Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av percy
Hej!

Jag började fundera varför min bil tickar så påtagligt. Blev först orolig att det var ventillyftarna men kunde direkt utesluta det felet. Magnetventilerna i insprutningen är det inte heller.

Ljudet kommer från en liten mackapär som sitter till vänster sida av kylaren mellan motorn och kylaren om man så säger, under Kalluftintagsröret.

Vad är det för komponent? Vad gör den och är det illa om den pajjar? Jag upplever att det blivit värre med tiden (hjärspöken kanske), är det en komponent som bör bytas och är det någon som vet vad en sådan kostar?'

Hjälp någon...pliiis

Jo, jag kanske skulle säga att jag rider en V70 GLT -99, den därninga 165hkr varianten.

// percy
av patrix
Hej!

Jag har samma ljud, och upplever att det tickar mer när det är kallt och fuktigt ute. Jag har läst nånstans att det är ett magnetrelä till EGR-ventilen som låter och att det är normalt.
Användarvisningsbild
av Nexus
har samma ljud på min.Det kommer och går när bilen står på tomgången och puttrar 8)
av percy
Hej

Tack för all input!

Jag har nu, med ledning av er starthjälp, läst på lite mer och jag tror mig nu veta att det är den sk. EVAP ventilen till Avdunstningsregleringssystemet (puh, långt ord) som ska sitta på sidan av fläktkåpan. Ventilen till EGR sitter under reläpanelen ovanpå fläktkåpan och ska därmed inte vara den jag letar. Rätta mig om jag har fel.

Jag kontaktade volvo här på orten och frågade om det är något problem om denna knackar ljudligt och det tyckde de inte. Det är tydligen normalt.

Eftersom jag stör mig på ljudet så tänkte jag testa en tanke på er. Ljudet från ventilens öppnande och stängande kommer (som jag ser det) från att vibrationer transmitteras genom fläktkåpan. Det betyder att om ventilen inte sitter fastskruvad direkt på kåpan utan om man suspenderar den på något vis t ex med buntband eller dyl. så borde ljudet i alla fall reduceras betänkligt.

Någon som har input på det greppet?

mvh

percy
av *pettson*
percy skrev:Hej

Tack för all input!

Jag har nu, med ledning av er starthjälp, läst på lite mer och jag tror mig nu veta att det är den sk. EVAP ventilen till Avdunstningsregleringssystemet (puh, långt ord) som ska sitta på sidan av fläktkåpan. Ventilen till EGR sitter under reläpanelen ovanpå fläktkåpan och ska därmed inte vara den jag letar. Rätta mig om jag har fel.

Jag kontaktade volvo här på orten och frågade om det är något problem om denna knackar ljudligt och det tyckde de inte. Det är tydligen normalt.

Eftersom jag stör mig på ljudet så tänkte jag testa en tanke på er. Ljudet från ventilens öppnande och stängande kommer (som jag ser det) från att vibrationer transmitteras genom fläktkåpan. Det betyder att om ventilen inte sitter fastskruvad direkt på kåpan utan om man suspenderar den på något vis t ex med buntband eller dyl. så borde ljudet i alla fall reduceras betänkligt.

Någon som har input på det greppet?

mvh

percy
Lite märkligt att volvo inte vet nåt om problemet.. när dom nya är gummiupphängda för att dom gamla väsnades för mycket?..
av patrix
Japp EVAP systemet känner jag igen. Med resarvation för att jag minns fel (igen) så finns det en service-bullentin för hur man åtgärdar ljudet i VADIS/VIDA. Har för mig att man petade in en bit skumgummi nånstans. Minnet är bra men kort :-) Någon som var VADIS kanske kan kolla?
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]