Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

Körde för första gången i höst i mörker och ljuset pekade ner i backen.

När jag kom hem kikade jag som snabbast på lägesgivaren på bakaxeln och fick den nästan i handen. Fästet verkar ha rostat. Kollade inte så mycket, tänkte spara det till i morgon.

Men vid en snabb titt så verkar själva givaren gå att köpa för några hundralappar men fäster eller vad det nu var som rostat upp verkar vara svårt att hitta.

Det är en 2004 XC70. Några tankar kring detta?
av Lelleprinter
Kika på sprängskissen nedan om den stämmer överens med din bil.
Om så, då är lägesgivaren detalj 40.
Vilket detalj på bilden är det då som har rostat sönder.

Om du vet det så är nog delen enklast att köpa via Volvo reservdelar.
Lägsgivare ljusreglering.png
Lägsgivare ljusreglering.png (136.87 KiB) Visad 265 gånger
Lelleprinter skrev: tor 20 aug 2026, 10:07 Kika på sprängskissen nedan om den stämmer överens med din bil.
Om så, då är lägesgivaren detalj 40.
Vilket detalj på bilden är det då som har rostat sönder.

Om du vet det så är nog delen enklast att köpa via Volvo reservdelar.

Lägsgivare ljusreglering.png
Stort tack!

För de som kommer få bekymmer med detta i framtiden var det följande som var problemet.

Metallfästet som givaren sitter på, 41 på bilden, hade lossnat. Det är nitat fast i en balk, men niten hade gått av.

På stången, 43, ska de gängade delarna vara rörliga, men de var i princip helt stumma. Kanske det som gjort att niten gett med sig?

Borrade ut niten och satta fast fästet med givaren fortfarande monterad. Det är trångt som bara den så jag använde en Dremel man kan sätta en sån förlängning (typ en slang) på som håller i detta fallet en borr. Sedan knackade jag ut niten när jag borrat bort skallen.

Det var ju inte heller lätt att få den nya niten på plats då min nittång var för stor. Tur hade jag som hade några längre nitat för godset är tjockt. Tror det var drygt 20 mm nit jag satte. Den drog bra men det gick inte ha nittången i bra vinkel så den klippte stiftet (eller vad heter den delen på en blindnit som tången drar i) på mitten. Men den hade dragit bra innan så det tror jag inte är ett problem.

Trots att bilen är 22 år så gick det fint att skruva loss alla bultar och muttrar. Det är jag glad över.

Jag drog över lite skyddande olja på delarna innan jag monterade ihop.

Nu fungerar det igen.

Ska dock kolla efter en ny stång, 43, för även om den gick motionera igång behjälpligt så gick den inte riktigt lika lätt som ny.
av trasker
Storfot skrev:Länkstången kostade 400 kr hos Volvohandlaren för tre år sedan när jag hade samma fel.
Det blir många kronor per centimeter :-)

Ska slå dem en signal på måndag då!

Screenshot_20260822_225000_Volvo Cars.jpg

Lägsgivare ljusreglering

Länkstången kostade 400 kr hos Volvoha[…]

Ryckande/skrikande v70

V70 2011. 1.6D 29.000mil. Manuel växellå[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Precis hämtat ut en MY26. 21". Laddade f[…]