Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JDK82
Hej.

Jag är ny här på forumet och är nybliven volvo ägare. :-)-)

Har lite problem.

Jag har en 855 -96 2,5 S (144hk) och jag undrar vart jag kollar felkoder på min bil, har sett flera alternativ tex en dosa vid spolarvätskepåfyllningen (finns bara en sladd, ingen dosa), samt bakom myntfacket??
Behöver jag något speciellt "verktyg" för att kolla felkoderna på min bil??

Jag har kollat runt på forumet och jag har inte hittat några raka svar bara att en del av medlemmarna här säger olika!? :wink:
Hur ska det vara??

Mvh//johnny
av Hellberg
Hajk o Grattis till ett bra val!

Framför växelspaken har du ett litet gummilock med skåror för att sätta mynt i.
Under den finns i sådant fall obd kontakten....
Det finns lite olika sätt, men det enklaste är en lampa o en strömbrytare.
Med det kan du läsa ut koderna till motorn, acc, samt något mera beroende på utrustning i bilen!
I heynes service bok finns beskrivning på hur du ska koppla samt vad koderna betyder

\\hellberg
av Newman
Om bilen har OBD2 kontakt vilket den borde ha så skulle jag tveklöst satsa på en diagnonskabel som är kompatibel med VOL-FCR. Fungerar riktigt bra + att det är skoj att använda jämfört med blinkkoder :D
av JDK82
Tack för svaren! :D

jag ska köpa en heynes bok , har bara inte haft tid. :???:

Och jag har vart på väg att införskaffa en diagnoskabel men det finns en uppsjö av olika varianter så jag blev osäker på vilken man ska köpa.

det finns dom som man måste ha en bärbar data och det har jag inte men om det är någon som har ett bra tips på vad/vilken man ska köpa??

Mvh// johnny
av Mackansglt
http://scantool.net/?mode=displaySoftwa ... anTool.net

Ladda ner programvaran från ovannstående länk och testa om det fungerar. Jag har själv laddat ned det programmet men inte testat en om det funkar. Måste skaffa en kabel först. Har ingen bärbar dator och det är lite knöligt att släpa ner datorn till garaget varje gång man skall läsa felkoder.

Jag köpte istället en felkods/OBD II läsare från Kina för 330 sek med frakt och allt. Har bara testat den lite grann men den läste i alla fall min felkod. Har något strul med luftpumpen som gör att motorelektroniklampan tänds.

Meddela gärna här på forumet om programvaran funkar.
av JanEkstrand
Mackansglt skrev:http://scantool.net/?mode=displaySoftwa ... anTool.net

Ladda ner programvaran från ovannstående länk och testa om det fungerar. Jag har själv laddat ned det programmet men inte testat en om det funkar. Måste skaffa en kabel först. Har ingen bärbar dator och det är lite knöligt att släpa ner datorn till garaget varje gång man skall läsa felkoder.

Jag köpte istället en felkods/OBD II läsare från Kina för 330 sek med frakt och allt. Har bara testat den lite grann men den läste i alla fall min felkod. Har något strul med luftpumpen som gör att motorelektroniklampan tänds.

Meddela gärna här på forumet om programvaran funkar.

Hej

Fungerar detta program även till V70 1999 2,5T AWD?

Jan
av JDK82
Provade programet som mackansglt länkade men tyvärr så har jag en kabel med USB anslutning och det gick bara med com port.

så om någon kam pm:a eller maila en länk eller dyligt till ett program som stöder USB är jag väldigt tacksam!
av Larzan
Kapar tråden.
Har en v70-00 idag och funderar på att byta upp mig några årsmodeller, men dock inte än.
Vill kunna läsa av eventuella felkoder, och min fråga är. Vad behöver jag för en handscanner för att kunna läsa av koderna? Är det samma programspråk i en 00 och en 04, bensinare och diesel?
Tycker det verkar lättast med en liten portabel scanner som kopplas in i OBD uttaget.

Har kikat lite på http://www.24.se som verkar ha hyfsade priser,
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där ett[…]

Tänkte bara dubbelkolla om generator remmen h[…]

Vilket märke var speedparts fläkt nu n&a[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &A[…]