Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Manges
245 B230F -92 helt plötsligt under färd så började lamda lampan att lysa!?
bilen går hur bra som helst drar inte mer bensin än den brukar. felkoder 231 221 dvs lamdaregleringfel. blandning mager eller fet. bilen är nyligen servad olja,filter,stift,kablar,inget läkage avgassystem,kollat jord till lamdan, har provat att byta LMM och Lamdan, men lampan tänds eft ca 0.5sek så fort jag startar bilen (felkoder nollade) spelar ingen roll om den är varm el kall, mätt signal från lamdan vekar ok, ca 0,5V första min för att sedan börja pendla mellan 0.1-0,9V

om man nu ska gå efter felkoderna så borde väl lamda regleringen komma igång innan den kan sätta felkoder 231 221 dvs den kan väl inte känna av om avgaserna är fel mager eller för fet innan lamdan kommit i gång?!

om det tex skulle vara ett litet läkage på avgas så borde väl lampan tändas först när lamdan blivit varm och börjat reglera

man kanske skulle prova att koppla bort batteriet nån timme så att data boxen blir ordentligt rensad!?
vi har haft många problem med detta på jobbet... det börjar oftast med att det e otätt innan katten. kolla det nogrannt. bilen gör någon genomsnittlig bedömmning över ett visst antal timmars motorgång. så fixar du allt så släcker den sig efter ett tag.
sen kan ju katten ha gått...
Tack för ditt svar

ingen mera som har nå förslag på vad det kan vara för fel ?

en liten undran bara om nu katten är paj hur kan den känna av det ?
lamdan sitter ju före katten den vet ju inte hur avgaserna är efter
om man nu ska gå efter felkoderna så borde väl lamda regleringen komma igång innan den kan sätta felkoder 231 221 dvs den kan väl inte känna av om avgaserna är fel mager eller för fet innan lamdan kommit i gång?!
Precis. Det är lite skumt... Jag vet inte hur styrenheten gör vid start, om den bara väntar några minuter innan den förväntar sig lambdasignal eller om det är temperaturer inblandat. Den kan väl ha lite koll på tempen i sonden med om den kollar hur mycket ström förvärmningsmotståndet drar.
Tjuvluft? Kolla särskilt slangen från massemätaren till insuget, pluskabeln från batteriet brukar skava hål på den.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]