CarMan skrev:*pettson* skrev:CarMan skrev:håler inte med för 5 öre ...
varför ska vi helt plötsligt anta att märkesverkstan börjar att luras & ljuga ??
du är på genomresa & motorlampan börjar lysa, du blir orolig. märkesverkstan läser felkoder & ser att bilen satt BCM 0103 intermitent, killen är erfaren & känerigen koden. du kan köra vidare.
detta fel kan inte billiga killen hita hur mycke han än vill Tro mig.
detta är ej skadligt att åka med Tro mig.
detta var ett relevant exempel, är inte verkstads killens erfarenhet av vad BCM 0103 kan orsaka & göra värt en del? även om han kan svara snabt?
skulle du heldra betala samma summa för att kille läser i verkstadshanböcker & söker i TIE i yttligare 30 min & sen ger samma svar? samt mäter en enhet, trots att felet är intermitent?
vi antar inte...det tycker jag inte..det talas nog oftast sanning.. men i vissa ögonblick verkar det otroligt lägligt att inte minnas då?..
Dom flesta är nog raka i ryggen o står för sina jobb.. men men men...
lyssnar någon som är över mekanikern.. nånsin på mekanikern?..
Om mekanikern säger.. det där var mitt fel... är det då självklart att basen säger detsamma ?.. att det var firmans fel?..
Så har det ALDRIG varit på dom firmor jag jobbat på eller besökt..eller ens hört talas om.. Det brukar mest finnas två typer av verkstadschefer i mängd..
han som... aldrig haft nån kille som ens tänkt fel...
han som... inte vet ett skit vad som hänt men knivhugger sin egen mek i ryggen och ger kunden rätt direkt..utan att ens diskutera vad ochvarför nåt hänt..
Den tredje och mycket.......sällsynta varianten är den som faktiskt är utbildad steget högre än du.. han frågar DEJ vad du gjort.. och pratar med kunden om vad han gjort.. så löser han problemet utifrån detta..
och yes du må tycka jag är dum i huvudet.. men.. jag håller på billiga killen ändå.. Han är väl ändå den av dom två som gjort sitt jobb helt o fast? trots att det ledde till samma döda ände?..
Så fort volvo meken såg koden..så sket han garanterat.. i att ens fundera på om där kan finnas nån relevant anledning han är ju van vid koden...o vet att dom andra gångerna så var där inget viktigt.. såå därför så behövs ju inte nån ordentligt felsökning denna gången heller..
MEN OM nu han har fel... Ett OM finns alltid...
utförde han sitt jobb korrekt då?..
Eller... billiga killen.. var han bättre då som ändå felsökte hela vägen ut..
fundera lite på vem av dina exempel som utfört sitt jobb... KORREKT.. och vem av dom som bör belönas?..
Du har fel. Jag tog upp ett verkligt exempel, så jag kan svara.
Billiga killen kan inte mätasig fram till felet, han har inte ens an aning om var han sak mäta...
Vilvo meken vet att koden säts av pedallägesgiveren som siter på bromsservon & att silikonet i denna får givaren att visa fel värde, då det är ett fabrikations fel i den.
felet är intermitent & man kan inte mäta sig fram till det då, men erfarenhetsmässigt så vet meken att det bara fins en sak att göra & det är att byta delen, har man inte delen hemma så kan man lugnt be killeåka vidare då det inte är på något sätt farligt eller skadligt att pka med en felaktig pedallägesgivare.
all informetion & kunskap som mekanikern sitter på är "värd pengar" han kan koma fram till samma sak utan att sittapå kunskapen, men genom att ta reda på den genom dom olika system som finns, men det tar ju givet vis en stund. Jag anser att jobbet är värt lika mycke oavsett om mekanikern satt på kunskapen eller togreda på den = fast pris BRA, vem vill betala mer (timpenging) för att meken inte är erfaren?
det finns inte en sportmössa för billiga killen utan felsökningsutrustning att hita felet......
det funs inte en sportmössa för kuniga verkstan som har felsökningsutrustning men ej är aktoriserad volvoverksta att få reda på bakrunden till problemet & på det viset veta om den intermitenta felkoden alstras av givaren, styrenheten eller kablaget. ett försök att ta reda på dett kal leda till åtskildiga tusen i felsökning !!! & om felet hittas så får kunden betala, då man inte kan göra garantijobb samt att man inte kan veta vilka grejor som har förlängd garanti.
är du övertygad ?
*skratt* nej nu är jag verkligen oroad möjligen.. av märkesverkstans inställning till sina kunders välbefinnande..
Berätta för mej varför JAG HAR FEL..?..
Kanske är det din inskolade inställning som är fel?..
Jag förstår ditt försök att upprätta nån form av tillit men jag delar inte denna en enda sekund med dej...
jag har min åsikt klar.. jag har jobbat lite för länge som mekaniker för att liksom se så naivt på saker och ting...
Det som jag haft chansen att se bakom kulisserna på så skilda företag är jag helt säker på att billiga killen kan få veta det mesta om på grund av sitt genuina intresse..det han inte vet eller är skolad för.. det tar han reda på för att han är intresserad av detta..
Men att du som märkes mekaniker ALDRIG kommer att få veta detta då det inte ligger i företagets intresse (volvos) att du nånsin ska få veta detta..du måste inte veta detta för att göra ditt jobb..för du är ju fullutbildad du är ju en volvo mekaniker..dock verkar det reella fallet vara att den mekanikern som jobbar med alla märken.. är den som är den utbildade... av dom jämförda..så ser inte märkesverkstaden på den saken är jag införstådd med..
Men på nåt sätt lever du i en konstig instängd värld där du tror att inte märkesverkstan och övriga kommunicerar med varandra?..
jag är HELT säker på att jag får veta i princip vad jag vill om vilken bil jag önskar..genom att bara fråga vilket märke vi än nämner...ju jävligare fel jag frågar om.. ju gladare verkar dom vara över att inte just DOM måste ta det felet..
Men vi gör en frågeställning till...
Det du ska avgöra är..
är det en duktig mekaniker eller inte som utfört detta jobbet..?
vi behöver inte specificera vilket jobb som utförs då det är orelevant..
Vi leker med tanken...
Ett jobb som är planerat ska utföras.. dock uppstår det ett merjobb
Detta merjobb tar mera än 15 minuter för mekanikern att lösa.
NU måste mekanikern (instruktionen tagen i en auktoriserad volvo verkstad) gå och ringa HELPDESK i göteborg...
dels för..
VEM ska betala jobbet..?
Vad är felet...? (för att spara tid)
med hjälp av symtom beskrivning och eventuell kod ska nu HELPDESK ta fram vad som är potentiellt fel på din bil...
samt avgöra vilken typ av debitering vi pratar om..
SEN med hjälp av denna instruktionen ska han laga bilen och debitera den som debiteras bör...
Är nu denna mekaniker en duktig mekaniker alltså?.. eller är det så att helpdesk är fantastiska?..
jag vet EXAKT hur jag ser på detta..