Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av martinu
hej jag jag har en volvo 745 glt 16v -90 som jag undrar om jag kan tanka etanol i utan att det är skadligt? Isf hur många %kan jag tanka?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Du får prova dej fram!!! Skadligt med att blandtanka är jag tveksam till att det skulle vara!! Däremot så renar E85 ditt bränslesystem så ett bränslefilterbyte efter 50-75mil är att rekommendera. Börja med 10% och öka sedan i 10%-steg. Tänk på att nolla styrboxen vid varje ökning av inblandningen för att bilen snabbare ska adaptera sej.

//David
av martinu
hur gör mna när man nollar styrboxen? går bilen bättre med etanol?
Användarvisningsbild
av lingua
Nolla boxen kan du göra genom att dra ettans säkring ett par min. :D
av anp
Mattsvart skrev:Hmm, jag har för mig att etanol efter en viss tid fräter sönder packningarna som finns i bränslesystemet.
Kanske var om man skulle köra en bil med förgasare på etanol?
Någon som vet?
De bilar jag konverterat, eller blandtankat. Så har ingen uppvisat några problem som kan skyllas på E85 bränslet. Äldsta bilen har gått ca, 5000 mil/4 år på E85.
Användarvisningsbild
av Mattsvart
anp skrev:
Mattsvart skrev:Hmm, jag har för mig att etanol efter en viss tid fräter sönder packningarna som finns i bränslesystemet.
Kanske var om man skulle köra en bil med förgasare på etanol?
Någon som vet?
De bilar jag konverterat, eller blandtankat. Så har ingen uppvisat några problem som kan skyllas på E85 bränslet. Äldsta bilen har gått ca, 5000 mil/4 år på E85.
Okej :D då vet jag hur det egentligen ska va :D
men vad var det för årsmoddel på den äldsta?
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
Finns det någon sanning i att man kan hälla i en skvätt e85 i tanken innan besiktning för att få ner co värdena?

För att tillföra något till tråden: Jag tankar ibland lite e85, som mäst 50% 50% då svarade inte bilen lika bra på gasen och den tuggade lite längre än vanligt innnan den startade.

Det där med att nolla boxen ska jag testa. Bilen ska vara igång då antar jag?

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]