Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elf
Fick mina nya 17 tums sommar däck och fälg ( via försäkringsbolaget, de förra brann upp :cry: ).
När jag kom hem så tittade jag lite närmare på dom, satte dom brevid bilen för att få en hum om hur dom skulle se ut när dom monteras till sommaren osv :wink: , då upptäckte jag att dom vid balanseringen använt mellan 45g och ända upp till 120g.
Min fråga är om någon vet om det är vanligt med så mycket vikter för att balansera fälgar eller om det är läge för en reklamation?
Till saken kan nämnas att däcken jag köppte till inte är av premium typ precis men allt är ju helt nytt så man tycker ju att dom ska vara ok.
Användarvisningsbild
av Bosa
Är inte ovanligt att de lite billigare däcken inte är helt perfekta och kan ge en hel del vikter för att få balans i hjulen. Du kan ju be däckmontören att vrida däcken som är värst på fälgen och se om det blir bättre, annars är det bara att tuta och köra. :)

Tror det kan vara svårt att reklamera det men det går ju alltid att prova.
Användarvisningsbild
av Funk
120 gram låter väldigt mycket... Frågan är väl om däcken över huvud taget är runda.

Jag hade monterat om däcken på fälgen om det var jag som gjort det jobbet. Om obalans i både däck och fälg hamnar på samma ställe så brukar jag vrida däcket på fälgen en bit innan jag balanserar om..

/Thomas
av elf
Funk skrev:120 gram låter väldigt mycket... Frågan är väl om däcken över huvud taget är runda.

Jag hade monterat om däcken på fälgen om det var jag som gjort det jobbet. Om obalans i både däck och fälg hamnar på samma ställe så brukar jag vrida däcket på fälgen en bit innan jag balanserar om..

/Thomas
Ok, jag får ta ett snack med däckia så får vi se om dom vill rotera det däck som är värst.
Vikterna är ju bara limmade på fälgen, vore ju lite trist om man blåser bort ett par tre stycken med högtryckarn i sommar :???:

//Uffe
av Psyko
Blir ofta mycket vikter när man använder klistervikter i fälgen.
Fälgar med yttre och inre kant är bättre då man får ut vikterna längre.
av elf
Psyko skrev:Blir ofta mycket vikter när man använder klistervikter i fälgen.
Fälgar med yttre och inre kant är bättre då man får ut vikterna längre.
Så du tycker inte att det är överdrivet mycket?
av Addekarlsson
120 gram på en fälg är enligt mig på tok för mycket.
Måste gå att få ner vikten lite genom att göra som redan sagts, vrida däcket på fälgen.

Mvh/ Adde
av elf
Addekarlsson skrev:120 gram på en fälg är enligt mig på tok för mycket.
Måste gå att få ner vikten lite genom att göra som redan sagts, vrida däcket på fälgen.

Mvh/ Adde
Jag pratade nu med en av mina kollegor här på jobbet och han ringde till två olika killar som brukar jobba med det här och dom verkade inte så överaskade av att höra om 120g i vikt. En av dom sa till och med att han sett fall som går upp till 200g.
Dom tyckte att jag skulle vänta och provköra för att se om det var obalans och sedan klaga. Tipset var at sätta detta däck bak.
Men jag kan ändå inte släppa tanken på att det är lite för mycket vikter.....jag tar nog en sväng förbi Däckia i morgon och frågar, jag ska ändå till volvo för att uppdatera mjukvaran på bilen (dom ligger vägg i vägg).

//Uffe
av Infide
Det är ju klart att det behövs tyngre vikter ju längre in mot centrum vikten kommer då momentet inte blir desamma som om vikterna satt längst ut på kanten. Se Gungbräda
av Psyko
120 gram är inte tok mycket, skulle inte bry mig om det inte är obalans.

Det blir mer vikter ju närmre centrum vikterna sitter precis som "Infide" säger
ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]

Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]