Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_linus
#163939
boschtändsystem b19a
bytt kondensator och brytare tre ggr men de brinner, kan tändspolen va felkopplad? har minus från brytare till minus på spolen.en röd sladd som kommer från någon slags guldmetallic färgad givare bakom förgasaren. sen har jag en svart sladd och en grönsladd som kommer upp tillsammans antar dessa ska till pluss. har en gråsladd som sitter på motståndet(sidan med en anslutning) någon som vet hur denna härva kommer rätt?
Användarvisningsbild
av NickeGubben
#164645
Snäppa upp fördelar locket och vrid motorn så att brytarna är stängda.
Slå på tändningen.
Nu skall du ha 12V på motståndet på den sida som INTE är mot t-spolen.
Sannolikt den du säger är grå.
Cirkus 9V på den sida som är mot t-spolen = 9V på t-spolen.
0-1V på t-spole-kontakten mot brytarna.
Och en av dom övriga kablarna skall vara på 0V
Be någon köra på startmotorn, nu skall du få en 0V-kabel att ge batterispänning, den tar sannolikt ström från startmotorselenoiden.
Den kopplar du in på motståndet på den sida som är mot t-spolen.
När du kör startmotorn skall du nu få typ 12V på t-spolen, får du inte det så kolla om det finns nån annan kabel som ger 12V vid starmotordrift men 0V vid enbart tändning påslagen, kolla, du SKALL ha 1-kabel med batterispänning vid t-spolebelastning men 0V vid bara tändning på.
Kabeln mot brytarspetsarna får inte ha några andra anslutningar än spets/kond <-> t-spole, sannolikt står det minus på t-spolen.
En signalkabel, typ: varvräknare får kopplas på brytarsladden, men ingen strömgivare eller förbrukare, inte ens en radioavstörning, den stör kondensatorn då radioavstörningen är en kondensator, den skall kopplas på t-spolens plussida.
Nu är brytare - spole - förkopplingsmotstånd rätt.
Brytarna äts av felaktig kondensator, men då får du ofta en oren gång på höga varv.
Har du koppat enl. ovan men måste byta brytar på 100-mil så kolla med en annan spole.
Tar du en 12V spole, så koppla förbi motståndet genom att sätt 12V vid tändning påslagen, på sidan mot t-spolen på motståndet.
Kopplar du in t-spole avsedd för motstånd direkt på 12V, så bränner du brytarna snabbare då det är en 9V spole.
Man överspänner 9V-spolen med 12V vid start, för att ge en säker gnista även vid spänningsfall.
Har du nu nån kabel över så har det inte med tändningen att göra utan kan vara styrning av nån tomgångsselenoid eller nåt.
Hittar du ingen användning för den så är lycklig ändå ;)

Kan 'guldmetallicen' vara tempgivare eller 'tomgångsselenoiden'?
Kolla om tempmätaren rör sej om du jordar den.
Går nån säkring så var det sannolikt tomgångsselenoiden.

Sen:
Skit fullständigt i kamvinkel 55-60 ( 0,4-0,5mm ) ställ brytarna på minst 0,5 men inte över 0,6mm då blir dom inte så känsliga för fukt och skit och du har lite 'reserv', du glömde ju 'fetta nockarna'!
Tändspolen hinner med sig ändå.

Ställ fördelaren på uppåt 15grader stillastående, vi kör inte på 88 oktan numera inte.
Däremot är cirkus 20grader vid 1500 r/m viktigt för spikningen.
av volvo_linus
#164839
har kopplat rätt nu testa olika komb. på pluss sidan. varvräknarn te och med ger utslag vilket den int ens gort förut men startmotorn bara susar runt, tändspolen måste va pajj antar jag?
av Rådlös
#164848
En fråga från en nyfiken, vad menar du att "startmotorn bara susar runt". Menar du att den bara snurrar i tomma luften utan att driva runt bilmotorn?
I så fall har du ju ett konstigt fel på solenoiden. (Den magnetspolen som kopplar in startmotorn på motorns svänghjul). Då skall normalt inte startmotorn gå runt heller, eftersom den har en "gemensam" kontakt med solenoiden. Men elfel kan vara sådana att dom inte håller sig till regler och tabeller, ibland.
av volvo_linus
#164887
rotorn flyttar sig,kamremmen lika så går runt(ej gått av) men de känns ju inte som att motorn går runt, startmotorn bytte jag i sommras, detta uppstod efter att tändspolen var urkopplad, kan jag ha kopplat fel innan så att startmotorn pajjat eller tändspolen?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]