Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov7024t
Hej

Jag har en Volvo V70 2,4T från 1999 med automatlåda.
Den har gått 22 tusen mil.

När jag accelererar så rasslar det från motorutrymmet så att det hörs in i bilen. Det rasslar mer om jag svänger samtidigt. När motorn är varm så rasslar det lite mindre.
Ingen verkstad har hittils kunnat hittat felet. En verkstad sa att ljudet försvann efter att de bytt bromsklossarna fram men det var inte alls sant. Det rasslande ljudet finns kvar.
Det rasslar inget när bilen står still och jag gasar utan att växel är inlagd.

Snälla hjälp mig med tips och tankar.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag var med om samma sak när jag var ut och provkörde en V70 GLT -00 automat i slutet på sommaren. Frågade säljaren om det, men det var inget konstigt enligt honom. Hans son var bilmek och hade själv servat bilen och ägt den tidigare...men jag tycker inte det låter riktigt. Köpte ju inte den utan en annan som inte lät lika hemskt.
Är också nyfiken på vad det kan vara?
av *pettson*
volvov7024t skrev:Hej

Jag har en Volvo V70 2,4T från 1999 med automatlåda.
Den har gått 22 tusen mil.

När jag accelererar så rasslar det från motorutrymmet så att det hörs in i bilen. Det rasslar mer om jag svänger samtidigt. När motorn är varm så rasslar det lite mindre.
Ingen verkstad har hittils kunnat hittat felet. En verkstad sa att ljudet försvann efter att de bytt bromsklossarna fram men det var inte alls sant. Det rasslande ljudet finns kvar.
Det rasslar inget när bilen står still och jag gasar utan att växel är inlagd.

Snälla hjälp mig med tips och tankar.
svårt att ens ha tankar... spela in ljudet så blir det lättare...
av volvov7024t
Jag skulle kunna spela in men beskriver hellre. Ljudet är ett rasslande/skrapande ljud som låter ju mer man accelererar dvs rasslar lite när man accelererar lätt - rasslar väldigt mycket om man trycker gasen i botten.
Vid normal körning på 2-3 tusen varv/min låter det inget utan enbart vid vid gaspådrag.
av *pettson*
volvov7024t skrev:Jag skulle kunna spela in men beskriver hellre. Ljudet är ett rasslande/skrapande ljud som låter ju mer man accelererar dvs rasslar lite när man accelererar lätt - rasslar väldigt mycket om man trycker gasen i botten.
Vid normal körning på 2-3 tusen varv/min låter det inget utan enbart vid vid gaspådrag.
Problemet med en beskrivning är att.. ljud ersätter sådär 23000 beskrivningar..

Menar det som skrapar kan vara....
*Anliggning skiva/skivor
*Lager som inte mår bra (belastas hårdare naturligvis vid sväng och vid acc). Ett lager som är tokglappt gör att skivan helt enkelt tar i broms skölden vid belastning.
*brustet paralellstag som ligger an mot drivaxel
* brusten flex på avgas (avgaserna skapar ett rasslande ljud då glipan öppnas)
ja det finns nog många många flera saker som direkt kan avskrivas.. med en ljudfil..
av patrix
Jag hade ett rasslande/skrapande ljud också som ökade när man svängde. Det visade sig vara en bromsvisir fram som tog i. Löstes enkelt genom att ta av hjulet och böja ut visiret lite med handkraft.
av bear
Hej

Har en v70 glt -98
lät som en diesel innan jag bytte servopumpen, det hördes direkt när man startade och minskade när den blivit varm.
Det rasslade och väsnades en hel del.
nu är den som ny och mullar lite lagom som den ska.
Bear

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]