Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
tänk lite det finns BARA EN VOLVO DOKTORN I SVERIGE det är ATM dem vet vad deras bilar håller för dem testas i bänkar!
Det finns definitivt andra som bänkar sina, troligen inte "blocketförsäljarna" men alla andra..
saken är att min inte är bägrensad alls inte ens i 1 an växel den är bara omprogramerad JA FRAM FLYTTAD för bästa hållbara och tänkabara sättet!!! harn minna oginal NM i början vill ju att min bil ska rulla länge utan rasa!!!!
Jadu, det du beskriver är momentbegränsning på de lägre växlarna..
Och som vi debatterat i andra trådar så är det en fråga om tycke och smak hur mycket begränsning man vill ha. Jag vill mycket vrid från början, och doserar effekten med pedalen. Även min mjukvara är laddtrycksbegränsad på de lägre växlarna, men kanske inte så mycket.

Nu säger inte laddtrycket allt, men min laddar kanske 0,8 på de lägre växlarna vid fullgasacc. Och ca 1,2 på de högre..
Maxeffekten begränsas av vad turboaggregatet kan ge på våra bilar, och det lär väl ligga på ca. 260-265 hkr (för en 2.4-2.5T) innan aggregatet säger stopp. Följdaktligen kan ingen programmerare plocka ut högre toppeffekt än någon annan, eftersom aggregatet i så fall tvingas utanför sitt kapacitetsmax och helt enkelt övervarvar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ampy
Fy fan villka komentarer!!!! varför hännga upp sig på laddtryck min laddar 1.0-1.1 vid full gaspådrag vid 6400 varv !!!!! skit i ladd kolla tändningen och en 2.4t har 13 snurrablanda inte in den!!!!! med 14 avgashue 2.5t är seg orginal, så upplevde jag den seg och SLÖ!! men ägde en Accord Type R innan!!! jag skulle vilja dra en repa mot en steg1 2.5t från bsr eller tme skulle va kul och visa för ER VAD ATM är!!!! har ju visat med minna s40!!!! snälla dem anndra företag har inga snabba bilar och utväckligen på volvo japp ATM så finns det någon som vill köra mot mig finns i västerås gärna!! steg 1 2.5t 04:a så får vi resultat ingen snack bara bevis!!!!!
av FREDDAN
Jag har lite funderingar kring 2,4T kontra 2,5T (210hk).

Vilka skillnader e de förutom volymen??

Som Bsr får ju ut samma effekt från båda motorerna efter steg 1 trim.

Dem orkar kanske inte utveckla nåt för 2,5T o kör med 2,4T programmet bara eller??

O Ampy Jag tror på dig, att atm trimmat s60 går bättre en Bsr. För Bsr vågar inte ta ut svängarna o har nog högre säkerhetsmarginal en Atm.

Mvh

http://www.garaget.org/?car=19635
Användarvisningsbild
av MathiasS
Ampy skrev:Fy fan villka komentarer!!!! varför hännga upp sig på laddtryck min laddar 1.0-1.1 vid full gaspådrag vid 6400 varv !!!!! skit i ladd kolla tändningen och en 2.4t har 13 snurrablanda inte in den!!!!! med 14 avgashue 2.5t är seg orginal, så upplevde jag den seg och SLÖ!! men ägde en Accord Type R innan!!! jag skulle vilja dra en repa mot en steg1 2.5t från bsr eller tme skulle va kul och visa för ER VAD ATM är!!!! har ju visat med minna s40!!!! snälla dem anndra företag har inga snabba bilar och utväckligen på volvo japp ATM så finns det någon som vill köra mot mig finns i västerås gärna!! steg 1 2.5t 04:a så får vi resultat ingen snack bara bevis!!!!!
Du kanske har lust att berätta vad det är som är så fantastiskt unikt med ATMs mjukvara? Lite mer specifikt menar jag. Och gärna utan 47 utropstecken.

Om jag tolkar det du skrivit hittills så är det unika att dom har lägre laddtryck på låga varv och dom är helt ensamma om att förstå hur man optimerar tändläget på högre varv? Du kan säkert ge en bättre förklaring tror jag.
Användarvisningsbild
av Korny
AMPY: Det är nog inte så många på den här delen av forumet som lever sitt liv 402meter i taget.
Av att döma från dina svårlästa inlägg så gillar du att rejsa (inget fel med det), men de flesta som trimmar sina s60,S80,V70N,XC70 och XC90 har nog inte samma mål som dig, kanske nått att tänka på innan du dissar alla tuners utom ATM.

Mvh David (alltid sugen på rejs, fast inte i min Volvo :wink: )
av perhall
Som i all annan produktutveckling är det flera variabler som är viktiga, att enbart maximera effekten med hjälp av ett chip är busenkelt för ett proffs. Men att öka effekten, behålla eller sänka förbrukningen, minimera extra slitage och vara skonsam mot miljön samt göra bilen körbar och harmonisk - det är svårt! Det är därför det inte kostar 195 kr med ett chip heller.

Alla vi som jobbar med produktutveckling lever med liknande avvägningsproblem även om det är i andra branscher.

PH
Användarvisningsbild
av Funk
Ampy:

Med all respekt...skriv inte allt på en rad så är det lättare att förstå vad du menar.

Det är inte direkt brist på ATM-chippade (och på annat sätt trimmade) bilar här i Göteborg ett par mil från Trollhättan, så jag vet hur dom funkar.. Och dom går som regel bra !

