Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kilo
Hålla allihop! Detta blir mitt första inlägg!

Som vi alla har märkt så behöver man ju en ganska stor plånbok för att åka på bensin. Det gäller väl igentligen diesel också, men dieseln dricker ju mindre.
Jag skall inte bli för långrandig, min frågar är hur mycket en D5 av 05-års modell låter? Kan man stå ut med det knackande oljudet? :-E
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu vet jag inte vilken bil du tänker dig motorn i men V70N överlag tycker jag är en rätt så högljudd bil men jag tycker inte att jag störs mer i en D5 än en bensinare.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av #27
Brainded skrev:Nu vet jag inte vilken bil du tänker dig motorn i men V70N överlag tycker jag är en rätt så högljudd bil men jag tycker inte att jag störs mer i en D5 än en bensinare.

mvh
Anders
Jag håller med inget man stör sig på..
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag kan lägga till att jag åkte med en 9-5 Diesel för några veckor sedan och pratade just dieselbilar med taxichauffören. Hon sa att hon gillade Merca, passat och v70 betydligt bättre just för att de inte låter lika illa som saaben.

Kategoriserar hon D5 tillsammans med Passat så är det riktigt bra! Den som står i min signatur hördes det bara att det var en diesel när den var riktigt kall och gränsfall på att jag då behövde ha dörren öppen.

mvh
Anders
av kilo
Det var xc70 D5 som var fråge bilen i detta fall.
Diesel bilar har man ju åkt ock kört förut, men volvo dieselar har jag faktiskt aldrig kört förut. Det enda jag har hört är att volvos D-motorer låter som s*tan efter många bruksmil.
Enda anledningen till att iallafall jag inte vill köra diesel är just ljudet. Tror att jag inte är ensam om den saken. :-/]

Tack för svaren

I övrgt ett mycket bra forum vol:-)
Användarvisningsbild
av calle_g
Doften stör mig mer än ljudet, ljudet är inget att bry sig om inne i bilen i alla fall. När den är kall kan det höras men annars inte mycket. Har många vänner, dock "motoranalfabeter", som inte förstått att det är en diesel förän jag förklarat klorlukten...
av Tobba_
Att taxi föraren klaga på saab dieseln beror nog på att de sitter la en sur fiat husbils motor i dom? :lol:

Till ämnet, har haft 2st v70 d5 2st nya s80 d5 diesel bilar i famlijen. Fantastiskt fina bilar, knackar lite som kalla sen märker man knapp att man kör diesel. Väldigt snåla med manuell låda, körde landsväg på 0,45milen v70 d5, lite mer i blandad körning typ 0,6-0,7. S80 bilarna hamnar vi runt 0,85 bandad och 0,7 ladsväg (automat 6vxl).

Ska du ha en d5a försök få tag i en 185hk med 6vxl låda, mycket bekvämare att köra än 163hk!
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag bytte bort min V70 D5 -06 just pga oljudet den för.
Speciellt när motorn var kall och i stadskörning så stod jag inte ut med rasslet.
Nu har jag en smooth 2,5 T istället. Den låter bra men är ju tyvärr lite törstigare. :wink:
av kilo
D5 163 hästar är kanske lite ur tiden idag. D5 185 hästar kom väl i samdand med lyftet 05 om jag inte minns fel. Men kan man märka någon skillnad mellan en 05-07 D5 och en 08 D5? Har Volvo tryckt ner mera isolering i bilen, eller är det fortfarande samma typ av skrammel.

Måste åka till Bilia och testa en D5.

Tack för svaren

MVH
KILO
Användarvisningsbild
av Barkbiten
kilo skrev:D5 163 hästar är kanske lite ur tiden idag. D5 185 hästar kom väl i samdand med lyftet 05 om jag inte minns fel. Men kan man märka någon skillnad mellan en 05-07 D5 och en 08 D5? Har Volvo tryckt ner mera isolering i bilen, eller är det fortfarande samma typ av skrammel.

Måste åka till Bilia och testa en D5.

Tack för svaren

MVH
KILO

Tjena!

Jag kan säga så här att allt är relativt. Träffade en gammal man häromdagen som förundrades över att D5-an var så tyst! Det var en 05-a som han hörde.

Själv tycker jag den dundrar en hel del. Visst hör man att den är isolerad, men om du jämför med tex en splitterny 08:a så är det hästvägar i skillnad! Då känns det plötsligt nästan som att gå tillbaka till en 740 :)

08:a modellerna är grymt ljudisolerade. Man hör knappt motorn.

De gamla d5:orna låter rejält men man vänjer sig. Det går helt ok att lyssna på radio och tala i telefon med handsfree. Men när man sätter sig i en bensinare så slås man av tystnaden i jämförelse!

Vill du ha en mycket tyst bil är D5 2005 inte rätt alternativ för dig!
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]