Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har funderat på att byta ut mina 16" mimas fälgar mot 17" 225/45. Frågan är om det blir stor skillnad på stabiliteten? Tycker att det känns lite vingligt med nuvarande 16 tummare. Märker man stor skillnad på komforten?

Tacksam för lite synpunkter......

/Jonas
Breda sulor på P2-plattformen med standard chassie är väl ingen direkt höjdare. Redan 225/45-17 ger en betydligt sämre rikningstabiletet.
Bästa kompromiss torde vara 205/55-16, bredare är det ger krafitgt försämrad riktningsstabiltet, vägmarkeringar får bilen att klättra och snabba omkörningar med fullgas blir ett riktigt äventyr.
T.o.m en Golf eller en A3 uppför sig mycket, mycket bättre än S60, V70N med breda däck.
JK24T skrev:Breda sulor på P2-plattformen med standard chassie är väl ingen direkt höjdare. Redan 225/45-17 ger en betydligt sämre rikningstabiletet.
Bästa kompromiss torde vara 205/55-16, bredare är det ger krafitgt försämrad riktningsstabiltet, vägmarkeringar får bilen att klättra och snabba omkörningar med fullgas blir ett riktigt äventyr.
T.o.m en Golf eller en A3 uppför sig mycket, mycket bättre än S60, V70N med breda däck.
Jag har 17" på min med 225:or och jag tycker det känns hel-lugnt att köra. Släppa ratten o gasa är inga problem.
Vet inte om det beror på att Sporten kanske har annat chassie eller andra inställningar?
Någon som vet om och i så fall vad som skiljer en vanlig 2,5t o en 2,5t Sport i chassie förutom fälgar/däck standard?
Trodde dom flesta skulle vara mer positiva till 17" :???: , men nu har jag blivit tveksam till att byta.
Även jag tycker att nuvarande 16" spårar, men det är framför allt det att bilen känns lite vinglig som jag stör mig på.
Upplevde inte alls det på S60:n med 16tum. Kanske beror på att där enbart var 140 pållar :D

Får se om jag hittar något på blocket till våren ....
Volvo_S60 skrev:Hej,

Har funderat på att byta ut mina 16" mimas fälgar mot 17" 225/45. Frågan är om det blir stor skillnad på stabiliteten? Tycker att det känns lite vingligt med nuvarande 16 tummare. Märker man stor skillnad på komforten?

Tacksam för lite synpunkter......

/Jonas
Jag har en V70 Sport Edition med sommardäck på Cassiopea 17". Det är alltså 225-45 på den. Jag skaffade vinterdäck på 16", alltså 205-55. Skillnaden upplever jag som ENORM. Visserligen är det vinterdäck kontra sommardäck, men det är fånigt påtagligt. Tycker inte ett dugg att det är bättre komfort med 16". Snarare upplever jag bilen som en båt nu med 16". Med 17" går den exakt, stabilt på vägen oavsett hastighet, acc osv. Med de vinterdäcken är det rent av obehagligt att hålla hastigheter över 120 km/h. Det gäller att jobba för att få den åka rakt. Den gungar och har sig så fort man ökar hastigheten.

Nä, MINST 17" ska det vara på min för att kännas bra.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]