Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dagtid är det lagligt att ha halvljus + dimljus
Det är fört när det är mörkt man itne får ha dom på.

Tycker det är bra tt dom programerat dom som det är nu.
Det är inte alltid man vill ha dimljus när man har parkljusen på.
greeeken skrev:Dagtid är det lagligt att ha halvljus + dimljus .
Fel .. på dagtid får du ha dimljus + parkering ej halv + dimljus
greeeken skrev:
Det är fört när det är mörkt man itne får ha dom på. .
Fel, om det är dimma eller snö får du ha dimljus vid mörker.

greeeken skrev:
Tycker det är bra att dom programerat dom som det är nu.
Det är inte alltid man vill ha dimljus när man har parkljusen på.
Jag skrev aldrig att de skulle vara tvingade på samtidigt som parkeringsljuset, jag vill att det ska vara tända samtidigt med parkeringsljuset om knappen är intryckt, hur svårt kan det vara att progga det så......
Marbas skrev:
En annan grej jag sett angående dimljus är på nyare mercor, som vid svängar tänder det dimljuset åt vilket håll man svänger, dvs svänger man vänster i en korsning så tänds vänster dimljus under tiden man svänger - varför då? Någon mer som sett detta?
Till skillnad mot det "vanliga" adaptiva ljuset så vrids och tänds dimljuset vid tvära kurvor i låga hastigher för att lysa upp området man ska svänga in på.
Är det detta du tänker på?:
http://www2.mercedes-benz.se/content/sw ... .0006.html

Finns på VW Passat också vet jag.
greeeken skrev:Dagtid är det lagligt att ha halvljus + dimljus
greeeken skrev:Nej du får ha dimljuset på dagen även när det är soligt o 30 grader sommar
Även on det är sol och 30 grader så får du inte ha dim+halv samtidigt
Moody skrev:
Marbas skrev:
En annan grej jag sett angående dimljus är på nyare mercor, som vid svängar tänder det dimljuset åt vilket håll man svänger, dvs svänger man vänster i en korsning så tänds vänster dimljus under tiden man svänger - varför då? Någon mer som sett detta?
Till skillnad mot det "vanliga" adaptiva ljuset så vrids och tänds dimljuset vid tvära kurvor i låga hastigher för att lysa upp området man ska svänga in på.
Är det detta du tänker på?:
http://www2.mercedes-benz.se/content/sw ... .0006.html

Finns på VW Passat också vet jag.
Kan nog vara detta. Om man nu ska vara petig - är det lagligt i Sverige med denna funktion, man får ju inte ha halvljus och dimljus tända samtidigt... Eller man klassar detta som ett "adaptivt ljus" istället för dimljus...
greeeken skrev:Dagtid är det lagligt att ha halvljus + dimljus
Det är fört när det är mörkt man itne får ha dom på.
Jag har en lapp hemma där det står att man absolut inte får framföra fordonet med denna ljuskombination. 400 kronor kostade den lappen, dock för ca 3 år sen så jag misstänker att dom står lite högre i pris nuförtiden. Tyckte det va fränt med tända dimljus, men ville samtidigt inte släcka xenonljusen. Polisen var inte lika imponerad ??:-/
Användarvisningsbild
av Bosa
VolvoB20 skrev:
Stämmer bra det, halv + dimljus dagtid kostade mig 400 spänn i böter för några år sedan, lär väl vara dyrare idag antar jag.
Bosa skrev:
VolvoB20 skrev:
Stämmer bra det, halv + dimljus dagtid kostade mig 400 spänn i böter för några år sedan, lär väl vara dyrare idag antar jag.
Eko eko eko :lol:
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]