Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GabbeH
Hej har en volvo 944 med en b230fb, (531 topp o vx3kam) som ja nyss satt på extraktorgrenrör från folkraceshop, samt trimchip till tändning och bränslebox, den är piggare på låga varv upp till 3k sen känns det som den tappar all effekt, kände skillnad på o sätta dit extraktorröret men känner knappt skillnad på chippen, tips på vad det kan vara? Byta till nån ”folkracekam”?
Vassare kam inom rimliga gränser kan vara något att titta närmare på. I övrigt kolla så den får bensin och luft som den ska. Beroende på vad som är gjort åt avgassystemet i övrigt så kan det finnas lite att hämta där med.
Fick du den att gå bra än?
Tror grenröret behöver vassare kam, hårdare fjädrar för att varva ut (där kammen verkar), och plana toppen för högre komp samt E98 eller sprit "mappat" av duktig trimmare. Universalchip hade jag hållit mig ifrån.
Bästa vore väl en helt preppad topp men detta kostar. Kanske kan fila lite på den själv om du vet vad du gör. T.ex. ta bort styrpinnar och matchporta samt fila bort gjutskägg osv. Slipa in originalventiler. Det lilla liksom. Sen skadar det ju inte att matchvikta kolvar och stakar så nära varandra som möjligt. Gratis är alltid trevligt!
Dålig lukt vid start 945 1998

Är på väl gränsen till fö[…]

Kam byte? Tappar effekt över 3k varv

Fick du den att gå bra än? Tror grenr&[…]

Haldex gen 5 vibrationer

Okej, när jag inte tittar på knuten uta[…]

Hej! Jag hade nog börjat med att förs&o[…]