Fisketorp skrev:GISSES vilka förbrumningar dislarna ligger på.
gamla Golfdislar gick ju runt 0.5 ifall man körde snålt. normalt 0.6-0.7 tror jag.
minns Morfars passatkombi (minns ej tankvolym) men runt 100-120mil var inga större problem på en tank.
Nu väger väl volvon några kilo mer men att det är så mycket mer förbrukning på nyare motorer det låter illa.
Har alltid fått höra trot att långåkare tjänar på att köra disel men om det är så illa som du säger så vetifanken om det lönar sig alls.
2.5t drar så mycket som du nämner, vad ligger 2.4/2.5 i genomsnittet då? kör 855an på ca0.8 ibland mer ibland mindre.
det tycker jag är lagom för en bensinare i den viktklassen.
Illa med particelfilter tride det var en bra lösning. varför har dem lagt på skatten igen någon som vet?
Jaja som det verkar nu är då jag glad att jag köpte bensinare.
får se hur många år det dröjjer innnan man får börja cyckla
Ja, jag har då aldrig sett 2.4/2.5T AWD ligga under 1 liter. Lägsta jag sett den på är 1.1 liter. Det hamnar den på om du kör lugnt och enligt hastighetsgränserna. Att tanken är halvtom efte drygt 10 mil med hård gas är ju galet. Verkar som den slukar hur mycket som helst då. Medans dieseln har svårt att komma över 1 liter hur mycket du än gasar.
Och då ska jag även tillägga att 2.5T AWD som jag talar om är manuella. Och D5 är automat. Så egentligen borde man jämföra två automater eller två manuella. Förmodligen drar en automat 2.5T AWD något ytterligare!
D5:an är skön att cruisa i på lite längre körningar och det är skönt sug i omkörningar. 2.5T har ett helt annat tryck från stillastående och på lägre växlar. Även roligare att växla upp och ner. D5 ligger man kvar på 5an när man kör om och det funkar fint. Med 2.5t växlar man ner till 4an eller 3an för att få effekt. Nyare D5or med automat är dock mer lika bensindrivna bilar i växlingen. Stor skillnad i växellåda på tex årsmodell 08 och 05.
Sen ang. att det är billigare att köra långt med diesel. Det är det säkert fortfarande om man kör riktigt långt. Men "förr i världen" var det betydligt större marginal än vad det är idag. Marginalen minskar mer och mer. Idag ligger ju dieselpriset stundtals till och med ÖVER bensinpriset per liter.
En D5 2008 med automat och AWD drar i snitt 0,8-0,9 liter per mil vid blandad körning eller lite hårdare långkörningar. Jag kan tänka mig att en som är utan awd drar 0,7-0,8 och är det manuell låda kanske 0,6-0,7.
Kör man riktigt lugnt och ekonomiskt kan man komma ner i runt 0,7 liter per mil med D5 AUT AWD. På en framhjulsdriven motsvarande och med manuell låda skulle jag därför gissat att man kan komma ner i 0,5 liter/mil. Typ när man kör långt och ställer cruise control på 100 km/h eller liknande.