Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Famlar nu efter de sista halmstråna innan jag tappar tålamodet. Har nyligen flyttat tillbaka till Sverige från Irland och tänkte vara "smart" och importera min Volvo V90 D4 2017. Tålmodigt väntande på att Ursprungsregistreringen skulle bli klar och sen hitta en tid för registreringkontroll. Där tog det tvärstopp, ljusbilden är felaktig, den slår för högt på vänstersida. Registreringskontroll avslagen, åtgärda och kom tillbaka.

Volvo verkstäderna i regionen jag bor i vägrar arbeta på bilen, då den har irländska plåtar. Samma med de "stora" kedjorna (Mekonomen, Dekra osv).

Går det att manuellt "ställa om" ljusbild till högertrafik? Jag har testat att ställa in "tillfälligt höger trafik" på bilen i centrumkonsollen, men ingen skillnad på ljusbilden alls. Provade även med att beställa en uppsättning framlyktor (begagnade) från en vänsterstyrd bil men styrdonen skiljer sig på dem (mecka med kabel och allt sånt är jag inte jättebra på)Lokala Volvo handlarn sa att de gärna byter ut lyktorna till högertrafik, mot en kostnad av 20 papp per lykta + arbete, när bilen är inregistrerad på svenska nummerplåtar... AI säger att jag inte behöver byta, då det är full LED...

Har jag en hyffsat dyr papperspress nu eller finns det hopp?
Min XC70 från 2012 hade metoden med att man ställde om ett reglage inne i strålkastarhuset. Inte alls samma system, men det gjorde i alla fall en märkbar skillnad.
Den XC90 jag har nu har tydligt högerassymetriskt ljus, men saknar alla inställningar för att ändra på det. Ska inte behövas, påstås det. Bör i så fall vara någon slags automatik, kanske via positioneringen, för jag tvivlar på att det skulle bli populärt i vänstertrafik med den ljusbilden den har nu.

Jag har dock inte varit i Storbritannien eller något motsvarande, så jag vet inte om något händer. Det var jag däremot med XC70:n, så jag vet att det fungerade.
av least
Törs man ens fråga varför du inte sålde bilen på Irland innan flytt?
Du kunde ju köpt en ny D4,2017 utan problem på svensk mark.

På den modellen fanns två olika ljus, […]

Fram dämpare s80 -99

Har du redan volvo-numret till dämparna s&ari[…]

Stefans 968

Äntligen är bilen klar. Ny koppling, tr[…]

Men är det någon som kör med and[…]