Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

David44 skrev: Igår, 21:47 ..STFT hoppar upp och ned hela tiden...
Jag tror inte det ska vara så, det är nog där skon klämmer.. Ärligt talat har jag aldrig kollat på min bil.
Har du kollat upp både MAF och MAP? Jag tror det är så att MAF mäter vid högt luftflöde och MAP vid lågt, de gör i princip samma sak men är bäst i var sin ände på området. ;-)
Kan du läsa ut luftmängd? Ser den stabil ut?
Luftfilter och box är rent. Har ej exakta värden nedskrivet, men maf och map gav helt normala och rimliga värden. Även rengjort sensorerna som ser nya ut utan visuella skador. ( är ej nya, men visuellt är dom fina )
Ligger lambdavärdet stabilt? Det är antagligen det värdet som flyttar fuel trim.
Nu finns det ju två lambdasonder som övervakar varandra men den övervakningen kanske inte reagerar på relativt kortvarigt "fladder" på främre sonden?
Du nämnde att bränsletrycket låg lite högt.. Nyare motorer har tydligen ingen bränsletrycksregulator, vet inte hur de klarar sig utan men det skulle kunna vara så att man styr pumpen att hålla konstant tryck. Isåfall borde fel på bränsletryckgivaren kunna lura styrsystemet till att hålla fel tryck. Och det du läser ut ser normalt ut eftersom det kommer från givaren som mäter (varierande) fel..
Skulle trycket tillfälligt ligga för högt så borde rimligen LTFT gå mot negativt värde för att hålla lambda rätt. Skulle trycket plötsligt bli normalt så hamnar lambda fel och möjligen sätts "too lean"-felkod innan LTFT har hunnit justera in sig. Eller så är bränsletrycket helt enkelt inte alls vad givaren rapporterar, då kommer motorstyrningen få ett besvärligt jobb
Gissar bara :-)
Man brukar kunna höra bränslepumpen surra då motorn går på tomgång om man står nära tanken. Vore intressant att kolla om varvtalet varierar i takt med stft-variationerna.. Kanske hörs bättre inifrån bilen, pumpen sitter väl mitt under baksätets dyna?

Du nämnde att bränsletrycket låg l[…]

Det har varit en hel ok sommar i trafiken då[…]

Volvo car UX

Med 5.1.17 har jag haft återkommande proble[…]

Fel på hastighetsmätare/ABS/antisladd b[…]