Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cajan69
Hej!

Idag parkerade jag bilen och när jag låste med fjärrkontrollen märkte jag att ett fönster var öppet men det gick att låsa bilen ändå ?:-/ till och med blinkisar lyste en gång som vanligt. Nu till min fråga, är detta normalt?
Tack på förhand.

Cajan
av Fisketorp
Tjenare!

inget svar på din fråga, men tänkte lägga en följdfråga gällande larm=P

Köpte bil igår en V70 01a med 14300mil på mätaren. innehöll lite extra paket som trygghets och komfort.

dok undrar jag vad MMS innebär i larmet "Volvo Guard m MMS"
samt vilka funktioner som ett sådant larm har, ex "skaksencor" osv.

vet att det har varit ett känsligt ämne tidigare att nämna dess funktioner. pga inbrotstjuvar kan läsa.
men om någon skulle vilja vara snäll och PM eller lägga en länk där man kan läsa lite.

dok mest intreserad utav vad MMS menades.

Undrar även en sak till som inte har med larm att göra.
Radiokoden. begärde att få med denna, men nu ringde killen som skulle ordna det (var tvungen att dra ut stereon och läsa av ett nr vilket han ska göra på torsdag) att till denna stereo krävs det ingen nyckel.

Stämmer detta, kan man byta batteri utan oro, ska man begära få det skriftligt ifall han har fel?
radiomodellen i fråga är HU-603 RDS m CD. (finns inga siffer knappar att slå in nyckel på heller)

mvh//Martin
Användarvisningsbild
av #27
cajan69 skrev:Hej!

Idag parkerade jag bilen och när jag låste med fjärrkontrollen märkte jag att ett fönster var öppet men det gick att låsa bilen ändå ?:-/ till och med blinkisar lyste en gång som vanligt. Nu till min fråga, är detta normalt?
Tack på förhand.

Cajan

Helt normalt.
Användarvisningsbild
av Degnell
Fisketorp skrev:Tjenare!

inget svar på din fråga, men tänkte lägga en följdfråga gällande larm=P

Köpte bil igår en V70 01a med 14300mil på mätaren. innehöll lite extra paket som trygghets och komfort.

dok undrar jag vad MMS innebär i larmet "Volvo Guard m MMS"
samt vilka funktioner som ett sådant larm har, ex "skaksencor" osv.

vet att det har varit ett känsligt ämne tidigare att nämna dess funktioner. pga inbrotstjuvar kan läsa.
men om någon skulle vilja vara snäll och PM eller lägga en länk där man kan läsa lite.

dok mest intreserad utav vad MMS menades.

Undrar även en sak till som inte har med larm att göra.
Radiokoden. begärde att få med denna, men nu ringde killen som skulle ordna det (var tvungen att dra ut stereon och läsa av ett nr vilket han ska göra på torsdag) att till denna stereo krävs det ingen nyckel.

Stämmer detta, kan man byta batteri utan oro, ska man begära få det skriftligt ifall han har fel?
radiomodellen i fråga är HU-603 RDS m CD. (finns inga siffer knappar att slå in nyckel på heller)

mvh//Martin
Du kan byta batteri utan att behöva aktivera någon kod efteråt. Om jag inte är fel underrättad kan du även byta din stereoenhet mot en likadan utan kod.
av Fisketorp
Degnell skrev:
Du kan byta batteri utan att behöva aktivera någon kod efteråt. Om jag inte är fel underrättad kan du även byta din stereoenhet mot en likadan utan kod.

Tackar då vet man det om det skulle bli dags att byta, tror org batteriet sitter i nämligen=)

Föresten. inte fått instruktionsboken ännu.så ej kunnat läsa där
men när jag letade i bagageutrymmet verkade dte som det sitter ett batteri därbak, inte kollat fram än men borde ju sitta ett där med.
vad är detta batteri i bagagen till för?
av Fisketorp
volvo experten skrev:MMS =mass movement sensor
Typ rörelse detektor sitter i taket!

Ok. den man kan stänga av ifall man har hundar eller motsvarande i bilen.

tackar så mycket =)
Användarvisningsbild
av Crille
Fisketorp skrev: när jag letade i bagageutrymmet verkade dte som det sitter ett batteri därbak, inte kollat fram än men borde ju sitta ett där med.

Finns inget batteri fram endast i bagagen.
av Fisketorp
Crille skrev:
Fisketorp skrev: när jag letade i bagageutrymmet verkade dte som det sitter ett batteri därbak, inte kollat fram än men borde ju sitta ett där med.

Jaha där ser man. vadan denna placering?
låter som lite onödigt ifall det skulle bli ärjning i pluskabeln lite långt att dra ny/felsöka =)

tackar för svaret allafall
Användarvisningsbild
av tjotto
Fisketorp skrev:
Crille skrev:

Jaha där ser man. vadan denna placering?
låter som lite onödigt ifall det skulle bli ärjning i pluskabeln lite långt att dra ny/felsöka =)

tackar för svaret allafall
Jag tror inte du behöver vara orolig för ärjning i pluskabeln, blir det ärjning så får du nog det vid batteripolen. Batteriet kanske oxå ärjar mindre när det sitter torrt i bagagen. Lycka till med nya bilen!

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]