- sön 06 jan 2008, 22:25
#163523
Om jag minns min mekanik rätt så är kraften som krävs för att accelerera en produkt av accelerationen och massan på föremålet som ska accelereras, dvs oberoende av hastigheten.
Ser man till kraften som krävs får att driva en fordon i en viss hastighet är den betydligt högre i högre fart och detta beror iprincip enbart på att luftmotståndet beror kvadratiskt på hastigheten. Mao är det egentligen precis tvärtom mot vad du säger ovan.
Momentbegränsning på låga växlar har man ju som du antyder för att begränsa momentet efter växellådan som annars skulle bli ohyggligt högt. Saker skulle gå sönder och bilen är svår att köra. Detta har ju dock inget att göra med ev problem att hantera höga vridmoment på låga varv (momentbegränsningen handlar om att hantera problem med höga vridmoment på låga VÄXLAR, inte varvtal). Om en stålaxel tål X Nm i vridande moment så gör den det oavsett hur fort den snurrrar.
Den insikt som fortfarande verkar saknas hos Ampy är att man inte utan vidare flyttar effekt kurvan uppåt givet någon hårdvara. Man kan välja att ta bort saker på låga varv av olika skäl, men man kan inte välja att plocka fram ett högt moment (och därmed effekt) på höga varv pga där är det spridare och turboagg som sätter gränsen. Får man byta ut komponenter är möjligheterna givetvis andra, men det är ju en helt annan diskussion.
Funk skrev: Och eftersom bilen inte rullar så fort är fortfarande trögheten stor, d.v.s kraften för att accelerera bilen som behövs är större i låga farter och påfrestningarna är större än på högre växlar.Detta är väl grunden för ditt resonemang och det stämmer ju inte riktigt?
Det får räcka så länge.. Kommentera gärna..
/Thomas
Om jag minns min mekanik rätt så är kraften som krävs för att accelerera en produkt av accelerationen och massan på föremålet som ska accelereras, dvs oberoende av hastigheten.
Ser man till kraften som krävs får att driva en fordon i en viss hastighet är den betydligt högre i högre fart och detta beror iprincip enbart på att luftmotståndet beror kvadratiskt på hastigheten. Mao är det egentligen precis tvärtom mot vad du säger ovan.
Momentbegränsning på låga växlar har man ju som du antyder för att begränsa momentet efter växellådan som annars skulle bli ohyggligt högt. Saker skulle gå sönder och bilen är svår att köra. Detta har ju dock inget att göra med ev problem att hantera höga vridmoment på låga varv (momentbegränsningen handlar om att hantera problem med höga vridmoment på låga VÄXLAR, inte varvtal). Om en stålaxel tål X Nm i vridande moment så gör den det oavsett hur fort den snurrrar.
Den insikt som fortfarande verkar saknas hos Ampy är att man inte utan vidare flyttar effekt kurvan uppåt givet någon hårdvara. Man kan välja att ta bort saker på låga varv av olika skäl, men man kan inte välja att plocka fram ett högt moment (och därmed effekt) på höga varv pga där är det spridare och turboagg som sätter gränsen. Får man byta ut komponenter är möjligheterna givetvis andra, men det är ju en helt annan diskussion.
Fiber till Herrängen!
http://www.hvsn.se
http://www.hvsn.se
- By Ceska