Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
Hejsan.
Har ett litet problem med slutburken på avgassystemet, burken längstbak på bilen. XC90 -04 12000mil.
Den har rostat så det blivit hål i den så det pyser ut avgaser. Är det normal? Tycker inte det borde hända på en -04?

Någon som vet om det går på garanti, eller vad kostar en ny?
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Tyvärr kan man inte direkt säga att det är ovanligt slitage att en slutdämpare går sönder efter den tiden. En -04 kan ju ha varit med om 5 vintrar med salt och slask. Så 5 år och 12 000 mil är helt OK för den typ av delar. Passa på att byta till ett dubbeldämparsystem typ BSR eller liknande, det kräver lite knåpande men det är det nog värt.
Användarvisningsbild
av Crille
Är det inte rostfritt på XC90 som på vanliga V70 och S80?

på min V70 -01 har jag inte behövt byta avgassystem och det finns inget fel på det.
Endast ett fäste som gått sönder vilket är ett vanligt fel.
Känner ingen som behövt byta agassystem pga att det rostat sönder, utan då har de bytt av annan anledning, tex till sportsystem

Om jag inte minns fel så kom rostfritt redan på första modellen av 850
av bjohansson
Na rostfritt sitter det nog inte på bilarna original va?
Inte min slutburk i alla fall, för det har rostat upp ett hål :-)

Tycker dock inte detta ska hända på en -04, vill ha det på garanti.
Tittade vad det skulle kosta med en ny, 6000:- ink montering.. ja ja :P
av Pelle
Nej inte är det rostfritt... Man kunde önska att de hade använt lite bättre plåt.

Det rostar på ovansidan av ljuddämparen där sand, salt ,fukt och annat skit blir liggande kvar och sakta äter sig igenom rostskyddet. Undertill såg min dämpare ut som nästan ny !

Hörde på verkstan att "Inte rostar de inte..." och "vi har då inte bytt på nån s60 än" men då de såg läget så hette det. "Nä det är ju ingen rostgaranti på avgasystem.. Det är lite av en förbrukningsartikel även om de blivit bättre än förr (Typ sedan 80 talet)"
För min del var det ett bra skäl till att skaffa ett Ferrita system håller längre ! Inga mer byten så länge som jag har bilen i alla fall.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]