Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hade tänkt att fixa en uppsättning med volvofälgar under vintern...mest för att se hur resultatet blir *nyfiken på hur det ser ut och om jag kan*

Det finns lite kantstötningar på dessa och tänkte slipa och ev lägga i lite kemisk metall där det är lite större märken. Kommer sen att tvätta rent, slipa ner ytan och därefter åter tvätta.
Fundering finns på om det är bättre att lägga en primer i botten eller inte ??:-/
Fälgarna kommer sen att lackas i kromfärg. Någon som vet var man får tag på en bra sådan sprayfärg som håller för fälgar???
Om det behövs ska jag även lägga på klarlack utanpå för att få en ännu hårdare yta.

Sen får vi se hur ett par Persus i krom ser ut på bilen :lol:
Är det ett galet projekt kanske (R)

Någon som har egen erfarenhet av detta och egna tips inför projektet, vad jag ska tänka på och var jag hittar bra material? Tacksam för all hjälp :D

Har hittat kromfärg på några firmor, men andras tips är hjärtligt välkomna :roll:
Brainded skrev:http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=11234

mvh
Anders
Tack för den länken :D

Jag hade läst den tidigare, men hade såklart redan glömt att den fanns :oops:

Ska jag även lacka insidan av fälgarna eller ska jag ta framsidan bara...det kanske ser konstigt ut?
Eller ska insidan vara svart och utsidan krom för att få en djupare effekt av det hela?

Inget är ju hundraprocentigt bestämt hur slutresultatet ska bli...ska åka till däckfirma någon dag för att plocka av de gamla slitna sulorna och köra igång med projektet :D
kromfärg blir bara skit om du inte låter en firma kroma dem åt dig! ser billigt ut och inte ens som krom. ta mattsvarta istället och slipa och grunda ordentligt så fäster färgen bättre!
Jag hade ju inte tänkt kroma på en firma, då kan jag lika gärna köpa nya häftigare fälgar med tanke på vad det kostar...utan tänkte mest som ett litet projekt för att se hur det blir.
Är ju heller inte helt bestämt att det blir kromfärg, men blir inte resultatet bra på första fälgen så är det ju bara att göra om och göra bra :)

Var iaf idag till en däckkille som plockade av de gamla däcken...som nu var närmare TIO ÅR :!: Visste ju att däcken inte var helt bra, men de fick gå de få månader som var innan vinterdäck skulle på. Han sa att jag gjorde rätt i att plocka av dom och skaffa nya(vilket jag även tänkt göra utan att lacka om fälgarna), för maskinen tryckte ett hål rätt igenom ett av däcken :shock: Hade ju även sett att det var små torrsprickor i dom, men inte att de var så taskiga som de var. Bara tur att det inte hände något med bil full av hundar och barn på långfärd :|

Men nu ska det ut och letas färg iaf för att skrida till verket :D
lacka HELA fälgen eftersom du ibland kan se baksidan av fälgen ur vissa vinklar.. bäst gör du genom att hänga upp den i en ståltråd el något..

man skall alltid byta däck vid ca 6000 mil el 4-5 år.. INNAN däcken skicktar sig. däck/gummi är ju färskvara (ungefär som kondomer och inte använder du för gamla där inte! :-)) )
JAG vet att däck är färskvara, men tydligen inte killen jag köpte bilen av :( Men jag såg ju att däcken inte var helt ok så det var ju ingen överraskning...hade ju hur som helst tänkt byta däck till våren ändå.

Jo, jag har kollat på lite olika fälgar och olika lackeringar och håller helt klart med om att hela fälgen ska lackas :!:
Phantom skrev:JAG vet att däck är färskvara, men tydligen inte killen jag köpte bilen av :( Men jag såg ju att däcken inte var helt ok så det var ju ingen överraskning...hade ju hur som helst tänkt byta däck till våren ändå.

Jo, jag har kollat på lite olika fälgar och olika lackeringar och håller helt klart med om att hela fälgen ska lackas :!:
överkurs är ju att måla insidan med en färg och utsidan med en färg...blir lite fräckt när bilen rullar.. eller kanske inte om man tänker efter.. ??:-/ glöm det!
Hade funderingar på två färger...hade sett några olika fälgar med det och det ser bra ut på bild tycker jag, men hur det sen ser ut monterat på bilen vet man ju inte ??:-/

Tror att jag gör ett test att måla två färger på en fälg och tar några bilder som jag lägger upp så får ni se hur det blir...

Bättre att prova sig fram på en fälg istället för att göra alla fyra om det ser helt åt h***te ut :roll:
Phantom skrev:Hade funderingar på två färger...hade sett några olika fälgar med det och det ser bra ut på bild tycker jag, men hur det sen ser ut monterat på bilen vet man ju inte ??:-/

Tror att jag gör ett test att måla två färger på en fälg och tar några bilder som jag lägger upp så får ni se hur det blir...

Bättre att prova sig fram på en fälg istället för att göra alla fyra om det ser helt åt h***te ut :roll:
fälgarna är hela och fina och inte jack osv i dem el?

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]