Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Degnell skrev:
Bosa skrev: Stämmer bra det, halv + dimljus dagtid kostade mig 400 spänn i böter för några år sedan, lär väl vara dyrare idag antar jag.
Eko eko eko :lol:
Sorry, missade att du skrivit typ samma tidigare. Bilda klubb kanske, det är nog fler än vi som i utseendesyfte fått en lite mer rymlig plånbok. ;)
Idelalet för mig vore att dimljuset "default" tänds när jag slår på positionsljuset, men att det går att knäppa av på knappen. Borde väl gå att programmera?
gimmi skrev:dimljus: mjukvara 9499585
bältespåminnare : mjukvara 9499453
för V70 2005
Återigen, vad gör desssa mjukvaror? Löser dessa de problem som diskuterats här, eller vad gör dem...?
Användarvisningsbild
av Bosa
Googlade dimljusmjukvaran men fanns inte så mycket, iofs så står det numret på tillbehörslistan för dimljus som exkl us ca hos Volvo så det verkar vara den vanliga mjukvaran för dimljus. Ni kan ju kika på dessa två länkar:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249427.htm
http://www.v70r.com/forums/index.php?showtopic=6876 Post#2, verkar som om den mjukvaran helt enkelt gör att dimljusen lyser även vid helljus.

Men nån annan kanske har bättre info.
De är lite dumt att man frågar på forumet vad gör mjukvaror på bilen!!!
(Bra svar för dom vem frågar: Förhoppningsvis stänger av motorn och skjuter ut föraren genom takluckan)

T.ex. Kan du titta på dina bilder från din digitala kamera på din dator om du inte har
Installerat filar (frön cd för digital kamera, tillkommer med kamera) att dom kontrakterar varandra!!!
Programvara…

Och de är samma sak!
Du kan inte montera dimljus på ny Volvo att dom fungerar utan att lada programvara…. filar för dimljus, därför att CEM centrala styrenhet(liten data i kupé) vet inte vad du har installerat, och de finns inga koppling mellan dom två om du har inte programmerat detta (laddat mjukvara)
Gimmi: Så varför kan jag montera extraljus och den känner av knappen utan att ny mjukvara laddas in? Redan där haltar din tes

Svar:

Vem säger att du inte kan montera extra ljus !!!!!!!!!! Vi pratar om original dimljus för V70!
Du kan dra el kablar bakifrån till stötfångare fram och montera stora extra lampor, men jag tror att Volvo lämnar inga garantier för extra el kablar eller nya lampor ……extra monterade utanför Volvo instruktion
gimmi skrev:Gimmi: Så varför kan jag montera extraljus och den känner av knappen utan att ny mjukvara laddas in? Redan där haltar din tes

Svar:

Vem säger att du inte kan montera extra ljus !!!!!!!!!! Vi pratar om original dimljus för V70!
Du kan dra el kablar bakifrån till stötfångare fram och montera stora extra lampor, men jag tror att Volvo lämnar inga garantier för extra el kablar eller nya lampor ……extra monterade utanför Volvo instruktion
Vad Braindead menar är att man kan köpa en extraljussats på volvo, där det ingår en knapp som du kan styra extraljuset med. Med denna satsen så kopplar man extraljuset utan att dra egna sladdar från batteriet, Volvo har fördragit kablaget, men knappen och säkringarna är inte på plats. När denna satsen monteras så fattar bilen att extraljusena finns UTAN en mjukvaruuppdatering. Det är detta som motsäger din tes...
poan skrev:De som väljer att köra med dimljus + annan strålkastare gör det lätt för mig vid möte . jag slipper att blända av.
P-O

Då ör du ju lika duktig som dom som kommer med dimljus.
Kanske inte det smartaste

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]