Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XR600rg
V70 bensin 04. Motorvarningslampa.
Enda felkoder är
CCM-0021. Luftkvalitet internt fel.
PDM-0040. Tempsensor för hög signal.

Känns inte som riktigt relevant till motor varningslampa.
Mig veterligen finns det bara en tempsensor, vä backspegel.
Temperaturvisning på instrumentpanel är korrekt.
Tempsensor ökar & minskar Ohm värde vid temp förändring. Ingen koll på vad ett "normal" värde ska vara vid 20 grader typ dock.
Kan (eventuellt) trasiga vevhusventilation slangar (kanske under insuget) ge varningslampa?? Vet ej om trasigt men det lär vara ett problem som förekommer. Trångt & varmt under insuget.
Fler förslag??
Hej!

Jag hade nog börjat med att försöka få fram vilken felkod ECM faktiskt har satt. Om motorvarningslampan lyser känns det lite märkligt att det inte finns någon ECM-kod alls. Är bilen läst med VIDA/DiCE, och är koderna raderade någon gång nyligen?

CCM-0021 gäller luftkvalitetssensorn till klimatanläggningen och bör inte tända motorlampan.

PDM-0040 gäller yttertemperaturgivaren och betyder ”för hög signal”. Den koden känns inte heller som den uppenbara orsaken till motorlampan.

Om det sedan faktiskt finns en blandnings-/luftrelaterad ECM-kod skulle jag börja med det enkla:

* Kontrollera luftfilter.
* Kontrollera slangar efter luftmassemätaren efter sprickor/tjuvluft.
* Kontrollera vakuumslangar.
* Kontrollera vevhusventilationens slangar – en sprucken slang under insuget kan absolut ge tjuvluft och därmed motorlampa.
* Kontrollera EVAP-/purgeventilen och dess slangar. Läckage där kan också ge motorlampa.
* Kontrollera livedata från luftmassemätaren innan man misstänker/bytar den. Den kan rengöras försiktigt med avsett rengöringsmedel om den är smutsig.
* Gasspjället kan också vara värt att inspektera/rengöra om det är väldigt smutsigt.

Men jag hade helst inte börjat byta/rengöra en massa innan ECM-koden är hittad, eftersom den borde peka betydligt närmare felet. 🙂

Om du kommer åt får du gärna lägga upp några bilder under insuget och på slangarna/vakuumslangarna runt insuget och vevhusventilationen. Det är ganska trångt där och gamla slangar kan spricka eller vittra sönder utan att det syns direkt uppifrån. Någon här kanske dessutom ser något misstänkt på bilderna som är lätt att missa själv.

Har du gjort något på bilen nyligen och bara glömt radera felkoden? Hänt ibland 😅
Kam byte? Tappar effekt över 3k varv

Fick du den att gå bra än? Tror grenr&[…]

Haldex gen 5 vibrationer

Okej, när jag inte tittar på knuten uta[…]

Hej! Jag hade nog börjat med att förs&o[…]

Gör inte så här, alla (utom jag sj[…]