Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
gooose skrev:Du har helt rätt och fel samtidigt
1/ Xenonljusen har en egen nivågivare och den är inte eftermonteringsbar helt rätt den justerar ljuset elektroniskt efter givaren i bakvagnen(Xenongivaren)

2/Vad det gäller stötdämparen om den är med eller utan reglering har inget med ljuset som helst att göra
Det är 2 helt skilda saker som du pratar om

3/Xenongivaren sitter endast på bilar med Xenonljus monterat från fabrik

/Goose
Det är jag med på.
Men jag står fortfarande fast vid vad jag skrev först: "Om ni har xenon-strålkastare från fabrik så får ni inte
montera något annat än just dämpare för nivåmat."
E du med på det? :wink:
Användarvisningsbild
av gooose
WannabeeGBG skrev:
gooose skrev:Du har helt rätt och fel samtidigt
1/ Xenonljusen har en egen nivågivare och den är inte eftermonteringsbar helt rätt den justerar ljuset elektroniskt efter givaren i bakvagnen(Xenongivaren)

2/Vad det gäller stötdämparen om den är med eller utan reglering har inget med ljuset som helst att göra
Det är 2 helt skilda saker som du pratar om

3/Xenongivaren sitter endast på bilar med Xenonljus monterat från fabrik

/Goose
Det är jag med på.
Men jag står fortfarande fast vid vad jag skrev först: "Om ni har xenon-strålkastare från fabrik så får ni inte
montera något annat än just dämpare för nivåmat."
E du med på det? :wink:
Förstår din tanke från din synvinkel

Men så här är det
Bilen byggs med Xenon om du väljer det dock behöver du inte välja nivomat dämpare går att få med vanliga stötdämpare
Är precis samma på alla Volvos modeller det är 2 st separata utrustnings tillval

På tex XC70 så är det tillval from åm 04- på nivomatstötdämpare Jag har själv eftermonterat nivomat på 5-6 XC 70/V70 i samband med drag montering och jag vet att 3 av dessa har xenon lampor (1 var min egna bil)

( Men om man eftermonterar Xenon så är risken att man bländar mindre om man har nivomatdämpare)

Som lite xtra info så går det ej att eftermontera nivomatdämpare på XC70"2"/V70N"2"/V50/S40/C30
Vilket i mitt tycke e helt kass att ej kunna anpassa en bil som beg efter eget tycke
// Goose
av D5_AWD
HEJ!

Som nån skrev tidigare så är det fullt möjligt att ha Xenon (orginal monterat) och vanliga dämpare (orginal monterat), för det sitter den konfigurationen på min bil. V70 AWD D5 -06

Nivomat dämpare skall ha en fjäder som är avsed för detta.

NIVOMAT ÄR UNDERBART.

Hadde Nivomat på min gamla v70 AWD -97 och det fungerade UNDERBART, bytte båda dämparna bak på Volvo då bilen gått ca18000mil. Ena dämpare hadde börjat läka olja. Det är tyvär inte billigt ca 3500:- styck.

På min "nya" V70 AWD D5 -06 sitter det inte Nivomat :( :( :( :(

Åkte i helgen till ÅRE för lite skidåkning, första långresan med D5án. Vilken extremt smärtsam upplevelse. Vi var fem personer i bilen med packning för tre dagar´s skidåkning samt en takbox med fem par skidor. Minsta lilla gupp så slog delar av backaxeln i marken i en fart av 70km........ Det tog många timmar till ÅRE. som tur var hadde jag en rullavidare försäkring på min bil så vi fick en hyrbil till hemresan.

Bilen har idag varit in på verkstan och dom kan inte se nått fel på fjädringen utan hävdar att allt är som det ska. Dom ser att det finns skrapmärken på nedre stötdämpar fästet på båda sidor samt att det saknades genomslags gummi på båda sidor, gummit är återmonterat.

Har någon annan upplevt detta problem med en AWD och VANLIGA dämpare????
Användarvisningsbild
av gooose
D5_AWD skrev:HEJ!

Som nån skrev tidigare så är det fullt möjligt att ha Xenon (orginal monterat) och vanliga dämpare (orginal monterat), för det sitter den konfigurationen på min bil. V70 AWD D5 -06

Nivomat dämpare skall ha en fjäder som är avsed för detta.

NIVOMAT ÄR UNDERBART.

Hadde Nivomat på min gamla v70 AWD -97 och det fungerade UNDERBART, bytte båda dämparna bak på Volvo då bilen gått ca18000mil. Ena dämpare hadde börjat läka olja. Det är tyvär inte billigt ca 3500:- styck.

På min "nya" V70 AWD D5 -06 sitter det inte Nivomat :( :( :( :(

Åkte i helgen till ÅRE för lite skidåkning, första långresan med D5án. Vilken extremt smärtsam upplevelse. Vi var fem personer i bilen med packning för tre dagar´s skidåkning samt en takbox med fem par skidor. Minsta lilla gupp så slog delar av backaxeln i marken i en fart av 70km........ Det tog många timmar till ÅRE. som tur var hadde jag en rullavidare försäkring på min bil så vi fick en hyrbil till hemresan.

Bilen har idag varit in på verkstan och dom kan inte se nått fel på fjädringen utan hävdar att allt är som det ska. Dom ser att det finns skrapmärken på nedre stötdämpar fästet på båda sidor samt att det saknades genomslags gummi på båda sidor, gummit är återmonterat.

Har någon annan upplevt detta problem med en AWD och VANLIGA dämpare????
Då jag av egen erfarenhet kört till fjällen med den ringa packning det innebär(För att inte tala om all vätska man måste ha med sig då det ev kan vara dåligt vatten dit man åker =ÖL) :wink: Så har jag haft nivomat som inte orkade pumpa upp bilen det var ett litet häng på bilen hela resan och vid större gupp slog det i genom

Så jag skulle tänka mig baserat på egen erfarenhet att du lastat för tungt och därför fått denna upplevelse det är med andra ord inget fel på bilen

Endast en tänkbar lösning Gör din redan underbara bil bättre genom att montera nivomat på den så är det problemet ur världen :-)-)

//Goose
Användarvisningsbild
av Xioz
OM du byter från nivåreglering måste du byta;

Dämpare & Fjäder SÅ de matchar varandra! (funkar på v70n t5 iallfall, och alla v70s är uppbygda på samma sätt antar jag men XC är ju som höghus de kan ha det specielt testa ringa volvo?)

Det är det ända som behövs :)
Passa på att sänka bilen vetja! kolla med Xtremet!

Det dära med ombyggnasassats är om du ska sänka med nivåreglering! dvs du flyttar ett fäste sen köper andra fjädrar!
av Jocke236
Har en xc70 -01 med automatisk nivåreglering. Gick sönder vid ca 7000 mil båda två. Volvo hjälpte mig att byta men köpte begagnade på skroten. Fick rekommendationen att ta ifrån bil efter 2003 då volvo hade problem de första årsmodellerna.
Bilen har nu gått 22000 mil utan problem. Dämparna har någon invändig hydralik som pumpar upp dämparna automatiskt vid låg nivå, lite hokuspokus men den tar energi från dämparens rörelse. ;-) ;-)
Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]