- fre 11 jan 2008, 16:08
Jag hade funderingar på att såga i golvet sist jag hade en sån inne, men bedömde att det inte sparar så mycket tid. Och sen är det en balk som hör ihop med sidokrockskydd, fästena till baksätet sitter där man vill såga osv. Inte bra.
M12 gängstång finns i meterlängder på närmaste järnhandel. Ta 2 st, dom är inte så dyra. Och en näve muttrar och brickor.
Töm tanken. Fungerar pumpen är det lättast att sätta en slang på returen i motorrummet och bygla pumprelät. Då funkar ejektorn i vänster tankhalva så båda sidorna töms.
Ta bort låsringen vid påfyllningen och peta in gummit innanför plåten så påfyllningsröret kan följa med ner.
Ta bort golvet bakom baksätet, mattan och luckan i golvet (där armaturen sitter på en FWD) Koppla loss kablarna och släpp ner dem i hålet.
Lossa:
Kardan
Främre fästen för länkarmarna
Handbromsvajrar
Fästen för broms/bränslerör framåt
Skarven bakom katten
Tankband
Säkert nåt mer som jag inte kommer ihåg nu...
Det sitter tre skruvar på varje sida av bakvagnsbryggan, M10'an i mitten är bara att ta bort med en gång. Byt ut M12'orna mot gängstång en i taget. 30-35 cm på de bakre. De främre blir lite dummare med en länkarm i vägen, där tog jag kortare bitar först och bytte till längre när alltihop hade kommit ner en bit. Stål och aluminium funkar lika bra som vanligt, det brukar vara ganska ärgigt runt skruvarna. Jag fick rensa ur hålen med ett borr för att få dit gängstängerna. Rostskydda när du sätter ihop. Ta bort skruven vid viscokopplingen.
Nu ska alltså bryggan hänga på fyra muttrar. Sätt en domkraft under bryggan och skruva ner muttrarna några cm. Släpp ner domkraften försiktigt och kolla så allt följer med som det ska. Du använder alltså domkraften för att sänka, (och höja sen) muttrarna är bara där som säkerhet. Blir ett j***a skruvande annars...
Fortsätt en bit i taget, håll koll så det inte sträcker i slangar eller kablar.
Snabbkopplingar på bränsleledningarna, du behöver nåt som liknar en gaffel för att trycka tillbaka ringen längst ner.
Sen är det bara att lossa armaturerna.
När du sätter dit dem ska rören sitta vågrätt. Så typ -->(¨) Det finns ett specialverktyg, ett mothåll med två hål för rören och man behöver något sånt för armaturen vill vrida sig när man drar åt muttern. Och det måste ta längst ner mot armaturen, annars kröker man rören.
Och som vanligt, montering sker i omvänd ordning.
Du kanske ska passa på att byta bränslefilter när det ändå är gott om plats...
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!