Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Hej govänner. Får man passa på att önska en God fortsättning....nåväl min V70 MY01 11150 mil försöker säga mig något ! :roll:
Så här funkar den: jag kör ca 100 km/t och kommer i ett sådant där skönt sugande "gupp" modell längre,känns gott i hela kroppen, då tänds TAKBELYSNINGEN i bilen i 1 sekund eller så !? Vid något enstaka tillfälle har det hänt när jag kör sisådär 30 km/t och kör över en fartbula, Taklysen igen bara en sekund vid dom tillfällena. Inga felmeddelanden finns heller. Vad kan hon tänkas vilja säga mig tror ni ? Jag vet sedan tidigare att på detta forum så finns det gott om kunskap o även kreativitet. :D
av Fisketorp
Tjenare!

lustigt men tråkigt fel =)

inte något tvärtomfel dykigt upp, alltså att den inte vill tända sig i vissa lägen?

provat att slå av så att det inte ska tända sig när dörrarna öppnas? ifall det gör någon skillnad så har det anntagligen med dörrarna att göra :D

lycka till iallafall

//Martin
Användarvisningsbild
av wissel
Imorgon skall jag inaktivera att takbelysningen tänder vid öppnandet av dörrar.
Nej inget meddelande i fönstret, (tror jag) det går ju så fort, 1 sekund men jag skall kolla nästa gång det händer.
Hade nån idé om att jag kanske har nivåsensor till bilen ? :oops: Fattas nu bara att det aldrig mera händer men det skulle jag stå ut med ??:-/
Användarvisningsbild
av hollan
wissel skrev:Imorgon skall jag inaktivera att takbelysningen tänder vid öppnandet av dörrar.
Nej inget meddelande i fönstret, (tror jag) det går ju så fort, 1 sekund men jag skall kolla nästa gång det händer.
Hade nån idé om att jag kanske har nivåsensor till bilen ? :oops: Fattas nu bara att det aldrig mera händer men det skulle jag stå ut med ??:-/
kan misstänka att de e microbrytaren i baklucklåset dom brukar ge upp på dom äldre v70 o din va väl en 01a kan vara så enkelt med att bak luckan glappar lite när du kör i guppen så tänds bel ryck i luckan o se om de tänds prova så fall först o justera in näsan lite
av elf
hollan skrev:
wissel skrev:Imorgon skall jag inaktivera att takbelysningen tänder vid öppnandet av dörrar.
kan misstänka att de e microbrytaren i baklucklåset dom brukar ge upp på dom äldre v70 o din va väl en 01a kan vara så enkelt med att bak luckan glappar lite när du kör i guppen så tänds bel ryck i luckan o se om de tänds prova så fall först o justera in näsan lite
Om jag inte missminner mig så tänds bara lyset i skuffen när man öppnar bakluckan och inte lyset i resten av kupén så det borde inte vara det som är problemet, eller kommer jag ihåg fel?

//Uffe
Användarvisningsbild
av wissel
Hej igen.
idag försökte jag att inaktivera takbelysningen, det går inte på 01 orna ! Det var min förra 98 som man kunde göra detta. Har kört på alla möjliga sätt idag utan att taklyset går igång. Nästan nere i Nynäshman finns det lååånga guppet som alltid har tänt ljuset men hinner inte ner ikväll för o kolla. Har ryckt o donat med bakluckan utan att ljuset bak har tänts !
Jag tror hon var pratsugen bara, vem vet.... återkommer när det sker nästa gång...... :-K
av anderi06
Hej.
Jag har liknande fel på min V70N -02. Belysning tänds rätt som det är. Först visade den inte information, men efter ett par månader kom bakdörr öppen. Aktiveras oftast vid körning över gupp.
Felet har funnits till och från under snart ett år. Felsymtom ? dörrkontakt eller annan dålig kontakt.
Hur tar man bort klädseln på h-bakdörr. Var sitter kontakt/givare för dörr öppen.
/Anders
av Niccron
Om inget funkar så kanske det är dax för lite exorcism.. Vem vet vad du råkat få med i bilen? :twisted:
Användarvisningsbild
av wissel
faen det är väl inte Svärmor....... :-(O) :-DD :-O)

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]