Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa,

Är helt ny på Volvo (körkort och tidigare erfarenhet är från farsans Passat Alltrack 2.0 TDI, men jag skaffar egen bil nu) och skulle uppskatta input från er som kört Volvo i flera år. Vi är två som ska dela bilen, jag och min mamma, så den ska funka för båda.

Var vi bor och hur vi kör
Vi bor i Västernorrland. Mesta körningen är vardagslunk: jobb, sport, matinköp. Mamma handlar en del skrymmande grejer till gården (gödsel och liknande), så bra lastförmåga är viktigt. Vi gör även längre resor, kanske 4-8 gånger per år, till Stockholm, Lappland, Norge eller Skåne (räknar en tur och retur som en resa, mer än 4 timmar enkel väg).

Kombi eller SUV
Mamma gillar egentligen SUV, men jag lutar åt kombi. Tänker att en kombi drar mindre bränsle och ligger lägre/stabilare på E4 när det blåser, vilket känns tryggare på våra sträckor. Är det rätt tänkt eller överskattar jag skillnaden i praktiken?

Motor: minst 230 hk, AWD/4WD, diesel eller Recharge?

Vi vill ha minst 230 hk och en pigg bil, inte slö. Fyrhjulsdrift är ett krav med tanke på vintrar och våra vägar. Jag har siktat in mig på två spår men vet inte vad som är klokast i praktiken:

1. V90 Cross Country D5, gärna Inscription-utrustad (läder, träinredning), sol- eller panoramatak
2. V60 T6 Recharge (Extended Range, glömde exakt årsmodell) – tanken var att elräckvidden räcker till det mesta av stadskörningen, och att bensinmotorn tar resten även om elräckvidden bara motsvarar ungefär halva vår sommars räckviddsbehov

Vad säger ni som kört båda typerna länge? Är D5:an fortfarande det säkra kortet för långkörning och kyla, eller är T6 Recharge mogen nog nu att lita på för någon som aldrig har kört Volvo förut? Hur påverkas räckvidd och prestanda vid riktig kyla (vi pratar Västernorrlandsvintrar)?

Övrigt att tänka på?
Ni som har kört längre, vad har jag missat i mitt resonemang? Tänker bland annat på:

Servicekostnad/verkstadsnätverk i Västernorrland för respektive drivlina
      Andrahandsvärde på D5 kontra Recharge om några år
        Om V60 är ett bättre alternativ än V90/V90 CC för oss, eller om vi förlorar för mycket i lastutrymme
          Vinterdäcksstorlekar/kostnad att tänka på

Budget
          Max 350 000 kr, gärna välspeccad men vi behöver inte maxa den. Vill ha något som rullar på utan strul snarare än sista skriket i utrustning.

Tacksam för input från er som faktiskt ägt och kört dessa över tid, inte bara läst på nätet (som jag har gjort en hel del av nu).

Med vänlig hälsning,

-ScaR (:

(Edit: Några små felstavningar.)
          Nu får du input från en som inte "ägt och kört dessa över tid".

Motorn. Har ägt eller äger D5 och T6 Recharge.
          D5:an är en superb motor men även den har sina svaga sidor. Rätt skött bör den gå länge. AWD:n före 2013 är bäst. Senare modeller har en fördröjning på något hjulvarv.
          T6 Recharge är en bra motor i grunden men bilen blir en del tyngre av batteriet som inte kommer leva lika länge som motorn. AWD:n kopplas inte in lika snabbt som på äldre D5:or.

Bilmodellerna.
          Direkt när jag läser hur ni ska använda bilen tänker jag på en XC70 AWD från 2011-2012. Klart mycket bättre lastutrymme än V90 och inte minst V60. Visst XC70:n är inte lika modern men en riktigt bra laståsna och helt duglig långfärdsbil.
          V90 har ett bättre baksäte än V60. Mer plats för benen och är vad jag har erfarit lite tystare än V60.
          För mig skulle den stora frågan vara om ni behöver den extra markfrigången i en V90 CC. Om så är fallet är valet självklart.

XC70 är gammal nu, och inte något jag skulle köpa som begagnat. Den kostar mer än vad den smakar -- jag har ägt en tidigare.

V60 T6 Recharge är också trevliga bilar. Om storleken räcker till och ni inte behöver högre markfrigång är den i mitt tycke trevligare att köra. När det gäller lastutymmet så är skillnaden inte så stor. V90 har främst något längre lastutrymme, men volymen är likartad (560 liter vs 529 liter). Baksätet är bättre i V90. Men det låter inte som om det ska användas så ofta.

Bägge drivlinorna bör hålla hyfsat väl. Har ni en körprofil som passar och kan ladda hemma kommer det kosta mindre att driva en hybrid.

Så därmed tillbaks till huvudfrågan -- vilken markfrigång behöver ni? Det är inte så roligt när det ofta tar i under bilen. Jag vet, för jag har provat...
          Malmstroem skrev:Har ni en körprofil som passar och kan ladda hemma kommer det kosta mindre att driva en hybrid.
          Svar: Vi har möjlighet att undersöka laddbox hemma. Vad brukar en installation kosta ungefär, och räcker det med ett vanligt 230V-uttag för att det ska vara värt det, eller blir laddtiden orimlig utan laddbox/typ 2? Vill förstå vad vi faktiskt får ut av att kunna ladda hemma innan vi väger in det i beslutet.

Malmstroem skrev:Så därmed tillbaks till huvudfrågan -- vilken markfrigång behöver ni? Det är inte så roligt när det ofta tar i under bilen. Jag vet, för jag har provat...
          Svar: Läste er poäng om detta. Jag är personligen likgiltig till markfrigång, men bakgrunden är att mamma ibland kör till Norge för jobb (stafett) och jag vill inte att hon ska fastna på vägen om väglaget är dåligt. Hon gillar också att sitta högre för bättre utsikt. Så frågan blir: är det värt CC-tillägget för det syftet, eller räcker en vanlig V60/V90 med AWD gott och väl för normala norska vinterförhållanden på huvudvägar, och det är bara utsiktsbiten som talar för CC/högre sittposition?

--------------------
          ChristerN skrev:AWD:n kopplas inte in lika snabbt som på äldre D5:or.
          Svar: – hur mycket märks det i praktiken vid halka, eller mest vid start från stillastående? Gäller det alla årsmodeller T6 Recharge eller blev det bättre senare?

ChristerN skrev:D5:an är en superb motor men även den har sina svaga sidor. Rätt skött bör den gå länge.
          Svar: - vad menar du konkret? Volvos ordinarie serviceschema, eller något extra du själv kör (tätare oljebyte, EGR-koll)?

Mamma vill nog inte ha en äldre XC70, så det spåret faller nog bort. Men gärna din syn på V90 vs V60 rakt av, om du har någon. (:
          +
          Tänker att skaffa Steg 1 optimering, vilken bil än jag köper by the way, glömde nämna det.

Har ni en körprofil som passar och kan ladda[…]

Bränslepump

Kanske en dum fråga men hur länge bruka[…]

Filmtajm :-) I INA/Schaeffler-filmen visar de h[…]

Remskiva sliten? S70 -98

Nothing to see here.. Oj hoppsan :-D Hamnade inn[…]