NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Saab har Fiat-dieselmotorer, den senaste/starkare har bla. en dubbelturbo från Mitsubishi. Och Fiat har lång erfarenhet av denna motortyp.
Användarvisningsbild
av poseidon
Å vad har Fiats motor med partikelfilter att göra? Volvo skulle kunna köpa Fiatmotorer å ha kvar dagens filter. Dvs man skulle få byta filter iaf. Tyvärr (även för min egen del) så har Volvo inte satsat på ett bättre filter.
av LJN
Posedion:

-Mitt svarsinlägg var riktat till Brainded som undrade varför Saab,s dieselmotorer inte behövde byta partikelfilter jämfört med Volvo.

Sen är jag ganska övertygad (men inte helt säker 8)) att Volvo köper helhetslösningar från Peugot liksom Saab köper dito från Fiat.
Partikelfiltret är viktig komponent i modern dieselmotor och måste anpassas noga för uppfylla alla parametrar/krav.

Sorry om mitt inlägg uppfattades som OT.
Användarvisningsbild
av poseidon
Ok, jag fattar.
Användarvisningsbild
av Eson
Razk skrev:varför heter det kampanj?? är det inte ärligare att säga det är fel på din bil!Gömma sig bakom vackra ord .dåligt volvo
Skillnaden mellan Volvo och andra biltillverkare är att dom åtgärdar det...Kom inte och säg att exempel Saab och Toyota gör det.
av whoppi
Gäller detta endast 1.6D eller även de andra dieslarna?
Nu har jag fått "uppgraderingen" av 1.6D utförd.
När jag stannar bilen efter att kört tillbaka från verkstaden (helt varmkörd, ca 0 C utetemp) så gick den några sekunder efter jag hade vridit av nyckeln... Mycket märkligt.
Sen provar jag starta, då vägrar den starta !
OK tänker jag, låt den stå en stund (ca 1 min) och prova igen, då startar den OK. Detta fenomen har jag aldrig råkat ut för innan uppgraderingen.
Kan ju vara kul att höra vad andra säger om hur den uppträder efter uppgraderingen.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]