Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:.Bilen har rullat snart 1.300 mil så jag tycker förbrukningen borde bli något rimligare inom kort. :|
Tiden då bilmotorer behövde köras in för att få bort grova ytor som gick trögt och få tätning i ventiler och kolvringar är sedaa länge förbi med dagens tillverkningprecision....
av dali
perhall skrev:Jag förstår inte vad snitthastigheten har med saken att göra.

50km/h i snitthastighet över 10 mil kan vara 2,5 mil i 150 km/h och resten, 7,5 mil, i tät stadstrafik och köer.

I ett annta fall kan 50km/h i snitthastighet vara körning i 50-70 km/h på ringleder med få stopp och starter. = under halva förbrukningen mot ovan...
Man kan förstås alltid vrida till det om man bara vill ... om man kör 70 mil på tvåan i 90 så är snitthastigheten samma som om man kör 70 mil på 6:an i 90 ... :roll:

Om vi antar att de flesta kör håller sig nära hastighetsbegränsningarna och växlar förbi tvåan så säger snitthastigheten över en hel tank rätt mycket. Om jag har snitthastighet på 78 km/h så ger det en klar indikation på att storstadsbor sannolikt inte kan jämföra sina siffror med mig, eftersom jag sällan kör i stadstrafik.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Guligan skrev:.Bilen har rullat snart 1.300 mil så jag tycker förbrukningen borde bli något rimligare inom kort. :|
Tiden då bilmotorer behövde köras in för att få bort grova ytor som gick trögt och få tätning i ventiler och kolvringar är sedaa länge förbi med dagens tillverkningprecision....
Du har säkert rätt med tillverkningsprecisionen, men de senaste Volvobilarna jag haft har tagit en hel del mer bränsle under den första tiden. Det gäller både bensinturbo och dieselturbo som jag haft.

Jag räknar med att komma ner under litern innan 3000 mil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Guligan skrev:Du har säkert rätt med tillverkningsprecisionen, men de senaste Volvobilarna jag haft har tagit en hel del mer bränsle under den första tiden. Det gäller både bensinturbo och dieselturbo som jag haft.

Jag räknar med att komma ner under litern innan 3000 mil.
Jag har märkt skillnad i både förbättrad prestanda och minskad förbrukning efter ca 800mil. Har inte kvar bilarna så länge så dom hinner aldrig gå 3000 mil :oops:

Jag tycker att lite över litern per mil låter väldigt rimligt för en V70II 2.5T!
av perhall
dali skrev:
perhall skrev:Jag förstår inte vad snitthastigheten har med saken att göra.

50km/h i snitthastighet över 10 mil kan vara 2,5 mil i 150 km/h och resten, 7,5 mil, i tät stadstrafik och köer.

I ett annta fall kan 50km/h i snitthastighet vara körning i 50-70 km/h på ringleder med få stopp och starter. = under halva förbrukningen mot ovan...
Man kan förstås alltid vrida till det om man bara vill ... om man kör 70 mil på tvåan i 90 så är snitthastigheten samma som om man kör 70 mil på 6:an i 90 ... :roll:

Om vi antar att de flesta kör håller sig nära hastighetsbegränsningarna och växlar förbi tvåan så säger snitthastigheten över en hel tank rätt mycket. Om jag har snitthastighet på 78 km/h så ger det en klar indikation på att storstadsbor sannolikt inte kan jämföra sina siffror med mig, eftersom jag sällan kör i stadstrafik.
Fast ju snabbare man kör (både i stan o på landsväg/motorväg), desto mer kan man ju köra i stan o ändå få samma snitthastighet, men både att man kör snabbt o att man kör i stan drar upp snittförbrukningen.

vissa perioder när jag åker mycket i tät stadstrafik samt kör snabbt som sjutton till landvetter ligger jag på 1,5 l/mil, men jag har fortfarande bara en snitthastighet på 65 km/h...
av dali
Om man har en aggressiv körstil så påverkar det givetvis siffrorna, då kommer man aldrig att vara i närheten av Volvos siffror och sannolikt inte så många andra förares heller. Diesel är ett tips för de som gillar att gasa, det brukar inte "kosta" lika mycket att dra på lite extra med en oljebrännare.
Användarvisningsbild
av Momentum
Normal körning till och från jobbet, 90-110 väg, vinterdäck 0,53 på f-datorn
Hög snittfart 100-110 km/tim jämn fart E4:an vinterdäck 0,62 på f-datorn
En D5:a med den sex växlande lådan, 4000 mil på mätaren
Helt ok även om f-datorn kanske inte är helt korrekt
av Primus
Vid först riktiga tankningen visade sig det att den dragit run 9l/100km. Kan skilja någon deciliter upp eller ned då jag fumlade med den exakta sträckan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 56
En ganska vanlig 245:as liv

Ja den eskalerande rostskadan på höger […]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]