Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jumu01
lexus skrev:
Funk skrev:
Kan inte du som har en -08 kolla hur det står i instruktionsboken om lackbehandling ?

/Thomas
Bra idé!
Så här står det i instruktionsboken:
"Viktigt!
Lackbehandlingar såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken. Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti"
Ditec är den enda lackförseglingsfirma som går in med en egen garanti som ersätter din lack om Volvo hävdar att skadan är orsakad av lackförseglingen, har lämnat in min nya bil idag och efter att ha läst deras garantiåtagande så är jag inte ett dugg orolig att jag nu gör denna behandling, vem vill stå och gnugga ihjäl sig på en skitig bil. Med tanke på att bilen kostar över 250 000 kr så är 5400 kr en billig penning då ingår också impregning av klädsel samt behandling av framrutan för att slippa "trafikfilmen" som bildas där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dykaren skrev:
lexus skrev:
Funk skrev:
Kan inte du som har en -08 kolla hur det står i instruktionsboken om lackbehandling ?

/Thomas
Bra idé!
Så här står det i instruktionsboken:
"Viktigt!
Lackbehandlingar såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken. Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti"
Ja och det är rent skitsnack det! En lack är härdad och klar redan när den rullar av line:en! En bil som kommer in till lackverkstad med lackskador poleras innan den går ut till kund för att få till eventuella lackskarvar osv!
En färdiglackad bil i lackbox får stå kvar i 40 gradig värme just för att det ska härda!

Prata istället med en billackerare eller företag som tillverkar billacker tex Standox!
Har gjort det och de säger (Standox) att lacken ska tåla lackbehandling MEN de säger också att det är att kasta alla pengarna rakt i sjön, en ny lack har så bra yta att det inte är någon ide att lackbehandla första året. Så enligt experterna är det helt fel att behandla en ny bil.
Skumt svar från Standox måste jag säga. Precis som jag sagt hela tiden så är det ingen fara för lacken men att det skulle vara att kasta pengarna i sjön kan jag inte förstå. Det gör lacken bra mycket tåligare samt lättare att rengöra! Sen att det blir en mycket bättre lyster i lacken samt att den blir otroligt mycket blankare än innan är ju inte heller det fel!! Då har jag sett måååååånga sprillans nya bilar innan och efter lackbehandling!!
Dykaren skrev:Skumt svar från Standox måste jag säga. Precis som jag sagt hela tiden så är det ingen fara för lacken men att det skulle vara att kasta pengarna i sjön kan jag inte förstå. Det gör lacken bra mycket tåligare samt lättare att rengöra! Sen att det blir en mycket bättre lyster i lacken samt att den blir otroligt mycket blankare än innan är ju inte heller det fel!! Då har jag sett måååååånga sprillans nya bilar innan och efter lackbehandling!!
Visa mig den säljare/produkt-tekniker på Standox som skulle säga att deras bästa lack skulle behöva behandlas med andra produkter för att bli blank / tålig och lätt att rengöra när den är ny ...

Däremot rekomenderar de alltid skötsel som polering/vaxning/försegling efter något år beroende på hur bilen använts.
VolvoB20 skrev:
Dykaren skrev:Skumt svar från Standox måste jag säga. Precis som jag sagt hela tiden så är det ingen fara för lacken men att det skulle vara att kasta pengarna i sjön kan jag inte förstå. Det gör lacken bra mycket tåligare samt lättare att rengöra! Sen att det blir en mycket bättre lyster i lacken samt att den blir otroligt mycket blankare än innan är ju inte heller det fel!! Då har jag sett måååååånga sprillans nya bilar innan och efter lackbehandling!!
Visa mig den säljare/produkt-tekniker på Standox som skulle säga att deras bästa lack skulle behöva behandlas med andra produkter för att bli blank / tålig och lätt att rengöra när den är ny ...

Däremot rekomenderar de alltid skötsel som polering/vaxning/försegling efter något år beroende på hur bilen använts.
BEHÖVER finns det ingen lack som gör, lacken BEHÖVS inte ens tvättas MEN hur roligt ser det ut då? Om det ska vara ett sånt jäkla argumenterande om detta så se till att bilda er en rättvis uppfattning om det! Jag har sett det med egna ögon på väldigt många bilar som jag sa, menar du att jag sett fel då?
Skulle vara kul att ta en sprillans ny bil och lackbehandla bara halva bilen och sen tvätta precis som vanligt i ett år.
Tror du då inte att det skulle bli någon skillnad vare sig i blankhet och finish eller lätthet att tvätta bort smuts/salt mm?
Som jag sa tidigare så har jag sett ett antal 100 NYA bilar innan samt efter lackbehandling och redan då är det en JÄTTE SKILLNAD!
Problemet är att volvo inte fattat skillnaden mellan lackskydd och lackskydd.

