Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo740_GLT
#163300
Hejsan, Polaren har en Volvo 240 1984 med en B21A
med en solexförgasare.
Han tycker att bränsleförbrukningen är onormalt hög, ligger på 1,0 till 1,4 oavsett körning.

Nu till frågan, Var sitter justerskruven?
Användarvisningsbild
av Hasse63
#163344
Ni menar en CO skruv och det finns inte utan ni måste in på en verkstad och med hjälp av specialverktyg justera munstycket.
På Su och tidiga Stromberg finns det dock justerskruv.
av Volvo740_GLT
#163412
CO-halten var det inget fel på.
av Rådlös
#163418
OK! Då har du uteslutit det.
Då är det bara allt det andra kvar, dåliga tändstift, fel tändinställning, slitna tänddelar, igensatt luftfilter, dålig kompression, överlastat bagageutrymme, läckande bränsletank etc. etc.
Men om du inte vill släppa tanken på förgasaren, så slits ju dom också. Tänk på att det är en 24 år gammal bil. Mycket har förändrats under alla dom milen.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#163486
Tung gasfot eller... Det är ju en B21 och är den allmänt trött så får de slita. gör ett kompprov kanske (I)

EDIT:
Volvo740_GLT skrev:Hejsan, Polaren har en Volvo 240 1984 med en B21A
med en solexförgasare.
Han tycker att bränsleförbrukningen är onormalt hög, ligger på 1,0 till 1,4 oavsett körning.

Nu till frågan, Var sitter justerskruven?
Vilken justerskruv menar ni då ?:-/
av Volvo740_GLT
#163615
På B230A sitter det ju en justerskruv under förgasaren, iaf på polarens andra bil.
av Amarace
#163624
Volvo740_GLT skrev:På B230A sitter det ju en justerskruv under förgasaren, iaf på polarens andra bil.
Den är ju just till för att justera CO-halten.

Om den drar mycket bränsle så kolla först och främst hur den körs? Kolla sedan allt som Rådlös räknade upp + flottör och flottörventil samt flottörnivå.
av Volvo740_GLT
#163641
Okej.... men kan man ställa in den rätt själv eller måste den in på verkstad, och justeras med specialverktyg
som Hasse63 skrev?
Användarvisningsbild
av Hasse63
#163691
Din Solex (blått lock) är "identisk" med en äldre Stromberg (svart lock) och den justeras med specialvertyg som är till för att pressa munstycket upp och ner. På B23-230 sitter en Stromberg, Pilburg (gult lock) även dom är identiska, de justeras under förgasaren med en 8 mm nyckel.

De olika locken är locken för påfyllningen av ATF- oljan.

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]