Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglan
Jag har en 850 glt -92 där kylfläkten inte startar,följdaktligen kokar bilen efter ett tag.Det konstiga är att temperaturmätaren visar normaltemp fast att kylvattnet blir för varmt. Jag har bytt givare men det hjälpte inte,kör man kontroll 3 på diagnosen så funkar allt normalt.Visar heller inga felkoder.Värmer man givaren med tändare så går den upp och fläkten startar som den skall i två steg. Finns det någon som vet vad det kan vara?
av *pettson*
Ugglan skrev:Jag har en 850 glt -92 där kylfläkten inte startar,följdaktligen kokar bilen efter ett tag.Det konstiga är att temperaturmätaren visar normaltemp fast att kylvattnet blir för varmt. Jag har bytt givare men det hjälpte inte,kör man kontroll 3 på diagnosen så funkar allt normalt.Visar heller inga felkoder.Värmer man givaren med tändare så går den upp och fläkten startar som den skall i två steg. Finns det någon som vet vad det kan vara?
jadå visst vet jag det?..

byt termostat till en som öppnar ut till kylaren helt som den ska göra när den är varm..
den du har öppnar inte.. :wink:
lite lite varmvatten går ju igenom termotstaten i skvallerhålet.. men som sagt den öppnar inte helt så motorn kan byta vatten.. :wink: därför kokar den.

Skälet till att fläkten inte startar är just att det aldrig blir så varmt ( i kylaren) .. för där kommer ju inte nåt varmvatten i tillräcklig mängd..

För övrigt så går kylfläkten sällan på en GLT.. då dessa kyler sej utmärkt.. :wink:
DOCK återigen.. kräver detta att vattnet går ut i kylaren... :wink:
av Ugglan
Tack för ditt tips ,det var dock inte det som var felet.Efter mycket
tänkande löste jag det.Locket på expansionskärlet var sprucket så kylsystemet var trycklöst alltså kokar vattnet för tidigt utan att givaren visar för varmt och fläkten startar allså inte. Nytt lock på och allt funkar perfekt,lätt men svårfunnet.
av *pettson*
Ugglan skrev:Tack för ditt tips ,det var dock inte det som var felet.Efter mycket
tänkande löste jag det.Locket på expansionskärlet var sprucket så kylsystemet var trycklöst alltså kokar vattnet för tidigt utan att givaren visar för varmt och fläkten startar allså inte. Nytt lock på och allt funkar perfekt,lätt men svårfunnet.
se där ja.. ja det påverkar ju definitivt.. dock uppfattade jag det som att det inte gick ut vatten till kylaren.. men men så är det via nätet.. :wink:
Huvudsaken är att du hittat felet. :wink:
Användarvisningsbild
av eldaria
Och dom som använder sök, har 2 möjliga lösningar...
Suveränt Forum.. :-)
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]