Men, ATM kan inte trolla, oavsett vilket aggregat som sitter i bilen original. Skillnaden mellan en 2.4T och 2.5T är inte såå dramatisk så länge vi pratar chip + avgas.. Aggregaten klarar fortfarande inte mer bara för att ATM har skrivit programvaran.
Det finns maximala och optimala värden för bl.a laddtryck, tändning, bränsle, och varvtal och dom blir inte större oavsett vem som styr dem.

/Thomas
En liten kommentar om detta:
Jag kan inte riktigt förstå vad du skriver här. Jag kan däremot säga, att vridmomentet, dvs vridkraften axeln genererar är samma om 400Nm uppnås vid 1800 varv eller 4000 varv. Det är fortfarande 400Nm och kommer fortfarande ställa till med samma påfrestning på det som det är anslutet till.

Med andra ord, att vrid vid låga varv skulle vara dåligt för något annat än spinnande däck, är fel. Om Saabars lådor rasat, så är det inte pga vridet vid låga varv.
Ett av problemen är att om man växlar lådan t.ex 10:1 på ettan så ökar vridet 10 gånger på alla komponenter som ligger efter den utväxlingen. Och eftersom bilen inte rullar så fort är fortfarande trögheten stor, d.v.s kraften för att accelerera bilen som behövs är större i låga farter och påfrestningarna är större än på högre växlar.
Finns det då en bräcklig komponent i växellådan eller kraftöverföringen så går den sönder. Risken minskar i takt med att hastigheten ökar och motståndet minskar, och ligger vridet högre upp i varvtalsområdet så kommer ju vridet först vid högre hastighet. Får man dessutom hjulspinn och framförallt hjulstuds i låga hastigheter så rycker det dessutom och påfrestningarna ökar ännu mer..

I stort sett alla turbobilar är momentbegränsade på lägre växlar från fabrik, och i vissa fall då bilarna har automatlåda begränsas även det totala vridet. Även trimmarna använder detta i varierande utsträckning, t.ex BSR

Saxat från BSR:s FAQ
Till de bilar BSR har utvecklat och erbjuder trim har vi också försäkrat oss om att växellådan har tillräckliga hållfasthetsmarginaler för effekt och vridmomentökningen.
BSR trim har lämpliga momentbegränsningar inlagda på olika växlar/steg.
Av just denna anledning bör man undvika trimsystem som ger samma effekt/vridmoments ökning på alla växlar och steg.
Vad skulle då nackdelen vara att flytta upp vridmomentskurvan i varvtalsområdet?
-Jo man får en motorkaraktär som ger dåligt drag i botten och på mellanregister, ungefär som en hårt trimmad sugmotor.

Lösningen på detta är att optimera samspelet mellan motor och växellåda, genom att ge motorn så bred och hög momentkurva som möjligt och begränsa det skadliga vridet genom olika former av momentbegränsning. Att totalt sett sänka laddtrycket är en lösning, eller att tillfälligt begränsa vridet vid själva växlingsögonblicket en annan.
T.ex Volvos D5:or med automat har denna begränsning styrd av lådan om jag fattat det hela rätt.
Detta är en av anledningarna att s.k boxtrim till dessa bilar verkligen inte är att rekommendera då de höjer momentet hela tiden..

Det får räcka så länge.. Kommentera gärna..

/Thomas
Precis Det " FUNK DU ÄR EN ÄNGEL" det är det jag försöker förklara det tack!!! MItt ansänder är allt funk förklarat = vill ha vridet upp i toppen jag sa inte att min bil skulle ha 40 hk mer en ex BSR ELLER TME men jag sa att det där lilla Extra gör suset.

Bra ber om ursäkt ang... mina inlägg jag skriver dem vid vissa tider och vill ha dem bara skrivna ;)
Nej jag har väkligen inte tok kört med min bil, det gör jag inte men ville se om minna förväntningar och effekten+ tider stämmde med uppgifterna effter chipp och JA det va mer en väntat!!! Av egna erfarenheter så är TME ett litet företag ville inte dit!! BSR är för tjänste männ bilen skjuter på i början sen planar den sen blir den trött!!! och det vart inte det häller så då vart det ATM lika bra och växla ner om någon stäler sig bredvid och då vill jag ha effekten!!

ANG. 2,4t har ju en T13 agg mitsubishi agg och minndre volym
2,5t är samma som S60R i blocket och har engelsk turbo som kallas för kkk04 motsvarar en t14!!
Sen kan företaget ange som BSR samma hästar på båda bilar men nej så är det inte i så fall har dem samma program till båda bilar!!!
Hårdvaran stämmer inte med varanndra!!!!! eller???? Därför är det så skummt!

= JAG TAR DET SÄKRA FÖREN DET OSÄKRA!!
ANG. 2,4t har ju en T13 agg mitsubishi agg och minndre volym
2,5t är samma som S60R i blocket och har engelsk turbo som kallas för kkk04 motsvarar en t14!!
Sen kan företaget ange som BSR samma hästar på båda bilar men nej så är det inte i så fall har dem samma program till båda bilar!!!
Hårdvaran stämmer inte med varanndra!!!!! eller???? Därför är det så skummt!

= JAG TAR DET SÄKRA FÖREN DET OSÄKRA!![/quote]

Tack för infot...

Jag trodde att de satt samma turbo i 2,4T/2,5T.

Konstigt att dem inte (Bsr tex) har ett optimering/trimm till just 2,5T. Dem borde kunna få ut fler hästar/vrid en 2,4:an.

Mvh H.T

http://www.garaget.org/?car=19635
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Glödstift öppen krets

Hmm, det sitter 5v stift i nyare bilar dvs dem kan[…]

Eller öppnar med den fysiska nyckeln o gö[…]