheten väntar på någon annan signal?
Eller att funktionen inte är aktiverad i styrenheten? (Det är en importbil)
Vet inte om sånt kan "av-aktiveras"

Några tips?

Tacksam för svar

/Per
av *pettson*
pylonper skrev:Hej, tack än en gång för din hjälp.

Jag har läst ur felkoderna, men den klagar inte på något alls.

Däremot tittade jag på det variabla insuget idag, och det beter sig skumt.
Det rör sig inte när jag står stilla och gasar upp från tomgång till 4000 varv, så jag felsökte lite vidare.
I avstängt läge är den längst ner, när jag slår på tändningen höjs den faktiskt, men när jag startar motorn går den ner igen. Spelar ingen roll hur mycket jag gasar så rör den sig inte.

Det visade sig att solenoiden faktiskt inte får någon signal heller från styrenheten när motorn går, bara när tändningen är på och motorn inte går så är det 12 volt över spolen.

Kan det vara så att styrenheten väntar på någon annan signal?
Eller att funktionen inte är aktiverad i styrenheten? (Det är en importbil)
Vet inte om sånt kan "av-aktiveras"

Några tips?

Tacksam för svar

/Per
Tänkte faktiskt på en annan sak.. vad säger att kamremmen står rätt på vevaxeln?.. Ett hack fel där.. då blir den slö..
Vad gäller styrningen på insuget så spelar det ingen roll om du står stilla .Det ska fungera. MEN det är ju vacum styrt... är vacumet helt..? Tänkte på slangar och sånt.
av pylonper
Tack än en gång för hjälpen, verkligen uppskattat!

Tänkte inte på vevaxeln...får be dom öppna o titta när jag ändå lämnar in den..tycker den fuktar lite olja på den sidan av veven med men det kanske inte är så farligt?

Vacumet ser bra ut, gick igenom och hittade lite men det blev ingen skillnad.. Jag provade att ta loss slangarna till solenoiden och hålla dom mot varandra när motorn gick och då rör den sig fint.

Den får helt enkelt inte signal från styrboxen när motorn är igång, bara när den står stilla med tändningen på.

Inga fler tips?

Mvh

/Per

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]