Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bizox
Hejsan!

Jag tänkte göra ett försök här på forumet om någon vänlig själ känner igen eller känner till problemet jag har.

För några dagar sedan när jag skulle starta bilen så drog den runt startmotorn som vanligt men bilen vägrar att starta.

Eftersom jag trodde att den inte tände drog jag in den i garaget och placerade en kupévärmare under motorn för att torka ur eventuell fukt. Detta hjälpte inte och jag lade även märke till att det inte luktade någon bensin trots att jag drog på startmotorn ganska länge.

Jag misstänkte då att det var bränslepumpen som vägrade. Men efter att testat slå på tändningen och lyssna så hör jag hur den surrar i 1-2 sek varje gång jag slår på tändningen.

Mitt nästa steg var att kolla felkoderna på bränsle styrningen (sockel 2). När jag stoppade kabeln i sockeln och slår på tändningen så glöder lampan (brukar väl vara helt släckt?). När jag trycker och håller inne knappen 1 sek så lyser den startkt under tiden men glöder direkt jag släpper knappen utan att jag får några felkoder, inte ens 1-1-1 för ok. Testade i en annan sockel och den gav då som vanligt en 1-1-1 felkod för ok.

Jag testade att ta loss minus från batteriet om det blivit någon låsning och har även kollat alla säkringar. Säkringarna var hela och strömbortkopplingen hjälpte inte.

Är det någon som känner igen detta eller som tror sig veta vad som är problemet så är jag tacksam. Har hört ett par teorier om något relä (som jag inte vet var det sitter) och att styrenheten är trasig (vet inte vilken av de tre det är).

Med vänliga hälsningar,
B
av Lampan
Jag hade ngt som liknar ditt på min 855-96.

Det jag gjorde var att byta ut de reläna märkta med ett J som sitter under locket intill säkringsdosan (fyra thorxskruvar för att lossa locket). Reläna kostar ca 200kr/styck på Volvo (finns att köpa billigare hos andra handlare men jag minns ej var och vilken beteckning de har).

Om reläna skulle vara bytta ngn gång tidigare så kanske märkningen med ett J inte stämmer men de tre är de som sitter på rad närmast säkringarna, alltså till vänster av de två raderna med relän som finns under locket. Dålig beskrivning kanske...men jag har tyvärr ingen bild på hur det ser ut.

Lycka till!
av bizox
Tackar, det skall nog vara nog för att hjälpa mig lokalisera dem. Skall testa att byta dem. Har en Volvo 850 -95, så bör vara samma plats för dem :)

MVH,
B
av bizox
Har testat att byta dessa reläer. Det hjälpte tyvärr inte. Är det någon som har någon annan idé? Mycket skumt att inte felkodslampan blinkar något och glöder direkt man slår på tändningen, funderar om inte det borde peka på var felet ligger!?

MVH,
B
Användarvisningsbild
av Loner
På min 92:a satt det nått relä alldels i framkant vid grillen,
jag hade en av ärgad + kabel från batteriet, som gjorde att detta relä inte drog som det skulle.
Hade just dom bekymemr du skriver (dock kollade jag aldrig felkoder)
Allt verkade alright, ibland så startade motorn för att dö lika fort igen.

/L
av *pettson*
bizox skrev:Hejsan!

Jag tänkte göra ett försök här på forumet om någon vänlig själ känner igen eller känner till problemet jag har.

För några dagar sedan när jag skulle starta bilen så drog den runt startmotorn som vanligt men bilen vägrar att starta.

Eftersom jag trodde att den inte tände drog jag in den i garaget och placerade en kupévärmare under motorn för att torka ur eventuell fukt. Detta hjälpte inte och jag lade även märke till att det inte luktade någon bensin trots att jag drog på startmotorn ganska länge.

Jag misstänkte då att det var bränslepumpen som vägrade. Men efter att testat slå på tändningen och lyssna så hör jag hur den surrar i 1-2 sek varje gång jag slår på tändningen.

