Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Teemu skrev:beror lite på hur man ser det hela... en högtalare / kanal = mono ljud. Men man andvänder ju alltid fler kanaler till ljudet = stereon ljud. Med undantag för baskanalen som ju inte spelar någon roll ifall det är mono eller inte då det är så pass lågfrekvent ljud att örat ändå inte kan riktningsbestämma var det kommer ifrån
Aha, okej, förstår precis... Nu blev jag klokare på detta :D Tackar för alla svar.
av Teemu
så bra då att man kunnat hjälpa till :) Såg du att jag även lade till en liten ändring i min sista post innan denna?
Användarvisningsbild
av Ramon
Teemu skrev:så bra då att man kunnat hjälpa till :) Såg du att jag även lade till en liten ändring i min sista post innan denna?
Japps :D Kom på en till sak... Har sneglat på Haynes ICE (In-Car Entertainment) bok ett tag nu. Den kostar ca 300kr och det ska stå i princip allt man behöver veta om billjud, hur man bygger ett bra system osv. Är det värt pengarna? Har inte kunnat bläddra i något exemplar än då den vart inplastad i butik.
av Teemu
har inte en susning om den boken... Men Haynes böckerna överlag brukar väl vara rätt bra. Troligen så blir man inte dummare iaf :lol:
Annars skall du kunna få hjälp med lösningar av en lokal handlare. Tex hjälp med lådstorlekar, port dimensioner, kopplingar mm. Kan du inte få hjälp med sådant rekommenderar jag att byta handlare.
Användarvisningsbild
av Ramon
Teemu skrev:har inte en susning om den boken... Men Haynes böckerna överlag brukar väl vara rätt bra. Troligen så blir man inte dummare iaf :lol:
Annars skall du kunna få hjälp med lösningar av en lokal handlare. Tex hjälp med lådstorlekar, port dimensioner, kopplingar mm. Kan du inte få hjälp med sådant rekommenderar jag att byta handlare.
Hehe, okej, tackar för svaret :)
av Quaint
Klart man kan få tips i Haynes men om man ska ha bra ljud
så får man nog ställa upp i diverse ljudtvälingar där man får
poäng på vad som är bra och vet vad man behöver förbättra.

Ramon: Hoppas du får ordning på ditt ljud :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Quaint skrev:Klart man kan få tips i Haynes men om man ska ha bra ljud
så får man nog ställa upp i diverse ljudtvälingar där man får
poäng på vad som är bra och vet vad man behöver förbättra.

Ramon: Hoppas du får ordning på ditt ljud :)
Okej, jag förstår... Jag vill egentligen inte lägga ner så mkt pengar på ljudsystemet, ska antagligen vänta ett tag till... Det ska vara gött bastryck och klart och rent ljud, för inte alltför mkt pengar. Skall monteras i en 944:a -92.

Har pratat en del om hur mkt man "bör" lägga ner för att få riktigt bra ljud, och jag har fått tips på GAS av flera personer nu, att köpa deras baspaket på BRL innehållande 2x12" i låda inkl.4x100w bryggbart steg, samt GAS-högtalare... Någon som har tips på inte alltför dyra prylar? GAS verkar ju riktigt bra... Eller ska man lägga lite extra pengar på något annat lite dyrare? T.ex. Sony X-Plod högtalare som kostar 100kr mer än Gas Alpha?

Jag åkte med i en Audi för ett tag sen, orig.högtalare i dörrar, ett "skitsteg" från Jula som kosta 300kr och en 10" baslåda för 3000kr iofs, var så dyr pga. Han ville ha en så liten bas som lät så mkt som möjligt... Och i den bilen tyckte jag det var bra dunk :D Hur stor skillnad är det egentligen mellan t.ex. Gas-grejjer och t.ex. Lightning Audio (eller ja mellan Gas och lite dyrare grejjer menar jag)? De kostar ju ca dubbelt så mkt som GAS Alpha... Har även hört att MDS inte ska vara så bra, pga. Kassa basar som de bygger?

Så dela gärna med er av tips och vad ni har i era bilar eller rekomenderar till en 944:a :lol:
av Quaint
GAS räcker gott och väl till en vanlig anläggning med lite dunk.

Vill man bara ha dunk så är ju basarna + steget det viktigaste.
Det svår är att få en balans mellan ljuden vid olika volymer.

Ofta svårt att ställa så man får bra tryck genom hela volymkurvan.
Ofta tappar man bas, diskant eller mellaregister nån stans.

Sedan är ju valet av musik en stor bit i det hela.
Musik med snabb bas (Hårdrock mm) liten bas typ 8-10" :twisted: :lol:
Disco bjäfs 8) större basar
Användarvisningsbild
av Ramon
Quaint skrev:GAS räcker gott och väl till en vanlig anläggning med lite dunk.

Vill man bara ha dunk så är ju basarna + steget det viktigaste.
Det svår är att få en balans mellan ljuden vid olika volymer.

Ofta svårt att ställa så man får bra tryck genom hela volymkurvan.
Ofta tappar man bas, diskant eller mellaregister nån stans.

Sedan är ju valet av musik en stor bit i det hela.
Musik med snabb bas (Hårdrock mm) liten bas typ 8-10" :twisted: :lol:
Disco bjäfs 8) större basar
Okej, tackar så mkt, nu blev jag ännu klokare :lol:
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
av Teemu
för mig att Ultimates högatalare skall vara rätt bra... har dock ingen koll på hur dom ligger prismässigt.
För mig att http://www.ljudia.se har Ultimate i sitt sortiment.
Service Subaru XV

Nu när Renaulten äntligen är fä[…]

Ljudanläggning C70 2012

Hej på er. Liten fråga gällande l[…]

Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]