Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kan köra på C3 och A3/B4 från 0w30 till 5w40. A7/B7 kan du köra på också, 5w30 eller 0W30.
Kör min 2.5ft som också ska ha A5/B5 på 0W40 Mobil 1, kört 5w40 en massa mil med.

Lyssna inte Lennart är en bra start om du ska välja olja.
Kör du på Biltema A5/B5 och byt under 1500mil kommer funka svinbra, (1000mil om du kör mycket kortdistans och stadskörning).
Du kan med fördel undvika 5W om du bor i norraste norrland eller annan köldhåla på höglandet.
Ok, motorn är ganska okänslig mao. Det var lite det jag ville få en känsla för. Blev faktiskt lite förvånad när jag kollade instruktionsboken och att det bara fanns ett alternativ, 0w-30 A5/B5. Från tidigare bilar är jag van att det finns flera olika alternativ, ibland beroende på klimat etc.

Vad blir skillanden att köra med tex 5w-40 istället?
Högre bränsleförbrukning men bättre smörjning med varm motor eller med tungt släp? sämre skydd när det är riktigt kallt kanske också.

0w kanske bara är onödigt om man inte bor långt norrut, och en 5w olja kanske är billigare.
Stänkskydd, däckval och lufttryck, motorolja, bredare större fälgar. Gör alla skillnad på bränslet.
Skulle vilja påstå att motoroljan har minst påverkan bland dem, märks knappt i marginalen i slutet av året.

0W har i teorin lite bättre bränsleförbrukning första milen eller två innan man når arbetstemperatur. Därför den används (utsläppsmål).
Annars funkar 5W till -25°C också, utan tvekan. Även om det känns bättre med 0W i motorn vid de temperaturerna.
5W måste klara ner till -30°C av SAE standarden. 0W testas ner till -35°C. Så ingen jättestor skillnad egentligen.
KalleJ skrev: Idag, 17:57 Stänkskydd, däckval och lufttryck, motorolja, bredare större fälgar. Gör alla skillnad på bränslet. ..
Faktor nummer ett för att spara bränsle är, enligt min erfarenhet, att fixa kärvande bromsok så att de blir icke kärvande bromsok :-D Jag gissar att 80-90% av alla bilar åker omkring med mer eller mindre anliggande broms. Bromsoken behöver pysslas om minst en gång om året.

5W-XX oljor anses ha bättre långtidsstabilitet på viskositeten än 0W-XX. Ju större skillnad mellan siffrorna, ju större degradering över tid påstår flera YT-kanaler. De måste väl ha rätt? :-D
Å andra sidan får man snabbare ut oljan där den behövs efter en kallstart med 0W-30 än 5W-40, det kanske spar på slitaget om man åker korta sträckor? Finns många teorier och få seriösa tester. Helt klart är dock att viskositeter på och under 0W-20 har ställt till med problem och dyra "recalls" i USA. Leta på tuben, finns hur mycket som helst om ämnet. Alla vet ju bäst..
Åkte själv ett tag på 0W-30 men har nu gått till 5W-35 :party: (bensinare som gjort 68 000 mil) .
Bor man i norra Sverige kan väl 0W vara lämpligt. Här i Östergötland är det sällsynt med nattemperaturer under -20. Och då står ju min bil i garage..
Sedan är väl olika motor anpassade för olika oljar, antar jag. En motor i en V70 -00 kanske har andra förutsättningar.

Frågan är lite om en D3/D5204T2, och närbesläktade motorvarianter, även de funkar lika bra med 5w30 eller 5w40 som en V70 -00 bensin eller en S80 2.5FT från -10 gör.

Frågan är också vad som är lämpligt när en motor gått 20000+ eller 30000+ mil. Inte givet att den rekommenderade oljan fortfarande är bäst. Har själv erfarenhet av en motor som typiskt fick problem med hydraullyftarna (startproblem) vilket krävde en tunnare olja för att funka bra igen.

Men D5204T2 kanske är en motor som det är allmänt känt hur den hanterar olika oljor, samt att det nu mer är känt vilken olja som är bra när högre miltal uppnåtts.
Wallner77 skrev:Sedan är väl olika motor anpassade för olika oljar, antar jag. En motor i en V70 -00 kanske har andra förutsättningar.

Frågan är lite om en D3/D5204T2, och närbesläktade motorvarianter, även de funkar lika bra med 5w30 eller 5w40 som en V70 -00 bensin eller en S80 2.5FT från -10 gör.

Frågan är också vad som är lämpligt när en motor gått 20000+ eller 30000+ mil. Inte givet att den rekommenderade oljan fortfarande är bäst. Har själv erfarenhet av en motor som typiskt fick problem med hydraullyftarna (startproblem) vilket krävde en tunnare olja för att funka bra igen.

Men D5204T2 kanske är en motor som det är allmänt känt hur den hanterar olika oljor, samt att det nu mer är känt vilken olja som är bra när högre miltal uppnåtts.
"Sedan är väl olika motor anpassade för olika oljar, antar jag."
Stämmer inte heller generellt sett, alla oljor är tjocka som fan när det är kallt. Med bättre temperaturkontroll av motorn och oljan så kan man använda tunnare oljor bara. Eftersom oljor blir tunnare ju varmare de är.

Spelar ingen roll, i princip alla motorer kan köras på 0W40 (med väldigt få undantag). Tom de som ska ha 0w20 eller tunnare.
Kör på en C3 eller A3/B4 xW30 olja om du vill ha något som är lite tjockare än A5/B5 när du kommer upp i miltal. Inte svårare än så.
T.ex:
https://weboil.se/shop/181-total-motoro ... w30---5-l/
https://weboil.se/shop/179-mobil-1-moto ... w30---5-l/

Erik Å skrev: 5W-XX oljor anses ha bättre långtidsstabilitet på viskositeten än 0W-XX.
Stämmer inte, för generaliserat påstående. Dessutom vill du inte köra 2000mil+ på samma olja. Addera de faktum att väldigt få dieslar har kamkedja som hjälper till att bryta ner oljan.

Tagit kompprov samt bytte ut min trasiga genomlast[…]

Sedan är väl olika motor anpassade f&ou[…]

Bakre torkarmotor

Du kanske kan hitta något intressant hä[…]

Den stora annons-tråden

Riktigt ful installation