Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Söker råd från er kunniga här på forumet.

Bilen problemet gäller : Volvo v60 2017 automat D4 med 165xx mil på mätaren.

Problemet : Bilen hugger/hackar/rycker på jämna hastigheter. Problemet ökar successivt. Innan var det bara på låga hastigheter, den börjar rycka och ibland nästan studsa i några sekunder. Men nu börjar jag känna att den hackar då o då i alla hastigheter på jämn gas. Gasar jag bestämt/hårt så är det inga problem.

Jag har börjat felsöka lite, kopplade i en EDIAG ELITE obd2 läsare (vet ej hur pålitlig den är) och fick följande koder :
P00BC00
P241300
P04077

Försökte även kolla på livedata och såg att EGR Demand följer ej EGR positionen så nogrant ibland är den nära men ibland diffar den en bra procent. Ibland är demand på 0% och positionen är öppen och tar tid tills den stängs , eller blir negativ.

Angående luftmassasensor koden så fick jag upp för någon månad sen "försämrad motorprestanda". Jag tog loss LMM, den såg jätte fin ut och jag rengjorde den ändå. Sen tog jag loss MAP sensorn och den var riktigt riktigt skitig, rengjorde den men tror inte den leverar som den ska ändå. Så den får bytas ut.

Jag har förstått att EGR systemet verkar vara ett jätte vanlig fel på dessa bilar. Men det känns surt att efter 3-4 månaders ägande av 173k bil att behöva betala för sådan reperation redan. Har Fargus Premium garanti men tveksam om den kommer täcka det.

Om det blir nu konstaterat att felet är EGR systemet, vad råder ni mig att göra? byta ut Ventil och kylare och se det som investering i bilen ? Be någon hederlig mekaniker ta isär system och rengöra den och sätta tillbaka ?

Ifall ni rekommenderar en ny finns det någon modell som är bättre ?

Alla tips är välkomna!
Dessa härliga egr fel. EGR Off

Någon här som har gjort en EGR off, &au[…]

Hej! Söker råd från er kunniga h&[…]

Ja det är ju svårt att höra, men j[…]

Sänka V90

Undrar om någon provat att ta bort distanser[…]