Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag hittade en liknande tråd (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=23850), jag skulle vilja mäta motsvarande på min lambdasond, fast jag tror egentligen inte att den är trasig. Är det samma kabel på en 945 -95 med B230FD?

Jag har precis besiktat, och fick ingen anmärkning på avgaserna.
CO 0.1, CO 2500 0.1, HC 020, LAMBDA 1.04. Iofs ligger lambdan precis på gränsen, och det är väl därför det tar så lång tid innan lampan tänds.

Nollställer jag på boxen så tänds den direkt, men lossar jag batteriet kan jag köra ca 30 mil innan den tänds igen.

Felkoderna är 2-3-1 och 2-2-1. Jag har kollat med startgas för att hitta ev. läcka på slangar, men inte hittat något. Det läcker inte mellan grenrör och avgasrör.

Bilen går inte dåligt, drar precis över litern/mil vilket iofs torde vara lite för mycket. Jag har köpt bilen nyligen, med felet redan då.

Vad föreslår ni att jag ska fortsätta med? Ska jag dubbelkolla under att det inte läcker någon annanstans på röret innan katten?

LMM brukar man skriva om i andra trådar (som jag antar syftar på luftmassmätaren), den tror jag fungerar som den ska, där har jag mätt ohm och spänning, ligger på rätt värden. Jag hade dessutom en annan 240 (krockad/skrotad) som den pajade på, när den är trasig går inte bilen bra.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Fortsättningsfunderingar. Kan ev. läckande topplockspackning påverka? Jag upptäckte idag att den faktiskt drar mer och mer vatten. Vi köpte bilen 5:e nov, vi har nu åkt drygt 500 mil med den (trots inga långkörningar, vete sjutton var milen tar vägen). Så det verkar som om topplockspackningen har gått. Det kommer vit rök, men inte så mycket att jag har reagerat. Jag får byta den så fort jag får möjlighet.

En fråga, jag har läst i andra trådar om att tempgivaren kan ha betydelse. Jag förstod det så att det var den som satt i topplocket som var den till bränslesystemet, men jag bytte den häromdagen för att tempmätaren i instrumentpanelen inte visade något. Nu fungerar den i panelen.

Vad är det för givare som sitter i blocket nedanför?

Bild

Det brukar dessutom hänvisas till "vid treans cylinder", räknar man inifrån eller framifrån?

Dessutom har jag en lös sladd, och jag hittar ingen annan ände som man ska koppla ihop den med. Vet någon här vad det är för något? Det är den röd/gröna. Jag har tyvärr inte skaffat något elschema än.

Bild
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har 0,1% CO men ändå är lambdavärdet högt. Ser ut som läckage längre bak i avgasröret. Det drar in lite friskluft som lurar avgasmätaren.
Är massemätaren kass går bilen riktigt illa, svarar dåligt på gasen och så.

Vit rök är normalt att se när det är kallt. Särskilt vid kallstart. Blir det vitt i backspegeln när du ligger på motorvägen kan du börja oroa dig... Det händer iofs att toppackningen går på nyare 940, men det är vanligare på turbo. Ta ett kompressionsprov och provtryckning av kylsystem med stiften ur innan du börjar skruva.

Tempgivaren på bilden är till instrumentet. Den till bränslesystemet sitter längre bak, titta uppifrån genom insuget. Cylindrarna räknas framifrån.
Den som sitter i blocket är knackgivaren.

