Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Snacka om att blanda äpplen och päron.

Vad har AWD med antisladdsystemet att göra?

Volvos AWD är FWD till det behövs AWD. Haldexen ordnar arbetet. :wink:

MathiasS köp dig en begagnad R. Du får mycket bil för pengarna.
:D
av bilgalen
En tanke till. Skiljer det inte på awd-systemet mellan årmodell -05 och -06. Fick inte -06:orna det uppdaterade haldex-systemet som är snabbare igång från stillastående?
Användarvisningsbild
av MathiasS
camaro69 skrev:
Sluta tjata om R-bilarna - tillslut blir det omöjligt att köpa nått annat... (N) :wink:

Det är fortfarande så att R-bilarna är för dyra. Jag tänker inte köpa en 04 eller äldre och den ska ha gått tokmax 6000mil.

Den här skulle väl funka

http://www.blocket.se/vi/13537670.htm?ca=11_s&last=1

men för dom pengarna får jag en privatsåld A6 3.2FSI.

Prisfallet på Rbilarna är ju dock rätt intressant. Det kan inte vara kul att vara första ägaren till en sån. 70-80k per år.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:Snacka om att blanda äpplen och päron.

Massor.... Haldex AWD är integrerad med antisladdsystemet så att antisladdsystemet styr haldexkopplingen. Vid sladd skickas signal från antisladdsystemet till haldexen och den kopplar isär axlarna.
Användarvisningsbild
av camaro69
VolvoB20 skrev:
camaro69 skrev:Snacka om att blanda äpplen och päron.

Massor.... Haldex AWD är integrerad med antisladdsystemet så att antisladdsystemet styr haldexkopplingen. Vid sladd skickas signal från antisladdsystemet till haldexen och den kopplar isär axlarna.
Visst VolvoB20, du har helt rätt. Delarna är integrerade med varandra. Men om vi pratar om AWD så är det inte nödvändigt att blanda in alla komponenter. Om du förstår hur jag menar.
För om man vill vrida till resonemanget så fungerar ju inte bilen utan startnyckel, batteri och motor. :wink:

MathiasS, tur att man köpte begagnat. Prisfallet är inget kul för första ägaren. Men det kostar att ligga på topp. Nybilsdoften kostar extra mycket. Det var ingen snålvarg som ägt den innan mig, utan VD:s tjänstebil. Välservad och ompysslad. Bilen lämnades in för minsta lilla. Han var i det närmaste pedant när det gällde bilen. :D
Det går ju bra att ta prisfallet om firman står för kalaset.
Själv får man ta ur egna pluskan, med surt förvärvade, och skattetyngda kronor.

Men utan att vara tjatig. Man får himla mycket bil för pengarna. Lyckan är total, :lol: , nu när snön kommit till stan.

Snikvarianterna får någon annan köpa. :wink:
Användarvisningsbild
av MathiasS
camaro69 skrev:
VolvoB20 skrev:
camaro69 skrev: Lyckan är total, :lol: , nu när snön kommit till stan.
DET känner jag igen. Igår kväll var jag tvungen att åka runt i 45 minuter för att köpa frimärken. Ibland är det liksom omöjligt att ta en 10minuters promenad till konsum för att fixa det. Synd bara att plogbilarna förstör det roliga så attans snabbt.....

:wink:
Användarvisningsbild
av Korny
Vet ej om detta är möjligt men borde man inte kunna sätta antisladdsystemet ur spel genom att rycka rätt säkring lr montera en separat brytare seriellt med säkringen?

Mvh David
av bilgalen
bilgalen skrev:En tanke till. Skiljer det inte på awd-systemet mellan årmodell -05 och -06. Fick inte -06:orna det uppdaterade haldex-systemet som är snabbare igång från stillastående?
Nu får jag citera mig själv här så ni inte glömmer att besvara. Jag har läst här innan när detta infördes och exakt vad det kallades, men minns inte. Så hur ligger det till? :)
Användarvisningsbild
av gooose
bilgalen skrev:
bilgalen skrev:En tanke till. Skiljer det inte på awd-systemet mellan årmodell -05 och -06. Fick inte -06:orna det uppdaterade haldex-systemet som är snabbare igång från stillastående?
Nu får jag citera mig själv här så ni inte glömmer att besvara. Jag har läst här innan när detta infördes och exakt vad det kallades, men minns inte. Så hur ligger det till? :)
Det du söker kallar dom för Fyrhjulsdrift med Instant Traction™ from åm 06- (XC90V8 05-)
Det är även så att vid start så är det drift på alla hjul som gäller

Ett citat från volvocars.se
/Det avancerade Haldex® AWD-systemet med Instant TractionTM har ett elektroniskt styrsystem som kontinuerligt övervakar hjulens varvtal, gaspedalläget, motorns vridmoment, motorvarvtalet och bromsarna. När körförhållandena förändras överförs mest kraft till de hjul som har det bästa greppet. När ett däck mister greppet minskas kraften till detta hjul och överförs i stället genast till de hjul som har bättre grepp. /

Men bilen har ingen diffspärr så genar du diagonalt över/genom en snödriva o stannar med tex VF +Hb hjul i drivan så kan du bli stående där med 2 st hjul som slirar och 2 som står stilla
En enkel diffspärr/broms i bakaxeln hade löst detta men nu är den ej sådan

//Goose
Användarvisningsbild
av camaro69
Korny skrev:Vet ej om detta är möjligt men borde man inte kunna sätta antisladdsystemet ur spel genom att rycka rätt säkring lr montera en separat brytare seriellt med säkringen?

Mvh David
Ännu en anledning att köpa R som har urkopplingsbart antisladdsystem. :wink:

Slippa hålla på och jiddra med knappar och säkringar.

Köp. Köp ......
ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]

Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]