Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Korny
Loner skrev:
Korny skrev:Det är inte ovanligt att petskydd hänger sig ibland och det är så himla lätt för ett barn att peta in något i ett uttag och då hjälper endast en jfb.
Därför har jag även sånnadör skydd man stoppar in i uttaget, sambo var brydd för jag hade ju nyss bytt alla uttag till petskyddad...

Men jag tror inte en JFB hjälper om ungen petar in nått i uttaget, eller är det lägre än 30mA brytnivå på personskyddsdvärgbrytarna?

/L

En JFB hjälper definitivt om en unge petar in nått i vägguttaget. De är det enda som hjälper om ungen väl fått in nått förbi ev. petskydd.

En personskyddsautomat löser vid 30mA skillnad mellan fas och nolla/jord i 30ms, en dvärgbrytare lr smältsäkring löser vi drygt 10A.

Mvh David
Användarvisningsbild
av Korny
Du menar att 30mA genom ett barn är farligare än 30mA genom en vuxen?
Det farliga är vilken väg som strömmen tar genom kroppen om vi nu diskuterar strömgenomgång.

Vet ej exakt hur många människor som dör pga strömgenomgång varje år,
MEN om det satt en JFB i alla elanläggningar så skulle det vara många färre, om någon överhuvudtaget.
av Marbas
Korny skrev:
Loner skrev:
Korny skrev:Det är inte ovanligt att petskydd hänger sig ibland och det är så himla lätt för ett barn att peta in något i ett uttag och då hjälper endast en jfb.
Därför har jag även sånnadör skydd man stoppar in i uttaget, sambo var brydd för jag hade ju nyss bytt alla uttag till petskyddad...

Men jag tror inte en JFB hjälper om ungen petar in nått i uttaget, eller är det lägre än 30mA brytnivå på personskyddsdvärgbrytarna?

/L

En JFB hjälper definitivt om en unge petar in nått i vägguttaget. De är det enda som hjälper om ungen väl fått in nått förbi ev. petskydd.

En personskyddsautomat löser vid 30mA skillnad mellan fas och nolla/jord i 30ms, en dvärgbrytare lr smältsäkring löser vi drygt 10A.

Mvh David
För att JFB ska lösa måste den totala strömmen genom faser och nolla vara större än 30mA (beror givetvis på vilken JFB man har), dvs det "läcker" ut ström som går till jord fast inte via nollan. Därför kommer inte JFB att lösa om man tar i nollan och sedan i en fas eftersom strömmen då kommer gå genom fas och nollan och inget "läcker" ut. Det är här petskydden gör nytta.

Finns ingen anledning att inte använda JFB (möjligtvis för kyl/frys), men man ska ändå vara försiktig och respektera el då JFB och säkringar inte skyddar mot allt (t.ex. exempelt ovan), utan använd alltid sunt förnuft.

30mA är lika farligt oavsett om man är vuxen, barn, eller ett husdjur...
Användarvisningsbild
av Loner
Korny skrev:Du menar att 30mA genom ett barn är farligare än 30mA genom en vuxen?
Det farliga är vilken väg som strömmen tar genom kroppen om vi nu diskuterar strömgenomgång.
Ja jag menar att barn är mera "känsliga" än vuxna
Sen som det även skrivs här, tar man i nolla och fas samtidigt så blir det ingen differans och JFB bryter ej.
Personligen tycker jag det är en övertro till JFB, jag har under över 10år som yrkesverksam inte stött på en enda JFB som brytit pga verkiligt fel, däremot att dom hoppar utan "anledning" är ganska vanligt. Dock jobbar jag inom industri och inte inom fastighet.

/L
Användarvisningsbild
av Korny
Marbas skrev: För att JFB ska lösa måste den totala strömmen genom faser och nolla vara större än 30mA (beror givetvis på vilken JFB man har), dvs det "läcker" ut ström som går till jord fast inte via nollan. Därför kommer inte JFB att lösa om man tar i nollan och sedan i en fas eftersom strömmen då kommer gå genom fas och nollan och inget "läcker" ut. Det är här petskydden gör nytta.

Finns ingen anledning att inte använda JFB (möjligtvis för kyl/frys), men man ska ändå vara försiktig och respektera el då JFB och säkringar inte skyddar mot allt (t.ex. exempelt ovan), utan använd alltid sunt förnuft.

30mA är lika farligt oavsett om man är vuxen, barn, eller ett husdjur...
Ja, det stämmer att om man lyckas leda all ström genom sig själv och inget "läcker ut" så hjälper inte JFB... annars ser jag inte många nackdelar, även om jag förespråkar personskyddsautomater.
av acr32
Loner skrev:
Korny skrev:Du menar att 30mA genom ett barn är farligare än 30mA genom en vuxen?
Ja jag menar att barn är mera "känsliga" än vuxna
Sen som det även skrivs här, tar man i nolla och fas samtidigt så blir det ingen differans och JFB bryter ej.
Personligen tycker jag det är en övertro till JFB, jag har under över 10år som yrkesverksam inte stött på en enda JFB som brytit pga verkiligt fel, däremot att dom hoppar utan "anledning" är ganska vanligt. Dock jobbar jag inom industri och inte inom fastighet.

/L
Hej,
"Utan anledning" vill jag nog påstå är ganska ovanligt nu för tiden!
Utrustningar med varvtalsreglerade motorer (bla inom industin) kan dra nån/några hundra mA i jordström utan att det är något fel på dem. Det beror på dels att man har ett filter mot nätet med kondensatorer kopplade till jord och dels att man använder sig av PWM teknik som gör att strökapacitanser i kablar till motorn drar jordström. Ju störnigsfriare (elektromagnetisk störning) man gör utrustningen desto mer jordström drar den generellt.
här är det bättre att skydda sådan utrustning med en 300mA jfb än ingen jfb alls.

Mvh Anders, Industrielektriker.
Användarvisningsbild
av Korny
acr32: Med den maskinpark ni har i E-hallen så ska vi väl inte ens prata om säkerhet :lol: :*O/
Användarvisningsbild
av Loner
Arc32, du verkar ju veta vad jag pratar om, nog för att det blivit bättre, men både frekvensomriktare och servoförstärkare av näst senaste modell brukar vara hemska mot JFB. Kör man utan EMC filter brukar det gå bra, men då klara man inte EMC kraven..

Jaja, nu är vi långt ifrån ursprungsfrågan...

/L

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]