Mitt nästa steg var att kolla felkoderna på bränsle styrningen (sockel 2). När jag stoppade kabeln i sockeln och slår på tändningen så glöder lampan (brukar väl vara helt släckt?). När jag trycker och håller inne knappen 1 sek så lyser den startkt under tiden men glöder direkt jag släpper knappen utan att jag får några felkoder, inte ens 1-1-1 för ok. Testade i en annan sockel och den gav då som vanligt en 1-1-1 felkod för ok.

Jag testade att ta loss minus från batteriet om det blivit någon låsning och har även kollat alla säkringar. Säkringarna var hela och strömbortkopplingen hjälpte inte.

Är det någon som känner igen detta eller som tror sig veta vad som är problemet så är jag tacksam. Har hört ett par teorier om något relä (som jag inte vet var det sitter) och att styrenheten är trasig (vet inte vilken av de tre det är).

Med vänliga hälsningar,
B
Det känns som att du möjligen har ett av dessa problem..

Det ena är kraftreläet som styr ut spridarna och tomgångsmotorn bland annat.. sitter som någon annan redan sagt uppepå kylaren. 4 kablars relä.

det andra är faktiskt startmotorn.. den dra för mycket ström då får du inte över till det övriga som ska styras..
Det ska bland annat återledas en 12 till boxen som uteblir om du lastar startmotorn för hårt.. (återledningen är från kraftreläet till spridare/tomgångsmotorn.. ).
Startmotorn låter lite lite tröttare än vanligt men inte nåt så man reagerar.
Åtgärden är att demontera startmotorn...
slipa den ren på ytan som är mot växellådan (sprängkåpan)
slipa kanten ren på växellådshuset (sprängkåpan).
lägg på ALUMINIUMPASTA.. inte kopparfett.. detta ska nu användas både till oxidskydd och strömledare. (gör återledningen bättre mellan godsytorna)..
detta har hjälpt på iallafall de 20 tal jag har åtgärdat. Volvos åtgärd är en ny startmotor. Dock är inte själva motorerna defekta iallafall inte dom jag demonterat..öppnat kikat.. (smort upp för säkerhets skull) och provkört i bänk innan dom återmonterats..
vad som hänt är alltså att det oxiderat mellan sprängkåpa och startmotor..
lägger man sen 300A på detta så blir det ett ordentligt spänningsfall..
OM det nu är detta med startmotorn så är symtomet innan att du kan utan problem dra igång bilen på kanske 5 meter bara.. (eller skjuta på).. så startar den direkt..men du kan inte starta den med nyckeln.. och den blir inte sur..
av danny
Fick samma problem med min efter att jag backat ur garaget och stängt av motorn. När jag skulle starta igen så gick det inte. Kollade då med en mekaniker jag känner och han sa att detta var ett typiskt fel för volvo. Vad som händer är att motorn kan tappa oljetrycket om man bara startar och sedan stänger av igen. Så han sa att jag skulle mala på med startmotorn så skulle den hoppa igång. Testade detta och motorn hoppade igång efter att jag dratt ur batteriet två gånger - alltså på tredje laddningen
Användarvisningsbild
av blommigtapet
Har du testat en reservnyckel?
Innan du börjar skruva ner hela bilen kan det ju vara en idé.
Nycklarna är väl "kodade" så du måste ha "rätt nyckel till rätt bil",
annars startar den inte hur mycket man än drar...
av danny
En bra teori som jag inte tänkte på! Det stämmer att på nyare modeller är nycklarna kodade (vet inte från vilken årsmodell?) och lägger man nyckeln på t ex en micro eller liknande kan nyckeln avkodas. Så har du tur så kanske reservnyckeln funkar
av *pettson*
danny skrev:En bra teori som jag inte tänkte på! Det stämmer att på nyare modeller är nycklarna kodade (vet inte från vilken årsmodell?) och lägger man nyckeln på t ex en micro eller liknande kan nyckeln avkodas. Så har du tur så kanske reservnyckeln funkar
kom på en sak till angående kodade nycklar.. som kanske blivit bättre idag men som 1997 iallafall... var kasst..

om du inte använder din nyckel på ett helt år.. (reservnyckeln?) så kodas nyckeln av.. en gång om året.. minst 20 min måste nyckeln användas för att laddas upp igen.. (då körde man krets med induktions spole och kondensator som strömförsörning..).
kodat från 1996 för övrigt..

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]