Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av royalbopper
Har nu haft problen i nån månad med frugans 745a -90, startar kanon fint kall men så fort den är varm måste man använda startgas, då startar den direkt.Har haft olika felkoder hela tiden, nu har jag bytt LMM ,knacksensor , lambda sond.tänddelar,filter (allt volvo original) Men har fortfarande kod 232 lambdakontroll mager eller fet blandning tomgång samt 143 knackgivarfel. jag blir galen ska jag byta databoxen eller?
Har kollat efter läckage insug eller avgas men det är tätt överallt (nybytta grenrörspackningar )alla anslutningar kollade o rengjorda.

HJÄLP

H sigge! :evil:
av SteffeB
Främre tempgivaren till sprutet kan ju ha gått på lunch.
Verkar den sur när du ska starta?

Givaren på svänghjulet har strulat för mig när bilen varit varm och ska starta, fick vänta i ca 20-30 minuter tills den svalnat.

Har du gnista när den inte startar?
Gnistlös kan vara radiostörningsrelät som sitter vid expansionskärlet.

Bytt soppafiltret? Knack kommer ju pga för lite soppa.

Lite allmänt spånande som kanske kan hjälpa ??:-/
Användarvisningsbild
av Jocke S.
SteffeB skrev:Främre tempgivaren till sprutet kan ju ha gått på lunch.
Verkar den sur när du ska starta?
Det beror på vilken motor det är... Oftast sitter tempgivaren (på toppen) strax under 3:ans insug (ettans är närmast kylaren).
SteffeB skrev:Givaren på svänghjulet har strulat för mig när bilen varit varm och ska starta, fick vänta i ca 20-30 minuter tills den svalnat.
Man kan mäta resistansen mellan stift 1 & 2 på kontaten till den. Ska visa ca 170 ohm (kall) och upp till 350 ohm (varm).
SteffeB skrev:Har du gnista när den inte startar?
Gnistlös kan vara radiostörningsrelät som sitter vid expansionskärlet.
Radioavstörningsrelät styr spänningen till spridarna (då tändningen är i läge 2 (körläge) & bränslerelät klickat, så det relät har inget med gnistan att göra...
SteffeB skrev:Bytt soppafiltret? Knack kommer ju pga för lite soppa.
Det är något som dom flesta slarvar med...men förutsättningarna måste vara rätt för att allt ska funka, så även om det inte är felet...så skulle jag byta ut filtret.
Gnista lär finnas eftersom den startar direkt med startgas, motorn hinner snurra typ ett halvvarv! men jag ska kolla gnistan för säkerhets skull.

Den går ju ganska ok, en aning ryckigt vid gaspådrag men det tror jag beror på att tändningen fastnar på 10 grader vid knacksensorfel.

Hmm, avstörningsrelät som har med spridarna att göra låter intressant, ett par av felkoderna jag hade var spridarrelaterade, hur kan jag kolla funktionen???

Har inhandlat soppafilter o soppapump (huvudpumpen) i dag! återkommer efter bytet.
om det här inte löser problemet så byter jag data boxen.

H sigge
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Spridarnas funktion kan du testa genom diagnosboxen. Testkabeln i uttag 2, tändning på, tryck tre ggr. på knappen...
Nu börjar snart spridarna "ticka". Ta ett finger på spridarna, så känner du att dom jobbar... Även funktionen på tomgångsventil & kallstartspridare testas i detta program.

Har motorn luftläckage på insugsidan (luft-/vakumslangar, insugspackning, runt spridare etc.)
Med tanke på att du även har en felkod på knackgivaren...ligger det nära till hands att misstänka lågt bränsletryck p.g.a. igensatt bränslefilter...

Radioavstörningsrelät (spridarrelät i folkmun) får "aktiv-spänning" via bränslereläts stift 87/1 tillsammans med LMM stift 5, styrenhet (bränsle) stift 9, samt tomgångsventilens stift 1. Då radioavstörningsrelät aktiveras, får spridarna (högohmiga) batterispänning på ena stiftet.
Nu har jag plockat fram tändstickorna!! :-O)

Har nu bytt bränslefilter o bränslepump o pumprelä. problemet är kvar!startar inte men startade direkt med startgas!

Kollade innan bytet av pump mm med diagnosboxen och tyckte inte att spridarna tickade!

Men nu helt plötsligt så startar den inte ens med startgas (bara tänder till tills gasen är slut)

Och när jag ansluter till uttag 2 på diagnosboxen nu och trycker så händer ingenting, oavsett om jag trycker 1 eller 2 ggr eller håller knappen inne lampan lyser bara så länge jag trycker på knappen,

Är det styrboxen som behöver bytas?

H sigge!
Jaha, efter att ha kollat varenda kontakt o elanslutning så blev det inte ett dugg bättre!

Kopplade till slut loss + polen i 20 min och efter det så startar den direkt med startgas men inte utan, nu funkar diagnosboxen igen. mina gamla felkoder 143 samt 232 kvarstår + det har tillkommit en ny 121 och det är en signal för lufttrycksgivaren på ett reginasystem .Men mitt system är ju ett jetronic??????????????????

Är jag helt fel ute om jag gissar att styrboxen är kass?

H sigge!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
royalbopper skrev:Jaha, efter att ha kollat varenda kontakt o elanslutning så blev det inte ett dugg bättre!

Kopplade till slut loss + polen i 20 min och efter det så startar den direkt med startgas men inte utan, nu funkar diagnosboxen igen. mina gamla felkoder 143 samt 232 kvarstår + det har tillkommit en ny 121 och det är en signal för lufttrycksgivaren på ett reginasystem .Men mitt system är ju ett jetronic??????????????????

Är jag helt fel ute om jag gissar att styrboxen är kass?

H sigge!
Hur går motorn om du kopplar ur kontakten till LMM?
Har du kvar den gamla LMM? Är det samma Bosch-nummer på dom? Vilket nummer är det?
Kopplar jag ur LMM så går tomgången ner 300 varv och blir riktigt ojämn. samma sak om jag provar den gamla LMM och kopplar ur den.

Nu har jag bara felkod 143!

Numret på nya LMM 0280212016 samma som på den gamla, men den gamla har även numren 483091a och 3517020

Startar fortfarande mkt bra kall och bara med startgas när den är varm !

Ska kanske tillägga att lambda/varningslampan lyst konstant sedan problemen började!

H sigge
Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]