Det finns lackskydd man inte ska ha på bilen, såna som inte låter lacken andas.

MEN sen finns det lackskydd som andas och fungerar på nya bilar.

Jag vet, jag har lackskyddat måånga nya bilar av alla dess märken; Merca, Volvo, Saab , Toyota, Suzuki osv.
Och dom har då inte blivit förstörda för jag kör med Autoglyms Complete lackskydd som låter lacken andas.
Och som dessutom börjar säljas till handlare så den som köper ny bil kan välja att få bilen levererad med lacksydd, detsamma som vi redan lagt på i flera år. Varför skulle handlare gå med på detta om det skadar?

Jag vet vad som står i instruktionsboken, jag vet vad volvo tjatar om. Men det är inte riktigt sanningen det dom försöker med.

En fråga bara, hur ska dom kunna se vad du lagt på bilen OM nu något händer?? Hur ska dom kunna bevisa detta?

Ungefär som att man inte får ha trimbox i nybilar, för då täcker inte garantin, men om bilen går dåligt då plockar man ju av boxen och lämnar in bilen, då kan dom inte veta nåt vad du haft i den. Eller hur??

Lustigt det där, volvo säger att man inte får ha lacksydd, okej då accepterar folk det.
Volvo (och säkert andra med) säger mer eller mindre att man inte får ha trimboxar/chip, men folk har det iaf..
Volvobruden84 skrev: Det finns lackskydd man inte ska ha på bilen, såna som inte låter lacken andas.
Det finns alltså lackskydd som är skadliga för en ny lack då eller?

Vad innebär andas, jag trodde lacken var uthärdad så att det inte avdunstade några lösningsmedel som behövde andas ut från lacken.
Volvobruden84 skrev:

Jag vet, jag har lackskyddat måånga nya bilar av alla dess märken; Merca, Volvo, Saab , Toyota, Suzuki osv.
Och dom har då inte blivit förstörda för jag kör med Autoglyms Complete lackskydd som låter lacken andas.
Och som dessutom börjar säljas till handlare så den som köper ny bil kan välja att få bilen levererad med lacksydd, detsamma som vi redan lagt på i flera år. Varför skulle handlare gå med på detta om det skadar?

Jag vet vad som står i instruktionsboken, jag vet vad volvo tjatar om. Men det är inte riktigt sanningen det dom försöker med.

En fråga bara, hur ska dom kunna se vad du lagt på bilen OM nu något händer?? Hur ska dom kunna bevisa detta?
Om nu lackskydd gör bilen så mycket blanakre, tätare,reptåligare,lättvättad borde det väl vara enekelt att märka att bilen är behandlad?
Volvobruden84 skrev:
Ungefär som att man inte får ha trimbox i nybilar, för då täcker inte garantin, men om bilen går dåligt då plockar man ju av boxen och lämnar in bilen, då kan dom inte veta nåt vad du haft i den. Eller hur?
Ny bilar loggar extremvärden som tex turbotryck/tändretartdation osv så det är lätt att se om man bara kikar i loggarna att bilen har haft trimbox.
Visst finns det bra lackskydd, men "andas" dom så innebär det väl också att oxiderande ämnen kan komma in till lacken?
Och det låter inte som någon bra ide...

Jag kan tänka mig att det egentligen är poleringen som Volvo upplever som problematiskt, lackerna idag är extremt tunna, och skall man få riktig lyster så räcker det ju inte att lägga på något blankt, man behöver polera också.

/Thomas
Funk skrev:
Visst finns det bra lackskydd, men "andas" dom så innebär det väl också att oxiderande ämnen kan komma in till lacken?

Jag kan tänka mig att det egentligen är poleringen som Volvo upplever som problematiskt, lackerna idag är extremt tunna, och skall man få riktig lyster så räcker det ju inte att lägga på något blankt, man behöver polera också.

/Thomas
Kunde inte säga det bättre!!! (BE)
jumu01 skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Kunde inte säga det bättre!!! (BE)
En sprillan ny bil som just kommit från lackboxen ska man väl inte behöva polera hårt innan man lägger på lackskydd ?????
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]