Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattisRosen
Hej!

Jag har försökt leta upp följande slang då den är på upphällningen.

Vad används den? Jag har letat men hittar inte.

Vevhusventilationen?
Insuget?

Tycker inte riktigt den passar in här heller:

https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=464

Tack på förhand
Bilagor
IMG_0601.jpeg
IMG_0601.jpeg (1.06 MiB) Visad 397 gånger
IMG_0595.jpeg
IMG_0595.jpeg (1.14 MiB) Visad 397 gånger
IMG_0596.jpeg
IMG_0596.jpeg (1.29 MiB) Visad 397 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det inte slangen som går till EVAP purge valve och sen vidare till kolkanistern? Så är det på min P80 men det kanske skiljer på P2..
Ta med en bit av gamla slangen som mall och gå in i en Mekonomen-butik. De brukar sälja lämplig slang i metervara
Kolla slangen till map-sensorn när du ändå håller på, den som är gömd i plastflätan. Den är antagligen lika dålig.. Flätan går lätt att flytta till ny slang, tror att den slangen är lite smalare.
av MattisRosen
Ja det är de ju! Såg en film på YouTube från ”Johans Mek & fix” där han byter EVAP:en och då även slangen.

Kollade på Biltema och de verkar ha sådana. Mekonomen sålde bara 15 m minst så de blir lite väl bra 😅

Återkommer när jag monterat nya slangar!
Användarvisningsbild
av Erik Å
MattisRosen skrev: tis 18 aug 2026, 17:12 .. Mekonomen sålde bara 15 m minst så de blir lite väl bra 😅
De har sålt metervis över disk de gånger jag har varit där (i Linköping). Men det är nåt år sen.. ;-)
av Klyge
MattisRosen skrev:Ja det är de ju! Såg en film på YouTube från ”Johans Mek & fix” där han byter EVAP:en och då även slangen.

Kollade på Biltema och de verkar ha sådana. Mekonomen sålde bara 15 m minst så de blir lite väl bra 😅

Återkommer när jag monterat nya slangar!
Skriv gärna vilken slang du köpte, kommer nog behöva byta den framöver också.
av MattisRosen
Hej!

Jag kollade först med lokala Volvohandlaren, men de lyckades inte hitta slangen mellan insuget och EVAP-ventilen. Den verkade inte finnas med tydligt i deras kataloger heller.

Av vad jag förstått gjorde Volvo ganska många ändringar kring just EVAP-systemet och insug/luft-systemet under några år i början av 2000-talet, så det kan nog skilja en del mellan årsmodell, motor och utförande.

Jag lyckades däremot hitta en annan V70 där artikelnumren fortfarande gick att läsa på slangarna:

* Slang EVAP-ventil → insug: Volvo 982678 (har inte fått något pris från Volvo ännu)
* Slang till MAP-sensor, den tunnare/flätade: Volvo 981583 (ca 100 kr)

Notera att det verkar finnas flera olika artikelnummer på samma position i Volvos katalog:
1270480 / 30757307 / 982678 / 30751988

Så 982678 behöver inte nödvändigtvis vara rätt på alla P2:or.

Jag lägger till två bilder på de olika slangarna också. Kanske någon kan tyda märkningarna bättre än mig. 😅

Jag väntar på besked från Volvo nu, så jag kan återkomma när jag vet pris/tillgänglighet och har sett att allt stämmer.

Vill du fixa det innan dess så verkar den flätade slangen till MAP-sensorn vara ungefär 3,5–4 mm invändigt, medan den grövre till EVAP-ventilen är ungefär 7–8 mm invändigt.

Till MAP-sensorn bör vanlig vakuumslang av rätt dimension fungera fint. Till EVAP-ventilen hade jag däremot valt en slang som är bränsle-/bränsleångbeständig, eftersom den transporterar bensinångor från EVAP-systemet till insuget.

Biltema har bränslebeständig slang i både 6 mm (52-476) och 8 mm (52-477). Någon av dem borde kunna fungera till EVAP-sidan om man inte får tag på originalslangen, men det kan eventuellt behövas slangklämmor, framför allt med 8 mm, eftersom originalslangen verkar sitta ganska tight direkt på nipplarna.

Jag hittade även en polsk sida som verkar sälja 982678 som Genuine Volvo-del, men jag vill gärna se vad Volvo själva säger om pris/tillgänglighet först innan jag beställer därifrån.
Bilagor
IMG_0624.jpeg
IMG_0624.jpeg (2.6 MiB) Visad 26 gånger
IMG_0625.jpeg
IMG_0625.jpeg (1.2 MiB) Visad 26 gånger
Hjälp - Var går slangen?

Hej! Jag kollade först med lokala Volvohandl[…]

Biltemas bränslepump till en B230FB

Löste det sig? Tänker också om du[…]

Rent spontant ser det ut som utan nav. Dvs vanliga[…]

Beställa xc60

Det är handlaren i Blekinge som säger at[…]