Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bensin och diesel är så ineffektiva att det inte spelar nån större roll med "onödigt" breda framdäck. På elbilarna tar man till varje verktyg man har för att öka räckvidden. Därav det är "värt" krånglet med olika dimension fram och bak.

Det går alldeles utmärkt att köra en xc40 med samma dimension fram och bak (så länge viktindex uppfylls) men man tappar lite räckvidd.
I och med att fälgarna är olika breda hade jag inte valt en ny däckuppsättning som är square, utan en helt ny hjuluppsättning där även fälgarna är lika breda fram och bak. Är det dock endast intressant att byta ut däcken hade jag följt Volvos rekommendationer gällande dimensioner, alternativt valt däck med dimensioner som avviker smått.

Frågan är varför andra dimensioner än de Volvo rekommenderar är intressant i ditt fall.
ShogunX skrev:I och med att fälgarna är olika breda hade jag inte valt en ny däckuppsättning som är square, utan en helt ny hjuluppsättning där även fälgarna är lika breda fram och bak. Är det dock endast intressant att byta ut däcken hade jag följt Volvos rekommendationer gällande dimensioner, alternativt valt däck med dimensioner som avviker smått.

Frågan är varför andra dimensioner än de Volvo rekommenderar är intressant i ditt fall.
Håller med, byt både däck och fälg isf.

I och med att fälgarna är olika breda h[…]

Fukt i sidospegel

Om du tittar noga, hittar du några sprickor […]

Lägsgivare ljusreglering

Om pinnen är detalj 43 Link Rod så har[…]

Skulle köra till kompiss garage idag för[…]