Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hittade skrovligheter i lacken längs med nedersta gummilisten på insidan av förardörren. En rostskyddsfirma undersökte och konstaterade att det är början på korrosion. Anledningen är att det kommer in smågrus och smuts bakom listen samt att det är fuktigt där eftersom listen liggen an mot dörrplåten. När man stänger dörren komprimeras listen och gruset börjar nöta mot plåten, galvaniseringen slits ner och fukt börjar vandra uppåt under lacken. Andra bilmärken har tydligen lösningar där det finns luftslitsar så att fukt kan ventileras ut. ÅF hade inte sett detta tidigare men Volvo avslog goodwill och garantiåtgärd. Jag har nu rengjort bakom listerna i alla 4 dörrar och kan konstatera att på vissa ställen är det en fuktig smutssörja.
volvo_rost.jpg
volvo_rost.jpg (2.72 MiB) Visad 878 gånger
Aha okej, om den är välskött är det väl problematiskt. Har du sett grus faktiskt sitta kvar runt listerna? Det borde vara mer repigt på lackskadorna skulle jag tycka.

Är den där bilden på dörren eller insteget?
Fan jag kollade bara på min dörr, om min ser ut som din kommer jag sälja skräpet direkt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla bilar rostar för eller senare. Det är naturens gång....
Jag har haft tur med min 745-a 88B. Föregående ägare (min svåger) oljesprutade denna bil hos en duktig och nogran firma. Det är nog 20 år sedan jag lade ner den firman, men många av dom bilarna levde på övertid i många år. Frugans Passat 05-a lever fortfarande också, men dom flesta andra har försvunnit. Visst har 745-an har några rostfläckar, men under är den helfrisk. Endast rostlagad i golvet ovanför främre domkraftfäste båda sidor, klassiskt ställe.....Bilen är körd året runt i mer än 50000 mil under 38 år. Visst har lacken blivit matt och grundfärgen lyser igenom på taket, och innertaket är mer eller mindre helt borta. Men läder klädseln på säten och dörrar är i hyfsat gott skick. Förutom på förarstolen...
Det finns egentligen ingen anledning att lägga ner pengar och tid på att hålla bilen i gott skick, vid ett inbyte går bilhandlarna ändå efter en förskriven mall.......
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Wakki
perhall skrev: ↑Idag, 16:27 Tror tyvärr inte det hjälper att byta märke. De flesta märken rostar mer än Volvo.
Jo jag förstår det, men det där skulle nog vara droppen med Volvo för mig och dags att byta märke. Jag har haft bilar tidigare som faktiskt aldrig rostat 8 år+, inte heller något problem med underredet. Tar dock hand om bilarna och tror inte Volvon skulle rosta då jag tar hand om den, däremot är det oacceptabelt att det rostar vid dörrlisten på det sättet, det kan du hålla med om.
av Wakki
lennarte skrev: ↑För 55 minuter sedan. Det finns egentligen ingen anledning att lägga ner pengar och tid på att hålla bilen i gott skick, vid ett inbyte går bilhandlarna ändå efter en förskriven mall.......
Vad pratar du om? Du inleder ju med att berätta en av anledningarna till att sköta om bilen, samtidigt som du avslutar med att det INTE finns anledning att sköta om bilen??

De klart att det finns anledning att sköta om bilen, den håller längre. Är du dessutom skicklig säljare påverkar det givetvis priset när du säljer, vet inte hur enkelt, eller inte, du viker dig för deras säljarsnack..
En ren och fin bil som man tar hand om påverkar också vissas sinnesro. Som din 745a, som säkert tjänat dig väl och ditt arbete skänkt dig sinnesro...?

Det finns egentligen ingen anledning att lä[…]

Då är det snart dags! Närmaste […]

Spindelled på V90 D4 AWD -18

Hej alla. Hur ser det ut med byte av spindelled? […]

Laddtryck lågt V70R 00

problemet verkar vara löst, den gör 0-10[…]