- fre 11 jan 2008, 05:36
#164645
Snäppa upp fördelar locket och vrid motorn så att brytarna är stängda.
Slå på tändningen.
Nu skall du ha 12V på motståndet på den sida som INTE är mot t-spolen.
Sannolikt den du säger är grå.
Cirkus 9V på den sida som är mot t-spolen = 9V på t-spolen.
0-1V på t-spole-kontakten mot brytarna.
Och en av dom övriga kablarna skall vara på 0V
Be någon köra på startmotorn, nu skall du få en 0V-kabel att ge batterispänning, den tar sannolikt ström från startmotorselenoiden.
Den kopplar du in på motståndet på den sida som är mot t-spolen.
När du kör startmotorn skall du nu få typ 12V på t-spolen, får du inte det så kolla om det finns nån annan kabel som ger 12V vid starmotordrift men 0V vid enbart tändning påslagen, kolla, du SKALL ha 1-kabel med batterispänning vid t-spolebelastning men 0V vid bara tändning på.
Kabeln mot brytarspetsarna får inte ha några andra anslutningar än spets/kond <-> t-spole, sannolikt står det minus på t-spolen.
En signalkabel, typ: varvräknare får kopplas på brytarsladden, men ingen strömgivare eller förbrukare, inte ens en radioavstörning, den stör kondensatorn då radioavstörningen är en kondensator, den skall kopplas på t-spolens plussida.
Nu är brytare - spole - förkopplingsmotstånd rätt.
Brytarna äts av felaktig kondensator, men då får du ofta en oren gång på höga varv.
Har du koppat enl. ovan men måste byta brytar på 100-mil så kolla med en annan spole.
Tar du en 12V spole, så koppla förbi motståndet genom att sätt 12V vid tändning påslagen, på sidan mot t-spolen på motståndet.
Kopplar du in t-spole avsedd för motstånd direkt på 12V, så bränner du brytarna snabbare då det är en 9V spole.
Man överspänner 9V-spolen med 12V vid start, för att ge en säker gnista även vid spänningsfall.
Har du nu nån kabel över så har det inte med tändningen att göra utan kan vara styrning av nån tomgångsselenoid eller nåt.
Hittar du ingen användning för den så är lycklig ändå ;)
Kan 'guldmetallicen' vara tempgivare eller 'tomgångsselenoiden'?
Kolla om tempmätaren rör sej om du jordar den.
Går nån säkring så var det sannolikt tomgångsselenoiden.
Sen:
Skit fullständigt i kamvinkel 55-60 ( 0,4-0,5mm ) ställ brytarna på minst 0,5 men inte över 0,6mm då blir dom inte så känsliga för fukt och skit och du har lite 'reserv', du glömde ju 'fetta nockarna'!
Tändspolen hinner med sig ändå.
Ställ fördelaren på uppåt 15grader stillastående, vi kör inte på 88 oktan numera inte.
Däremot är cirkus 20grader vid 1500 r/m viktigt för spikningen.
NickeGubben 0-100 på 3 sek vid fritt fall