Jag hade en NIBE frånluftsvärmepump i huset när jag köpte det, laddad med R290 propan redan från fabrik. Den åkte snabbt ut
Två saker stod ut:
- Usel COP (verkningsgrad), bara runt 2. "Riktiga" luft/luft värmepumpar laddade med t.ex. R410a har COP runt 4-6. Det beror förstås inte bara på vilket köldmedium som används utan konstruktionen som helhet.
- Om propan skulle läcka ut så har man fyllt kanalsystemet med brännbar, möjligen explosiv, gasblandning. Så i instruktionsboken fanns uppmaningar om att spirorören måste jordas, som jag tolkar det för att eliminera risk för gnistor!
Men visst, i brist på annat fungerar R290, dock med högre energiförbrukning för samma kyleffekt. Och förmodligen mindre kyleffekt totalt sett (?)
Nåt säger mig att det borde tvingas fram fungerande ersättare till R134a nere på kontinenten där somrarna blir allt hetare för varje år som går.
Problemet är jämförelsevis litet här i kyliga nord

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 67770 km, klarar den inte 1 000 000 blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Borde byta tätning på oljepumpen, en drivaxeltätning och yttre drivknutsdamasker. Lämpligt höstpyssel