Lös sladd är till remskivan på AC-kompressorn som du inte har.
Användarvisningsbild
av erikn
Sparkz skrev:Du har 0,1% CO men ändå är lambdavärdet högt. Ser ut som läckage längre bak i avgasröret. Det drar in lite friskluft som lurar avgasmätaren.
OK, ska kolla lite noggrannare. Hur stort hål kan det vara? Småhål kan ju vara svåra att upptäcka.
Sparkz skrev:Är massemätaren kass går bilen riktigt illa, svarar dåligt på gasen och så.
Jo tack, det vet jag. Hade det felet för ca 5 år sedan på en 240 jag hade då.
Sparkz skrev:Vit rök är normalt att se när det är kallt. Särskilt vid kallstart. Blir det vitt i backspegeln när du ligger på motorvägen kan du börja oroa dig... Det händer iofs att toppackningen går på nyare 940, men det är vanligare på turbo. Ta ett kompressionsprov och provtryckning av kylsystem med stiften ur innan du börjar skruva.
Jo, jag vet att det är normalt med vit rök, så där lite lagom. Det är ju det jag haft också. Jag hade en 345 med B19 som toppen gick på, den var det sprickor i också. Dimman i Lützen är ju bara förnamnet när det ger sig rejält... Kompressionsprov har jag gjort, det är lika, drygt 13 kg på alla cylindrar. Iofs var motorn kall då, man kanske ska göra det på varm motor. Hur gör man en provtryckning? Kanske ska söka på forumet först. Återkommer om det, om jag inte hittar hur man gör. Det som är att det drar vatten, ca 1 dl/dag skulle jag tro. Det är alldeles för mycket.
Sparkz skrev:Tempgivaren på bilden är till instrumentet. Den till bränslesystemet sitter längre bak, titta uppifrån genom insuget. Cylindrarna räknas framifrån.
Den som sitter i blocket är knackgivaren.
Lös sladd är till remskivan på AC-kompressorn som du inte har.
Tack för info.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kan räcka med ett väldigt litet hål för att höja lambdavärdet. Lite småpys i slitsarna där man sätter klämman eller så. Be någon hålla för slutröret med en trasa, och lyssna och känn runt röret.
Men sen har vi dina felkoder... Du kan mäta sonden som det står i den tråden. Kolla efter tjuvluft en gång till. Ta loss slangen mellan LMM och insuget och kolla ordentligt.

Provtrycka gör du nog enklast på en verkstad. Det är bara en handpump med mätare och några olika lock som passar olika bilar.
Men testa såhär: Starta motorn, öppna locket och släpp ut ev. tryck i kylsystemet, sätt tillbaka. Gasa upp några gånger och öppna locket igen. Det ska inte vara något tryck efter så kort tid.
Du har inga andra symptom på toppackning mer än att den drar vatten? Kollat läckage? Blött på golvet i bilen? Nedre hörnen på kylet?
Användarvisningsbild
av erikn
Länge sedan jag startade den här tråden, men mekandet har blivit lidande under våren då jag hade för mycket annat att göra.

För några veckor sedan var jag till en polare och kollade lambdasonden med oscilloskop, den jobbade alldeles för långsamt så vi trodde att det var den det var fel på. Konstigt nog så är original billigare än Mekonomen, så jag köpte en original och bytte förra veckan. Lyckan varade den här gången bara drygt tjugo mil, och nu har lampan tänts igen med samma felkoder, 2-3-1 (Lambdareglering mager eller fet, dellast) och 2-2-1 (Lambdareglering mager, dellast). Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jo, en sak vet jag. Jag ska ta min fulbyggda voltmeter (ritning hittade jag på nätet) och koppla in och se att den jobbar som den ska även när man kör på landsväg, inte bara på tomgång och förhöjd tomgång.

Voltmetern (kallad lambdamätare tror jag på sidan jag hittade) mäter mellan 0,1 och 1,0 Volt, visar med tio lysdioder spänningen på lambdan. När man kör på tomgång och även förhöjd tomgång ser man hur spänningen åker upp och ner snabbt. Ska som sagt kolla det även när jag kör.
Användarvisningsbild
av erikn
Ska kolla den. Blir det de felkoderna då?
av Lesjö
Eftersom vevhusventilationen ansluter efter lmm så kan tjuvluft där få just denna effekt.
Jag har haft detta fel som då tände lampan. Men bara vid snabba högersvängar när motorn vickade över mot vänster och sträckte på slangen. Det hände alltid vid utgångar ur rondeller. Så lustigt kan det yttra sig. Jag läste aldrig av coden, det var en -96:a.
Användarvisningsbild
av erikn
Nu är jag tämligen säker på vad felet var. :mrgreen:

LMM.

Det verkar som att den ger för lågt värde. När jag kollar med min lambdamätare nedan så ger den med den befintliga LMM att när man ökar gasen så tar det ett tag innan man ser att den justerar, den ligger mager i mellan 1-2 sekunder, sedan ser man på mätaren att den justerar. Med ny (begagnad) LMM så jobbar den mer direkt. Jag har bara kört en vecka med ny LMM, men det verkar lovande.

Skitgrej, tänk om den kunde gått sönder helt i stället, då hade det varit solklart vad man ska byta. Men det här? Fy sjutton.
Stefans 968

Vart installerat idag. IMG_1377.jpeg

Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]