- tis 08 jan 2008, 14:25
Telefonen i bilen är, som ovan skrivits, en helt sepparat telefon och behöver ett eget simkort. Tvillingkort kostar 40:-/mån hos Telia vilket jag tycker är alldeles för dyrt. Tror dock att tvillingkort är gratis hos Telenor (inte helt säker).
Jag använder bilens telefon genom att fixa ett kontantkort från Telia. När jag sen sätter mig i bilen och kör så vidarekopplar jag min bärbara mobil till bilens telefon (kostar inget eftersom båda är Telia abbonemang). Vidarekopplingen ligger som ett kortnummer i mobilen (den bärbara). När jag sedan lämnar bilen så tar jag bort vidarekopplingen. Fördelen med denna lösningen är att jag slipper 40:- extra varje månad, men det bygger ju på att jag inte ringer så mycket från bilen (dyrare med kontantkort). Telia har en fördel dock - man kan ha ett favoritnummer som är gratis att ringa (till fast telefon, och uppkopplingsavg. får man betala). Har angett hemnumret för bilens kontantkort, vilket är i princip dit jag ringer från mobilen när jag är på väg till eller ifrån jobbet. Oftast är det folk som ringer till mig, och det kostar ju som sagt inget extra...